Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

Inläggav Ove » 21 maj 2017, 09:28

Banke nr 2 är på kärran efter bilen.
Timmer till Västanhede såg By (södra Dalarna).

Ove_Lastbil009.jpg
Ove_Lastbil009.jpg (185.09 KiB) Visad 20258 gånger
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

Inläggav 135a rydhs » 24 maj 2017, 22:02

Härlig bild! På en vabis 135a.
135a rydhs
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 maj 2017, 21:57

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

Inläggav Kjell T » 25 maj 2017, 07:21

Håller med om att det är en härlig bild.
Är det så att L60 seriens bilar började kallas 135:or efter att L71:or kom ut på marknaden?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

Inläggav Per Thomson » 25 maj 2017, 09:01

Nja, det är en 4:a årsmodell 1951, tror de hade beteckningen L51 och kallades Drabant. Kjell får rätta mig om jag har fel.
Om "135:a" började användas först med L60 -serien eller även tidigare har jag ingen uppfattning om (2L20).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

Inläggav Malte. E » 01 jun 2017, 21:55

Benämningar.
Min minnesbild säger att före 1954 användes uttrycken "Scaniasexor", respektive "Scaniafyror", dessa senare var ju så många fler i antal
än sexor. Efter 1954, då hade Regenten kommit, och blev allt fler i antal på vägarna, det var ju också en "Scaniasexa". För att skilja på
dem började man allt mer använda benämningarna "hundratrettifemma", resp. "regent". Eller vad säger Ove ?
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

Inläggav Ove » 03 jun 2017, 10:20

Du har helt rätt,en scania 4 lastade lagligt mer än en 6a,och var billigare därav så blev det flera 4 or ,när motorena ökad från 135 till 150 respektive 100 , kom namen Regent samt Drabant då kom även den 5 växlade lådan, rätta mej järna om jag har fel. Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

Inläggav Ove » 03 jun 2017, 10:23

Bilen på bilden är en 90 hästars allt så en L50
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

Inläggav Malte. E » 04 jun 2017, 08:09

Namn på biltyper.
Kanske våra minnesbilder divergerar något Ove.
Den femväxlade lådan kom redan hösten 1951, och den fanns alltså redan på L60 och LS60.
Alltså några år före Regentens ankomst. Samma förändring skedde ungefär samtidigt med fyrorna.
Varför det alltså fanns femväxlade lådor redan i biltyp L40.
Om benämningarna: Medan modellnamnet Regent omedelbart blev allmänt använt bland folk,
så tyckte jag Drabant aldrig slog genom, var det för tungsagt? De kallades fortfarande "Scania-
fyror." Ibland kallades de "hundrahästare".
Ett minne från vardagen: En chaufförskollega,(som f.ö.var från Avesta) och jag passerade en
chaufför som stod bredvid en blänkande ny L51, han nickade ett hej åt oss. "Är det en Drabant?"
frågade min kollega när vi passerade. Chaufförens haka föll ner på bröstet, han tittade oförstående
på oss, men sade inte ett ord.
Hälsningar Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster