Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 23 jun 2018, 12:01

Ja, inte gör det ont att pyssla med pärlan dagar som dessa... :lol:

Tippkolvarna står på schemat nu. Trodde jag kunde använda rören som följde med dom men troligtvis får jag göra nya. Inte hundra på vilket det blir ännu.

6E3EA55D-91AB-48F1-B615-23027C244C98.jpeg
6E3EA55D-91AB-48F1-B615-23027C244C98.jpeg (155.84 KiB) Visad 12213 gånger

8E146DCA-4CE2-417C-B6E4-21DE0BD356C2.jpeg
8E146DCA-4CE2-417C-B6E4-21DE0BD356C2.jpeg (198.25 KiB) Visad 12213 gånger

D778CF66-249E-40F3-A476-F1933657761D.jpeg
D778CF66-249E-40F3-A476-F1933657761D.jpeg (152.25 KiB) Visad 12213 gånger

8DCCFE8B-FA28-4156-AC42-6CDA6571B997.jpeg
8DCCFE8B-FA28-4156-AC42-6CDA6571B997.jpeg (149.99 KiB) Visad 12213 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 23 jun 2018, 15:30

Trevlig bild den med kranen i bakgrunden!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 24 jun 2018, 18:02

Ja, får ta en liknande när väl renoveringen är klar och lastning sker. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 27 jun 2018, 09:58

Hade inga rör och passande gängsnitt så tills dess så lämnade jag tippkolvarna därhän och gick över till andra problem... :D

Misstänker att den ena bromstrumman är lite oval så tänkte jag skulle byta den. Har ju ingen svarv.
Är ju alltid massa plock när bromsarna suttit ett bra tag. Ledtapparna t.ex. behöver kärlek och värme innan dom släpper bromsbackar och/eller bromssköld.

Men alla grejer man får ordning på tar ju en ytterligare ett litet steg framåt mot en fullt fungerande bil. Denna pärlan förtjänar ju verkligen att åter få rulla. Det är en speciell fröjd när man återbördar saknade delar på den. Som t.ex tippkolvarna. Är egentligen inte så mycket för att göra gamla maskiner till nya, mer än funktionellt, men denna skulle ju sett ut som en ”rat rod” och det tycker jag inte den förtjänar. Nä, en fin och proper lastbil ska den allt få bli igen. :)

9FCFAA57-98C0-4998-99CD-3308E53689F4.jpeg
9FCFAA57-98C0-4998-99CD-3308E53689F4.jpeg (175.57 KiB) Visad 12089 gånger

168AD950-36B2-4759-885A-FD78001A42A8.jpeg
168AD950-36B2-4759-885A-FD78001A42A8.jpeg (256.7 KiB) Visad 12089 gånger

5B253E79-64D8-4827-9E2B-811BC63E1503.jpeg
5B253E79-64D8-4827-9E2B-811BC63E1503.jpeg (132.23 KiB) Visad 12089 gånger

79E678E2-0762-4DF0-955E-7C39B4CEE49D.jpeg
79E678E2-0762-4DF0-955E-7C39B4CEE49D.jpeg (162.66 KiB) Visad 12089 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav 30Fredrik » 27 jun 2018, 18:43

Det hedrar dej att du tänker snygga till Rundnosen, du kommer att känna dej jäkligt nöjd efter utförd renovering! Jag vet hur det känns, en höjdare!!! MVH, 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 27 jun 2018, 22:40

Tack 30Fredrik! Ja, det ska bli härligt att också få känna den känslan! :D

Varje gång jag ser renoveringar av lite nyare lastbilar så känner jag mig nöjd med att min konstruerades på 30 talet. Allt var ju lite enklare på dessa gamla vagnar. Att även en glad amatör med ”väl ventilerat garage” kan ro iland en sådan här renovering. Nackdelen är väl möjligen svårigheten med reservdelar pga åldern. Speciellt kanske vad gäller FC motorn. Var ju rätt ointressant redan på 50-talet kan jag tänka med tanke på bränslekostnaden.

Fortsatte med bromstrumma-bytet under kvällen. Fixade till utbytestrumman och plockade väck den som skall bytas. Tyckte mig kunna se att den var oval med blotta ögat. Fast det är ju lätt att se det man vill se... :lol: Så jag vet inte. Det får visa sig.

BEBC21AD-6728-4E01-8DD0-D9B8E3497DCE.jpeg
BEBC21AD-6728-4E01-8DD0-D9B8E3497DCE.jpeg (204.54 KiB) Visad 12055 gånger

16D6DFF7-BD9F-41F9-93A3-A04AA14A1E8F.jpeg
16D6DFF7-BD9F-41F9-93A3-A04AA14A1E8F.jpeg (124.23 KiB) Visad 12055 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav herrstina- » 27 jun 2018, 22:55

Det ser ut att vara ungefär samma bromsar som på min brandbil. Dom justeras både i överkant med excentern och i underkant med den excentriska ankarbulten.

Har du beskrivning på hur det går till? Annars finns det nog här på sidan någonstans, eller så kanske jag har kvar den.

Stina.

P1180178.JPG
P1180178.JPG (414.29 KiB) Visad 12050 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 27 jun 2018, 23:08

Ja, det ser ju rätt likt ut. Fick tag på en gammal instruktionsbok till den och avstånden samt tillvägagångssätt finns beskrivna i den.

Tack oavsett! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 29 jun 2018, 07:49

Bytte trumman till den "nya". Vid bytet verifierade jag mått osv och insåg då att den som skulle bytas var rejält nersliten. Så det var nog allt ett vettigt byte som det ser ut.

Men det strulade lite. Den ena ledtappen satt något så förbannat. Tog ett bra tag innan jag fick den fri. :roll:

Sedan när jag skulle trycka tillbaka hjulcylindern så ville inte bromsoljan backa tillbaka till huvudcylindern. Kunde höra hur bromsarna drogs åt på motstående sida istället. När jag sedan släppte trycket på kolvarna så gick motstående sidas bromsar tillbaka med följden att min hjulcylinder trycktes ut igen. Är det för att bromsrören på en lastbil är så pass långa att det blir enklast för trycket att gå över till andra sidan i stället? Eller är det en symptom på att huvudcylindern inte är riktigt frisk kanske? Fick fuska och släppa ut oljan genom luftningen istället.

Den ena av tapparna som från hjulcylindern trycker på bromsbackarna var kortare än den andra. Vet inte varför man kortat av den riktigt. Original skall de vara lika långa i alla fall. Men har andra så byter nog den avkortade.

Fick inte dit bromstrumman när det tillslut var dags att montera tillbaka den. Den nya bromstrumman har ju mycket mera gods kvar och beläggen är så gott som nya och har sin fulla höjd på 6 mm. Så antagligen behöver jag backa hjulcylindern mer än jag trodde var nödvändigt. Men det var dags att ta kväll då så det får bli helgens nöje. :D

Tar gärna emot tankar om bromsoljan som inte ville backa ifrån er som ha bra mycket mera erfarenhet på området. Detta forumet är kanon btw! :lol:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav herrstina- » 29 jun 2018, 11:01

Ett ganska vanligt fenomen är att en bromsslang separerar invändigt och då fungerar som backventil, oljan går ut till hjulen när man bromsar, men inte i retur. Kolla alla slangar mellan bakhjulen och huvudcylindern.

Förmodligen är det bara en, från axeln till chassiet, men det skulle ge det här resultatet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 29 jun 2018, 11:24

Ah, den har jag inte bytt och observerat att den ser lite trött ut i gummit.

Tusen tack för tipset! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 09 jul 2018, 09:43

Nu kör jag en liten avstickare som berör lastning.

Håller ju på med rundnosen för att jag ska använda den i min lilla stenhuggerihobby. Har en gammal amerikansk baklastare från 50-talet som jag iofs är väldigt glad för men den behöver mer kärlek än vad jag har tid att lägga på den så kommer att sälja den någon gång de närmsta åren.

Vill inte heller ha någon ny för det blir liksom ingen tid över för min hobby om jag har förmycket maskiner att rå om. Väldigt opraktiskt också om jag ska köra någonstans och hämta ett block, att behöva köra dit med både lastare och bil.

Tidigare, innan jag köpte baklastaren, så har jag använt stubb-brytare vid lastning. Då har lastningen skett på traktordragen bultvagn. Har ju funkat fint men då är ju bultvagnen kanske bara 1,4 meter bred och lätt att köra in under även en mindre stubb-brytare typ de som televerket en gång använde. Men det kommer inte att funka så bra mer än i nödfall på rundnosen. Även om jag tar en av de tyngre och större stubb-brytarna så kommer det inte gå att backa in under den något vidare med lastbilen.

Kran på bilen är ju också ett alternativ men vill helst inte gå den vägen. Vill ha rundnosen enkel och "ren" så det ska vara något jag kan ta med bara de gånger den behövs.

Så jag tänker på något sätt en modifierad stubb-brytare som jag förankrar med spel-sidan på flaket och har de två stödbenen (längre än vanliga) bakåt. Spelar upp blocket precis bakom flaket och sedan backar med lastbilen och stödbenen passerar då på var sida flaket och stenen kan sedan spelas ner på flaket och eventuellt baxas till rätt position. Fördelen med en stubb-brytare är ju att den inte sätter några begränsningar. Är den frisk så klarar den ju bra mycket mer än de 3,5 ton min bil klarar. Sedan kommer jag ändå inte behöva köra block i den storleksordningen eftersom jag ju bara kilar ner blocket det antal gånger som behövs innan lastning i så fall.

Folk var ju enormt kluriga förr och väldigt mycket mera insatta i utnyttjandet av utväxling och hävstångs principer än den moderna mäniskan. Så att någon gjort något liknande under 20-, 30- eller 40-talet är jag helt övertygad om. Men att hitta bevarade bilder är ju inte lätt.

Det finns ju lastbilar från den tiden som är helt ombygda till stenbrytare. Sådana som man röjde åkrar med. Men då förstör man ju bilen helt (i mitt tycke). Det vill jag ej. Men principen är ju lite likadan fast där har man gått betydligt längre i konstruktionen och man kunde ju lasta hemska bumlingar med dom också. Men min bil ska ju se ut som en lastbil.

Någon som sett något i stil med det jag tänker eller har andra goda ideér? Bild hade ju varit riktigt trevligt... :D

...observera att nedanstående bilder inte beskriver hur jag tänkt utan bara exempel på manuell lastning.

6FEA7BA7-84C1-4C6F-BC23-1F08C4A9BB6C.jpeg
6FEA7BA7-84C1-4C6F-BC23-1F08C4A9BB6C.jpeg (228.61 KiB) Visad 11873 gånger

A44C0616-62DB-4B64-853D-F25A672FB46D.jpeg
A44C0616-62DB-4B64-853D-F25A672FB46D.jpeg (70.14 KiB) Visad 11873 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 09 jul 2018, 23:13

Fasicken va imponerande! Påminner mej om en "stenfiskare" vi kollade på i Danmark før 17 år se'n, en f.d. Holandsbyggd båt (dock ingen tjalk) som va i attans fint skick, mycke balla balkar & så'nt fanns de på den.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 10 jul 2018, 06:50

Att det kan löna sig att fiska sten hade jag ingen aning om... :D

Hittade dock ingen vidare bra bild på någon. Inte på riggen i all fall. Alla bilder är på stenen i lastrummet. Tänkte om jag kunde få några ideér. Det finns ju likheter trots allt. Bägge har däck osv... :D :lol:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 10 jul 2018, 23:13

Jo visst, men tycker vi gott kunnat fortsætta stava båtdeck me "e" som i gamla tider.
Med våran strypta fartygstrafik så e de nog få som numera bryr sej om att de ligger sten i vattnet, & lika bar de, annars kom nog øststats båtar & fraktade åt oss dær åxå...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster