Sida 1 av 1

Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

InläggPostat: 21 maj 2017, 09:28
av Ove
Banke nr 2 är på kärran efter bilen.
Timmer till Västanhede såg By (södra Dalarna).

Ove_Lastbil009.jpg
Ove_Lastbil009.jpg (185.09 KiB) Visad 20255 gånger

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

InläggPostat: 24 maj 2017, 22:02
av 135a rydhs
Härlig bild! På en vabis 135a.

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

InläggPostat: 25 maj 2017, 07:21
av Kjell T
Håller med om att det är en härlig bild.
Är det så att L60 seriens bilar började kallas 135:or efter att L71:or kom ut på marknaden?

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

InläggPostat: 25 maj 2017, 09:01
av Per Thomson
Nja, det är en 4:a årsmodell 1951, tror de hade beteckningen L51 och kallades Drabant. Kjell får rätta mig om jag har fel.
Om "135:a" började användas först med L60 -serien eller även tidigare har jag ingen uppfattning om (2L20).

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

InläggPostat: 01 jun 2017, 21:55
av Malte. E
Benämningar.
Min minnesbild säger att före 1954 användes uttrycken "Scaniasexor", respektive "Scaniafyror", dessa senare var ju så många fler i antal
än sexor. Efter 1954, då hade Regenten kommit, och blev allt fler i antal på vägarna, det var ju också en "Scaniasexa". För att skilja på
dem började man allt mer använda benämningarna "hundratrettifemma", resp. "regent". Eller vad säger Ove ?
Malte E.

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

InläggPostat: 03 jun 2017, 10:20
av Ove
Du har helt rätt,en scania 4 lastade lagligt mer än en 6a,och var billigare därav så blev det flera 4 or ,när motorena ökad från 135 till 150 respektive 100 , kom namen Regent samt Drabant då kom även den 5 växlade lådan, rätta mej järna om jag har fel. Ove

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

InläggPostat: 03 jun 2017, 10:23
av Ove
Bilen på bilden är en 90 hästars allt så en L50

Re: Timmerkörning efter stormfällningen 1950 talet

InläggPostat: 04 jun 2017, 08:09
av Malte. E
Namn på biltyper.
Kanske våra minnesbilder divergerar något Ove.
Den femväxlade lådan kom redan hösten 1951, och den fanns alltså redan på L60 och LS60.
Alltså några år före Regentens ankomst. Samma förändring skedde ungefär samtidigt med fyrorna.
Varför det alltså fanns femväxlade lådor redan i biltyp L40.
Om benämningarna: Medan modellnamnet Regent omedelbart blev allmänt använt bland folk,
så tyckte jag Drabant aldrig slog genom, var det för tungsagt? De kallades fortfarande "Scania-
fyror." Ibland kallades de "hundrahästare".
Ett minne från vardagen: En chaufförskollega,(som f.ö.var från Avesta) och jag passerade en
chaufför som stod bredvid en blänkande ny L51, han nickade ett hej åt oss. "Är det en Drabant?"
frågade min kollega när vi passerade. Chaufförens haka föll ner på bröstet, han tittade oförstående
på oss, men sade inte ett ord.
Hälsningar Malte E.