M A Carlesson Uppsala

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

M A Carlesson Uppsala

Inläggav Per Thomson » 30 maj 2018, 12:30

Bilden är lånad från Malte, text kommer inom kort.

Munktorp400.jpg
Munktorp400.jpg (110.55 KiB) Visad 12358 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: M A Carlesson Uppsala

Inläggav Per Thomson » 30 maj 2018, 12:39

Denna LS 23, en 1948:a med chassinummer 79658, tillhörande Firma M.A.Carless0n i Uppsala, ar en
ganska tidig bil av den typen. Serien började med chassi 79601.
Tidigare hade åkeriet en snedkylare som fatt fara mycket illa på Finska vägar under kriget.
För denna LS 23 hade besiktningsmannen skrivit på reghandlingen Anm. ”B0ggien ar försedd med
broms”. LS 23 hade en extra servoapparat för boggihjulen. Det saknade kanske föregångarna med
Rydhsboggie.
Mannen vid hytten ser ut att vara Olle Carlesson, sonen i firman. Enligt andrahandsinformation så hade
man en gång gått inpå en bilskrot för att försöka hitta begagnade Iastbilsbakaxlar till denna släpvagn,
eftersom axlarnas hållbarhet varit ett ständigt bekymmer. Hur det nu gick med axlar, så upptäckte man
en lyxbil på skroten, märke okänt, men med oerhört pampiga lyktor. Dessa köpte man med till Scania.
Det var annat än Bosch eller Hella som var standard !
Malte E.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: M A Carlesson Uppsala

Inläggav S-V L44 » 01 jun 2018, 10:51

En mycket intressant bild.

En kommentar med fokus på hytten, som verkar vara en tidig Be-Ge-hytt.

Det som konfunderar mig lite är det lilla sidofönstret som jag inte tidigare sett på bilar från den här tiden, slutet av 1940-talet.

Jag vet inte exakt när de olika hytterna, som Scania-Vabis tillhandahöll från fabrik, infördes på L20/LS20-serien samt L60/LS60-serien, men så här ser det ut på de mindre systermodellerna L10/2L10 samt L40 enligt tillgänglig reservdelskatalog med tryckår 1951 samt egen kompletterande information.

L10-serien hade Åtvidabergshytt från start 1944, dvs. i princip från chassinummer 76500 fram t.o.m. chassinummer 76992.
Senare bilar ur L10-serien (årsmodell 1946), hade Umeå-hytt (normalt kallad Nyström-hytt) mellan chassinummer 76993 och 77089. (Hytten var förmodligen en trähytt, möjligen stålhytt mot slutet.)

2L10-serien, tillverkade mellan 1947 och 1949 med chassinummer 77090-78109 hade Umeå stålhytt.

L40-serien, tillverkade mellan 1950 och 1953 med chassinummer 78110-79600 samt 100001-100768 hade Be-Ge-hytt, men för de kunder som så önskade kunde Umeå stålhytt tillhandahållas.

Sedan förekom naturligtvis en mängd lokaltillverkade hytter vilka naturligtvis inte erbjöds med chassileveransen från fabriken i Södertälje.

Så, i princip skulle kanske en Be-Ge-hytt inte vara tillgänglig med chassier levererade från Scania i Södertälje så tidigt som 1948. Det kan naturligtvis skilja på de olika modellerna, fyr- resp- sexcylindriga chassierna.
Det skulle vara intressant att få ta del av utrustningslistan som finns på chassileveransen för chassi 79658 för att få veta om hytten monterades på chassit redan i Södertälje.

Själv har jag en Be-Ge specialhytt tillverkad 1949 som sitter på 2F10-chassi, men det chassiet levererades "naket" och påbyggnaden utfördes i Oskarshamn.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: M A Carlesson Uppsala

Inläggav Per Thomson » 01 jun 2018, 11:37

Det som konfunderar mig lite är det lilla sidofönstret som jag inte tidigare sett på bilar från den här tiden, slutet av 1940-talet.

Lite längre serietillverkade hytter blev förmodligen aktuella vid den här tiden då lastbilarna kom att utföra allt längre transporter, hytten på den här bilden skulle kunna vara en 1350-hytt. Vid samma tid kunde man nog få en kortare 1200-hytt som också var lite längre än standardhytten, men den hade ingen sidoruta. Den karaktäristiska sidorutan följde givetvis med på än större hytter, dock med motsvarande ökad längd.

Ja, det skulle vara intressant att få svar på Kjells fråga om hytten var påmonterad av S-V i Södertälje eller av återförsäljaren.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: M A Carlesson Uppsala

Inläggav Malte. E » 01 jun 2018, 16:45

Jag har ingen Spec för denna bil,endast reghandlingar, och blir följaktligen svarslös.
Hälsningar, Malte.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster