Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 17 jan 2022, 21:11

:mrgreen:

Ja, tipplåskonsoler låter vettigt. Tack för förklaringen!

Det blev melass. Idag vart jag förbi Granngården och köpte lite. Används som energitillskott för hästar normalt. När den ska användas till rostlösning så ska den späs med vatten i ratio en del melass och 9 vatten. Så går att få ett rejält vattenbad på en femlitersdunk. Sedan ska det ligga däri under 1-2 veckor. Ska lukta illa efter ett tag men eftersom temperaturen är låg nu så kanske det inte blir så farligt. Frågan är hur kylan påverkar rostlösningsprocessen. Men det får vi se... :D Det blir rapport på det här... Hahaha!

image0 (6).jpeg
image0 (6).jpeg (253.51 KiB) Visad 5302 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 17 jan 2022, 23:33

På detaljer på dom båtar vi haft (ganska stora) använde vi linolja efter att ha värmt stålet "till att man kan ta på de men ingen längre stund", d.v.s. så varmt man kan få't utan att'e kokar.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 18 jan 2022, 08:14

Ja, det där är ju vanligt vid smide. Snyggt blir det också. :D Funderade över att använda värme men grejerna är rätt rostiga. Konsolerna har ju invändiga ytor och är rätt stor men visst hade man lagt den på ässjan hade man ju kunnat få den rejält varm men nog svårt att få den så varm att det går att använda som rostlösnings metod. Men resten av grejerna skulle det ju fungera på. Men nåja, får väl pröva melassen först nu när jag inhandlat. Men värme är ju onekligen en bra väg att gå också.

Hur värmde ni upp grejerna?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 18 jan 2022, 23:01

Gas, oxygen & gasol. Grejjen e ju den att man kan ju bränna bort rosten åxå, då hoppar de av rostflingor så fint!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 jan 2022, 09:57

Ja när man tar ur en bit ur ässjan så är den ju alltid fin oavsett hur rostig den var när man la i den. Bara lite slagg på ytan. Så det hade ju funkat bra och skulle man blästra biten efteråt så tror jag det hade gått på ett ögonblick. Antagligen 10-20% av normala insatsen. Man ska ju ta bort blånader från svetsningar osv innan lack har jag lärt mig och det blir det ju vid en sådan uppvärmning. Nåja, blått blir ju inte oxidskiktet om man värmt till rödvärme utan lite rosa-blått sådär. Men skulle ju tro att samma regler gäller oavsett färg på oxidskiktet. Fast när jag tänker på det så vill jag minnas att jag hört inom smidet att det har en skyddande effekt. Hm, kanske minns fel eller så finns det en motsägelse där. :D

Men ja, värme kanske är vägen att gå med de mindre grejerna i alla fall. Ska nog testa det. Tack för tipset! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 19 jan 2022, 21:47

Jobbade på i stormen idag och kom ytterligare en bit på vägen. Dock insåg jag när jag skulle ta kvällen att jag missat en detalj som gör att jag får göra om den främre tvärregeln. Jag gjorde den symmetrisk. Detta då baserat på ett, så här i efterhand, dumt antagande att tipplåsen satt med samma avstånd ut från ramen på bägge sidor. Nä, det insåg jag att de inte gjorde när jag tryckt dit biten. Den passade som handsken annars. :D Men flaket kommer ha synbart olika utstick på respektive sida så jag får allt göra om den om jag ska bli nöjd. Det är bara den biten jag behöver göra osymmetrisk. I bakkant sitter tipplåsen med nära nog samma avstånd. Det var nog både vinkelhaken och tumstocken som blev överkörda den där ödesdigra dagen. Alternativet är ju att kapa loss och justera tipplåsen men de är svetsade med gas och rejäla svetsar så det känns fel. Det är ju lite schangtilt med de där felen också på något vis. Har ju minimal praktisk betydelse.

Har inte hunnit fixa något melass-bad ännu eftersom jag behöver grejerna när jag mäter in och bygger ramen. Blir lite dumt eftersom de ska ligga där ett tag och jag skjuter ju fram tiden då de är klara på detta viset. Men det är svårt att göra något åt. Fick anmärkningar på dotterns a-traktor på besiktningen så får väl fixa med det under tiden järnen ligger i melassen och gosar.

image1 (5).jpeg
image1 (5).jpeg (424.43 KiB) Visad 5204 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 20 jan 2022, 21:26

Nästan samma bild idag igen... :D

Nu sitter det en ny osymmetrisk regel på den gamlas plats. Går tom att se att den vänstra änden är aningen längre än den högra. Men nu är avstånden mot ram och hytt mera i balans. Var nog vettigt ur praktisk synvinkel också för obalansen viktmässigt kanske hade gjort att den inte glidit ner i tipplåsen så bra i alla lägen. Nåja, oavsett om det hade någon praktisk betydelse eller ej så blev det bra nu.

När man ser den kan man tycka att den ser för smäcker ut. Men den biten som satt där i original var 2" och den jag satt ditt är 3". Så originalbiten var ännu smäckrare. Det som var kvar av den, hälften var nämligen uppröten, såg hel och fin ut. Så det har helt tydligt inte krävts mera.

Den ändringen från 2" till 3" är nog det enda som blir annorlunda mot originalramen. Resten kommer bli precis som den gamla. Men jag kan inte låta bli att undra om det är ett hemmabygge..? Vissa av tvärreglarna är ihopsatta av två reglar för att få rätt höjd och tipplåsen sitter skevt. Känns inte som något en påbyggare skulle göra. Något av det. De flesta satte väl en skylt också. Finns inga spår i virket efter någon. Dock var främre och bakre tvärreglarna rätt upprötna. Annars känns ju konstruktionen rejäl och genomtänkt. Så är det ett hemmabygge så har den som gjorde det haft koll på hur det ska göras.

image2 (5).jpeg
image2 (5).jpeg (488.13 KiB) Visad 5156 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 jan 2022, 20:11

Alla bitarna till ramen är tillsågade nu. Var en hel del mätande och inpassande. Insåg efter ett tag att det ena tipplåset satt lite läge än de andra så där fick jag följaktligen sätta tipplåskonsolen också lite lägre än de andra och några millimeter försänkt ovanpå det. Blev bra tillslut men tog en stund innan jag fattade vad problemet var. Allt berodde på att den någon gång blivit krökt vid tippning och när man svetsade ihop sprickan så hade man inte den riktigt i rätt position. Eller om värmen ifrån svetsen gjorde att den blev lite skev. Men att det mesta sitter lite skevt har gjort att det tagit lite mera tid. Men så är det ju när man håller på med gamla grejer. Bara att gilla läget. :D

Nu är det dags att börja fixa till järnen och tipplåskonsolerna så att de kan återmonteras. Allt lite tråkigare jobb det. :( :mrgreen:

image3 (1).jpeg
image3 (1).jpeg (579.6 KiB) Visad 5075 gånger

image2 (6).jpeg
image2 (6).jpeg (539.38 KiB) Visad 5075 gånger

image1 (6).jpeg
image1 (6).jpeg (600.81 KiB) Visad 5075 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 23 jan 2022, 22:47

Ser bra ut! Noterar att du kör med s k dansk överväxel, d v s innerhjul bak med större radie för att minska varvtalet på motorn.

Kanske mitt påhittade namn men har sett ett flera danska veteranlastbilar med den lösningen, d v s yttre däcket går i luften.

Jo, melass använde vi till våra hästar också, d v s en hästkraft per 500 kilo. Eftersom det är sött så är det lite förvånande att det funkar som rostbekämpning?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 24 jan 2022, 08:31

Det var inget uppsåt i att köra med "dansk överväxel". :mrgreen: Originalsulorna var 7.5 och sprukna och dåliga. Fick tag på 8.25 som satt på Svenljungatrucken jag plockade en hel del grejer på till bilen. Dessa var skapligt friska. Så jag har bara plockat ihop det jag hade för att få bilen körbar. Har ju haft den som en rullande renovering i princip hela tiden just för att det är så rasans trevligt att ta sig en sväng med den ibland. Så sista steget i renoveringen är att blästra och lacka originalfälgarna för att sedan montera splitter nya 7.5 däck runtom. Efter det ska den vara så gott som färdig är tanken. Sista stora utgiften. De gula fälgarna med 8.25 däck hamnar sedermera på ett traktorsläp som är en volvo-lastbilsbakände. Så de kommer till användning de också.

Såg en australiensare som använde melass som rostätare vid något tillfälle. Sedan dess har det funnits i bakhuvudet och jag har alltid velat test det. Dock har jag varit osäker på om temperaturen spelar roll för processen. Det är jag fortfarande men tänkte att jag ska ändå ge det ett försök för att få veta. Det värsta som kan hända är att jag sätter tillbaka projektet två veckor. Men har ju hållit på i över fyra år nu så vad spelar två veckor för roll. :D Kan för lite om kemi för att säga vad det är som händer med sockret och rosten. Vet ju inte om det fungerar över huvud taget eftersom jag aldrig testat det själv. Men om några veckor så vet jag. :)
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 24 jan 2022, 13:41

I stort sett är alla kemiska processers hastighet en funktion av temperaturen. Ju kallare ju långsammare, ju varmare desto snabbare.

Ett för oss nära exempel: Två komponents lack har stora fördelar men även nackdelar. Lacken består ju av två delar dels färgen och dels härdaren vilket alla känner till och när de förenas uppstår det en kemisk reaktion, d v s lacken torkar inte genom att ett lösningsmedel dunstar utan det bildas ett nytt ämne.
Numera ungslackas det i mycket hög grad för att den kemiska processen ska påskyndas, härda. Även det känner nog alla till.

Nackdelen men lacker är att en färdigblandad lack börjar härda direkt och det går inte att stoppa. Men... här kommer poängen - härdningen går att fördröja.

I regel blir det färdig lack över när lackningen är klar och då kan man sätta på locket ordentligt och lägga den i frysen i en tät plastpåse om det nu är matfrysen det handlar om. Där kan den ligga ganska länge och fortfarande vara helt användningsbar. Har haft så flera ggr upp till en månad.

Rimligen bör då temperaturen i ditt fall inte vara särskilt kinkig men blir den för hög blir det nog kola av melassen som ju är en restprodukt från sockerbetsbehandlingen. D v s lösningsmedlet vatten som ångar bort.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 24 jan 2022, 19:23

Ja, det är väl det som är det tråkiga i kråksången. Fördröja processen vill man ju inte. Men de relativt låga temperaturerna som det är nu borde ju påverka. Men ska fixa ihop lite kar att bada grejerna i tills imorgon så på kvällen imorn borde de flesta bitarna simma i melass. Sedan är det ju bara att vänta då.

Kommer nog att blästra lite grejer parallellt. Här behöver jag ju inte vara försiktig för att inte driva ut grejerna så som man får vara när man blästrar tunnplåt. Så kanske tar upp dem ur badet i förtid och blästrar direkt ifall det inte blir någon bra fart på processen. Men det får framtiden utvisa. Är ju lite kul att testa olika sätt så man får erfarenhet och kan använda rätt teknik vid rätt tillfälle.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav baklastaren » 25 jan 2022, 08:46

Kan rekommendera den här https://smedjans.com/ som jag använt under många år med gott resultat.

/baklastaren
Användarvisningsbild
baklastaren
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 29 jul 2011, 12:51
Ort: Södra Norrland

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 25 jan 2022, 09:47

Såg ju intressant ut. Trevligt när man får rekommendationer av någon som testat produkten. Tackar för det tipset.

Men jag får väl hålla mig till min melass denna gången nu när den är inköpt. Men ska komma ihåg denna.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 28 jan 2022, 10:55

Funderar över däck. Skulle behöva lite råd vad gäller detta. Är inte mitt starkaste område...

Original är 7.50-20 runtom. Vill ju gärna köra original men har någon en god anledning att inte göra det så lyssnar jag. :mrgreen:

Bilen gör typ 55-60 km/h med de 8.25 som sitter på nu. Tror inte jag får upp den högre.

Min renovering är som ni mycket väl vet en budgetrenovering. Så jag kan inte lägga 5000:- per däck. Funkar inte. Så måste kompromissa.

Dessa har jag funderat över;

Framaxel
Malhotra MRL MTF-221 F-2 7.50 -20 103A6 6PR TT Dubbel märkning 99A8

Bakaxel (4st)
Rosava MI-173 7.50 -20 119/116J 8PR TT

Tacksam för alla tips och råd jag kan få. Vill ju inte göra något jag ångrar senare.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster