Lite L50S fixande

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 09 apr 2021, 19:28

Borde la skrivit under "Verkstäder, Scania verkstad" istället, alla detaljer man undrar øver...
Så till exempel hur man tar av en handpump från en 4-cylindrig -56 Scania Vabis buss???
Under handpumpen e de som en hylla vilken ser till att ingen ska kunna lossa den nedre främre muttern! Ska man behøva ta av hela bautapumpen? På lastbilen som har likadan pump sitter ingen hylla under handpumpen.
Bild..? Kunde la'nte jag komma ihåg å ta...
De verkar som att en av muttrarna som håller locket skulle va genomgående men nu e dom 3 andra muttrarna loss & likaså den jag trodde eventuellt skulle vara genomgående men när jag bänder lite førsiktigt så glipar dom 3 andra hørnen men inte de nedre / främre.
Vi kommer førmodligast lämna de hela stående før nu e tiden alldeles slut, ska bara bråka loss denna bussens handpump først.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav kurre86 » 10 apr 2021, 09:12

Kolla om det inte räcker att baxa runt motorn en bit för att handpumpen ska fungera, om kammen till den står i fel läge kommer handtaget till den vara dött!
kurre86
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 okt 2018, 21:37

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 10 apr 2021, 09:57

De borde la va samma som att trycka på startknappen & låta motorn snurra lite? Eller..?

Igår lämnade vi bussens handpump me 3 muttrar loss, den nedre/främre satt ILLA till!
Idag va vi 3 pers som førsøkte komma åt den kvarvarande muttern, de visade sej att de inte va nå'n genomgående. Jag slipade om ringnycklar før å få dom å nå in & "svarvade" hylsa av samma anledning men før å komma in under från sidan istället før framifrån. Dom andra 2 tog øver helt efter ett tag så jag lekte me lite elfix & att få upp reservdäcket där flaket ska vara eftsom gubben som bränt kopplingen åxå har førslillat reservhjulsbygeln. Se'n fick dom 2 andra før sej att ta isär handpumpen troende att de skulle løsa åtkomligheten & så blev de lite grann & när dom kastat in handduken tog jag min hylsa & skruvade bort sista muttern.

De e lite knepigt & har nog sin smarta førklaring detta me å skruva fast dieselpumpen på en platta om man aldrig räknar me att ta bort handpumpen separat...
Så här såg de ut innan sista muttern va loss:
(då va huvudpumpens bultar åxå lossad från hyllan)
Pump6 Malmø.JPG
Pump6 Malmø.JPG (258.31 KiB) Visad 12168 gånger
Senast redigerad av Noxcania 11 apr 2021, 09:50, redigerad totalt 3 gånger.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 10 apr 2021, 21:10

Ändrade "lite" i førra posten. Nu va de tur att ingen tatt bussen från oss...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 11 apr 2021, 11:52

En sak jag glømde e att nu när handpumpen e bytt, från bussen, så fjädrar handtaget fint men de kommer ingen diesel & man känner inget motstånd...
Ska man prima handpumpen?
Tänker att man sätter på en slang på ingående, sätter en tratt uppi ändan, häller i diesel uppifrån & handpumpar samtidigt + suger fram diesel från tanken me munnen (gott om de e tallolja?) & så vidare...
Ide'er om de?
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Per Thomson » 11 apr 2021, 15:17

Inget sugande med munnen och de risker det kan medföra! :evil:
Har för mig att någon tidigare gav tips om en pump, Biltema 12 Volt, köp en sådan då får du svar på om ledningen är hel, det kan vara någon otät skarv eller ett litet rosthål på sugledningen. Kolla att det verkligen kommer diesel innan du ansluter mot insprutningspumpen. För att få 12 V kopplar du bara in ett batteri.
Allra först, koppla en plastdunk med diesel till insprutningspumpen för att försäkra dig om att allt är OK för delen insprutningspump - motor.

Jag utgår ifrån att du hade öppnat för luftning innan du testade handpumpen, annars får du inte upp någon diesel. Om du inte har någon särskild luftskruv på din pump så får du förmodligen öppna en anslutning till huvudfiltret. Jag vet inte hur det ser ut på din motor.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lite L50S fixande

Inläggav kurre86 » 11 apr 2021, 17:48

Det bör sitta en luftskruv på filtret, sedan får man pumpa en god stund... Om man har tillgång till tryckluft kan man förfylla ledningarna till matarpumpen genom att försiktigt trycksätta tanken med blåsmunstycke och en trasa i påfyllningshalsen. Se till att lossa ledningen vid matarpumpen för att inte riskera att spräcka något membran bara.
kurre86
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 okt 2018, 21:37

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 11 apr 2021, 20:24

Sicken dag... :cry:

Jodå; luftskruven sitter på filtret.

Mycke testande bleeev de... Originalpumpen pumpar inte alls, troligen membranet; testade me diesel i hink, tog se'n bort busspumpen & testade likadant & den funkar perfa. Satte fast den/busspumpen, søg fram diesel (men FY! då) & pumpade filtret fullt & tryckte på startknappen... Många långa gånger utan resultat.
Testade att lossa lite grann ingående på spridarna & dom 2 bakre blev lite bløta me'ns jag kørde på starten, men de va åxå allt.
Så de kommer inget till spridarna trotts att de e fullt hela vägen upp till filtret.

Ska man lufta en spridare i taget? (de blev før sent før å fortsätta att testa mer)

Imårn åker jag tibax sydvart men polarn e kvar en vecka till & vi måste komma tibax i slutet av maj & få de hela att fungera.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav kurre86 » 11 apr 2021, 23:01

Lossa luckan på sidan av pumpen och kolla om alla pumpelement rör sig som det ska. Lätt gjort och visar snabbt om det verkar fungera som det ska i de dyra delarna.
kurre86
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 okt 2018, 21:37

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 12 apr 2021, 08:41

Kan de finnas nå'n luftnippel efter filtret som jag missat? Till exempel på pumpen? De e ganska mørkt & allt e ju täckt av ett mørkbrunt smutstäcke...

(Nu har bruxbilen pajjat & den e inte ens min... Den børjade gå rejält illa sista milen in till stan & de blinkade "power" & ABS-lampan løs fast tempen visade normalt men när jag svängde in på sista gatan dog den & kokade! Upp me huven, (tur att de va sent & ingen såg att jag øppnar huven på en bil som inte står på verkstad, de får man säkert bøter før nu før tiden) & lossa locket f ø r s i k t i g t men POFF!!! så blev allt bløtt ändå! Vattnet stutsade mot huven først & kyldes ner tillräckligt så jag slapp brännskador i ansiktet. (man får vara glad før de lilla!) Nåja, hällde i nytt vatten efter ett tag (hade en flaska før jycken i bilen) men den ville inte gå bra ändå & att backa in den på parkeringsplatsen som e stark uppførsbacke va inte de lättaste men till slut fick jag upp bilstackarn. (-01 Subaru H6, man vill inte jobba under den huven) Jag skulle åka hem idag, nu måste jag fixa annat, vet inte hur, har ju inga pengar att køpa annan bil før eller till verkstadsreparationer som troligen e dyrare än en begagnad bil. & att vakna tidigt en så'n morgon e inte bra, man somnar inte om då... Måste kolla om man ens får något alls på skroten & att skrota en bil man inte e ägare till, får man ens de? :cry: )
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav kurre86 » 12 apr 2021, 20:12

Det finns en luftnippel i framkant på dieselpumpen också... förhoppningsvis är det inte svårare än så, sedan får du ta Subarun på flaket hem till Skåne
kurre86
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 okt 2018, 21:37

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 12 apr 2021, 22:00

Trycker "gilla" på de Kurre!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 18 apr 2021, 22:54

Drog ju sydvart i måndass i en bil som va grinig till & från & idag fick jag rapport om Vabisen; me luftad pump & nytt filter hoppa den igång som en balettdansøs men hade då bestämt sej før att de va den spunna returslangens tur att bråka, så den läckte & sprutade. De e som Karlsson På Taket sa: "de e världsliga bekymmer"!

Så sa nå'n att de måste byggas upp lufttryck i bromssystemet innan bromslyset funkar, kan de va så? Inget man behøvt flura på tidigare så jag hoppas nå'n här vet...
I så'na fall e de bara hel-&-parkerings-lyse fram som måste kirras innan besiktning.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Lite L50S fixande

Inläggav kurre86 » 19 apr 2021, 10:21

Låter ju lovande!
kurre86
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 okt 2018, 21:37

Re: Lite L50S fixande

Inläggav Noxcania » 19 apr 2021, 22:35

Ja bara de finns tid så, & de kommer ju ny tid hela tiden..! (Jag siktar på att bli c.a. 250 år men kommer nog att nøja mej me 125)

Men hur e de me bromslyset; måste man ha lufttryck innan lyset vaknar? :?
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster