Långtradare i diket 1949.

Hittade urklippet (i dåligt skick) från Västervikstidningen i går långt ner i en kartong och minns inte om jag lagt upp det tidigare.
En International (dåtidens stora långtradare) som ägdes av åkeriägare Henning Axelsson i Västervik och kördes av min far, vanligen kallad BA (Bertil Andersson).
Det fanns nog 5-6 stenhuggerier (2 kvar i dag) i Västervik vid den tiden och den då berömda Västerviksgraniten spreds över landet i form av grav- och byggnadssten, den senare även utomlands. Det var alltså sten till Göteborg med avlastningar på vägen och bl a apelsiner tillbaka då det var säsong. Apelsiner fanns inte under hela året. Min far blev inte skadad, möjligen skakad.
Åkte med många sådana resor men dock inte denna gång och var för liten för att komma ihåg så mycket. Oftast var det två förare på bilen. Bland annat Jerry Johansson.
Lite lättare att se hur bilen såg ut om man vänder den. Inte mycket till backspeglar på den tiden och bilen drevs för det mesta på en biprodukt från de många pappersbruken i norra Småland, s k sulfitsprit (som luktade rotmos). Detta för att komma från bensinskatten. Intressant att hytten ser ut att ha klarat sig skapligt (som tur var). Ser ju ut att vara en svenskbyggd trähytt.
Far köpte senare en egen bil.
En International (dåtidens stora långtradare) som ägdes av åkeriägare Henning Axelsson i Västervik och kördes av min far, vanligen kallad BA (Bertil Andersson).
Det fanns nog 5-6 stenhuggerier (2 kvar i dag) i Västervik vid den tiden och den då berömda Västerviksgraniten spreds över landet i form av grav- och byggnadssten, den senare även utomlands. Det var alltså sten till Göteborg med avlastningar på vägen och bl a apelsiner tillbaka då det var säsong. Apelsiner fanns inte under hela året. Min far blev inte skadad, möjligen skakad.
Åkte med många sådana resor men dock inte denna gång och var för liten för att komma ihåg så mycket. Oftast var det två förare på bilen. Bland annat Jerry Johansson.
Lite lättare att se hur bilen såg ut om man vänder den. Inte mycket till backspeglar på den tiden och bilen drevs för det mesta på en biprodukt från de många pappersbruken i norra Småland, s k sulfitsprit (som luktade rotmos). Detta för att komma från bensinskatten. Intressant att hytten ser ut att ha klarat sig skapligt (som tur var). Ser ju ut att vara en svenskbyggd trähytt.
Far köpte senare en egen bil.