Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1964

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kjell T » 10 dec 2017, 11:34

Kontakten som är trepolig var en "nyhet" för mig, vet inte om jag någonsin sett en sån. För ett par dagar sedan funderade jag på de timmerbilar som körde genom byn på 50-60 talet och hur de hade inkopplat lyset längst bak. Det var länge enbart en enda lampa. Efter lossning drogs trailern upp på dragbilen, då höjdes maxhastigheten för fordonet och färden blev något behagligare med last. Det var max 50 km/h med obromsat släp och 70km/h för lastbil.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Bigmanstown » 10 dec 2017, 15:35

Dom 3 poliga satt väl oftast på plogbockarna fram, var väl till
lysen på bocken. På den 7 poliga sitter ju ett extra uttag som
kontakten från sladdlampan passade i . Vid lång last virade man
in sladdlampan i en röd plastpåse och hängde där bak. :)

Lasse
Bigmanstown
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 12 dec 2017, 18:27

Bigmanstown skrev:Dom 3 poliga satt väl oftast på plogbockarna fram, var väl till
lysen på bocken. På den 7 poliga sitter ju ett extra uttag som
kontakten från sladdlampan passade i . Vid lång last virade man
in sladdlampan i en röd plastpåse och hängde där bak. :)

Lasse


helt riktigt, de 3 poliga plocka jag ifrån en frontkorg som hade haft plogbock:) se där! undra också va den lilla extrapolen va för nåt:)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 12 dec 2017, 18:28

Kjell T skrev:Kontakten som är trepolig var en "nyhet" för mig, vet inte om jag någonsin sett en sån. För ett par dagar sedan funderade jag på de timmerbilar som körde genom byn på 50-60 talet och hur de hade inkopplat lyset längst bak. Det var länge enbart en enda lampa. Efter lossning drogs trailern upp på dragbilen, då höjdes maxhastigheten för fordonet och färden blev något behagligare med last. Det var max 50 km/h med obromsat släp och 70km/h för lastbil.


Man lär sig nåt nytt varje dag:)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 12 dec 2017, 18:40

Nu ska vi gå tillbaka till skolbänken tänkte jag:) nåt jag aldrig varit duktig på är det elektriska.. Jag kan koppla in dioder typ, plus & minus :lol: sen e jag totalt nollad...

Angående lastbilen så har jag en kille som ska hjälpa mig och dra ny el i hela ekipaget, han e elektrikter så han borde kunna sin sak:) Åh jag tänkte ju vara med och lära mig lite :D

men varför inte börja redan lite nu? på saker jag kan behöva framöver eller ha en förståelse på hur det fungerar. Nu e ju inte elen så kanske värst avancerad på en 60 tals bil:) men tillräckligt avancerat för mig :lol:

Tänkte på uttag till trailern senare när de gäller belysning, ska jag köra en 7 polig kontakt?
Bild
Bild

För du har ju + och -, sen respektive färg till enhet eller vad man ska säga, som om jag har en 7 polig kontakt, så har jag en pol till varje blinkers (höger och vänster) då måste jag alltså köra enpols lampor till blinkers? eller fattar jag fel?

För positionsljus för bakljus och sidomarkeringsljus måste man ju kunna seriekoppla? samt regbelsyning?

sen fanns det dimljus bak på 60 talet? om det kräver en egen pol,

backljus kräver också en egen pol?

ös gärna på med förslag eller om jag helt ut och cycklar;) om hur ni skulle koppla in det...

nya trailerns och släp idag har ju 2 krets system, hur var det på 60 talet? 1 krets eller 2?
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Bo Norvinge » 12 dec 2017, 18:57

Dimbakljus fanns nog inte på 60-talet.
Seriekoppla går bra. Att parkeringsljuskretsen är uppdelad i två beror mer på om säkringen ryker på en krets så lyser i alla fall några lampor genom den andra kretsen. Har för mig det brukar vara sidomarkeringarna på vänster tillsammans med p-ljus höger, och vice versa.
Tvåpolslampan är mer att jorden ligger i andra polen än i själva godset. Så vida du inte ska ha kombinerad funktion med blinkers i ena glödtråden och "Cruise-light" i andra, eller som det är med vissa bakljus, 5w bakljus kombinerat med 21w bromsljus. Då är det en kabel till varje pol.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav dragdjur » 12 dec 2017, 19:26

Dimljus är en modern uppfinning. Det kan du "skriva av" direkt. Det är många år sedan jag körde lastbil så jag minns inte hur elkontakterna såg ut. Men en sjupolig enligt bilden borde ju passa. Däremot har jag kopplat elkablar senare i livet. För mig gäller att när man t.ex ser bilden i ditt inlägg, så är det alltid anslutningssidan som visas. Alltså den sidan där du skruvar i kablarna i kontakten. Följer man det så blir det alltid rätt.
Vad det gäller en eller tvåpoliga lampor så beror ju det på själva lamparmaturen. Det kan ju t.ex vara kombinerat bromsljus och bakljus. Då måste man ju ha en tvåpolig lampa och naturligtvis tvåpolig lamphållare. Men har du en "lykta" för varje funktion (bakljus, bromsljus, blinkljus, backlampa) så blir det enpoligt. Kolla lamphållarna i dom lyktorna du tänker använda om det är en eller tvåpoligt? Med lykta i det här fallet avser jag själva "plåtburken" med det färgade glaset.
Den anslutningen som är tänkt för dimbakljus, den blå, kan du ju använda till backlampa om du vill, men då måste du konsekvent hålla samma standard på både bilen och släpet.

Ett litet tips om ellära: Kjell & Co har givit ut en bok (jag tror det är uppdelat på flera böcker idag?) som heter Hur funkar det? Det är en bok som passar alla dom som inte hängde med riktigt på skolans fysiklektioner. Man kanske var sjuk den dagen eller hade något annat att göra? Boken ser ut som om den kostar flera hundra kronor, men den kostar bara 50 kr. (Gjorde för några år sedan) Det kan ju vara en julklappsönskning, eller om man köper den till sig själv. Boken handlar om grundläggande ellära, ungefär grundskolenivå. Men den tar även upp dagens produkter som datorer och hemelektronik och mobiltelefoner m.m. Man ångrar sig inte när man börjar läsa den.
En tanke slår mig nu! Du skall väl ha någon sorts arbetsbelysning i "skåpet" längst bak på släpet? Då är vi genast uppe i åtta kablar om du inte kan kombinera arbetsbelysningen med bakljuset på släpet och en strömbrytare i skåpet. Men det blir säkert en lite större kabel till så många lampor? Men sådant kan din elektriker.
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Per Thomson » 12 dec 2017, 19:35

Dimbakljus kom nog i slutet på 60-talet men då med en separat lyckta bak på släpen, tror det fransmännen som började med det. På veteraner struntar vi naturligtvis i dimbakljus och använder 2:an till backlampan och behöver man ytterligare en ledning till spridarluckans elmagnetventil eller belysning i ditt tankskåp knycker man en av 58:orna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 12 dec 2017, 21:48

Gud va kunskap ni har:) kollade bakljusen och en backlampa.. och alla e 1 poliga.. alltså jord/-minus i chassit.

gjorde också en liten snabbt schema men vet inte om jag gjort rätt, eller är på rätt väg!

för + måste ju komma från den 7 poliga kontakten på respektive pol? eftersom jag enbart behöver en kabel, faan jag måste ju vara ute och cykla, blir mycket belsyning för respektive kabel..går säkert göra på bättre sätt. Men vill lära mig grunderna:)

backljus
Bild

Positon/blinkers/broms
Bild

mitt bonniga försök till elschema...
Bild
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Per Thomson » 13 dec 2017, 09:32

Dra "jorden" också! Om nu inte lamphusen skulle ha jordanslutning kan det ändå vara bra att vid kopplingsboxen göra en jordning till ramen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 13 dec 2017, 19:07

Per Thomson skrev:Dra "jorden" också! Om nu inte lamphusen skulle ha jordanslutning kan det ändå vara bra att vid kopplingsboxen göra en jordning till ramen.


Ja men den gråa e ju jord, Eftersom allt e 1 poligt så borde det räcka med jorda chassit och sen endast en + kabel från släpvagnskontakten och bak, för då borde de ju lysa eller tänker jag helt fel nu?

tänkte du på om jag ska dra en extra jord ifrån släpvagnskontakten till kopplingsdosan ooch sen från kopplingsboxen till ramen? så om jag tex inte har lamphus som det sitter jordanslutning så drar jag bara jorden till kopplingsboxen?
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Per Thomson » 13 dec 2017, 19:45

3/31 är jord (vit). Måste gå kontaktvägen, ej via draget. Bra att dra den ända till kopplingsdosan och därifrån till ramen och eventuella lamphus.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 13 dec 2017, 19:51

Per Thomson skrev:3/31 är jord (vit). Måste gå kontaktvägen, ej via draget. Bra att dra den ända till kopplingsdosan och därifrån till ramen och eventuella lamphus.


okej då e jag med:)
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav dragdjur » 15 dec 2017, 01:10

Jag vet inte om jag har länkat till denna förut, men när det börjar dra ihop sig med elkopplingar i fordon så är den här tabellen värdefull.

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071

Skriv gärna ut den och häng den på väggen i garaget/verkstaden. Det är så kallade Bosch-nummer eftersom det tydligen har varit Bosch som gjorde den från början. Alla andra fabriker som levererade fordonselektriska utrustningar fick följa efter om dom ville hänga med i konkurrensen och ha en chans att få sälja något. Det blev en så kallad De Factostandard, men detta är ett modernt dataord och skapades väl på 80-talet när nya PC-datorer skulle lanseras. Men Bosch-numren är mycket äldre än så.

Det är först i våra dagar när bilarna har blivit datoriserade som Boschnumren har blivit lite inaktuella. Men till dom fordon som behandlas på detta forumet torde dom ha full aktualitet.
Numren gäller dom flesta åkdon, mopeder, MC, bilar, traktorer, entreprenadmaskiner, lastbilar, bussar, fritidsbåtar m.m. F*n tro om dom inte finns i flygplan också? :roll:

Det finns ett annat uttryck för Bosch-nummer som man bör känna till. Det är Bosch detaljnummer på produkterna. Det är en väl genomtänkt tiosiffrig nummerserie som är viktig när det gäller reservdelar. Men det kan vi ta en annan gång.
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

Re: Volvo TITAN Turbo 1961 (Renovering) + Tanktrailer 1958

Inläggav Kirkiz » 16 dec 2017, 18:09

va ute en snabb sväng idag och greja lite..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

även fått tag i spolarvätskebruken som e original och pumpen på 24v:)
Bild

Även de sista tillbehören är klara. Testade endast med 12v batteri, blir bättre sen med 24v
Bild
Bild
Bild
Bild
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 09 mar 2016, 17:49
Ort: borås

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster