Eurotrans AB Vallentuna

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Eurotrans AB Vallentuna

Inläggav Per Thomson » 12 dec 2016, 18:38

Med posten kom idag en tidning årgång 1963 "Bil i nordväst", nr2 som jag fått lov att låna för en intressant text med bild som jag skannat in. Vad jag förstår var detta en tidning som utgavs av Volvoåterförsäljare i norra Stockholmsområdet. Bilden visar en av de bilar jag körde för detta åkeri bland mina första resor på utlandet.

Isidor var namnet på den förare som normalt körde den här bilen och Isidor intervjuas i artikeln som har rubrik "Dubbelt säkrare med högertrafik". Jag hänger på en bild på hela artikeln också.

IsidorTitan002.jpg
IsidorTitan002.jpg (216.73 KiB) Visad 17684 gånger

IsidorTitan007.jpg
IsidorTitan007.jpg (260.85 KiB) Visad 17684 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Eurotrans AB Vallentuna

Inläggav 30Fredrik » 13 dec 2016, 09:28

Imponerande Volvo Titan!! Kommer du ihåg märket på hytten, ser ut att va en Nyströms Argentinahytt?? MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Eurotrans AB Vallentuna

Inläggav Per Thomson » 14 dec 2016, 00:12

Ja, det var Nyströmhytten, i princip samma som på försvarets 939:or, alltså rejält plåtig och kall. Det satt dock ett extra vattenelement längs bakväggen under sovbritsen. Gasolvärmare med stor tank bakom hytten.

En av resa med den här bilen skulle jag över Arlbergpass mellan Österrike och Schweiz och det blev minst sagt lite dramatiskt i halkan. Idag är det motorvägstunnel under detta pass.
Sandspridare fick inte vara fyllda hemifrån, väderleksskillnander utefter vägen ledde ofta till fuktighet i tankarna som kunde göra att gruset frös. Sandsäckar fick man ha med i hytten och fylla tankarna innan man kom till ett pass. Det var säkrast med kedjor som skulle läggas på före stigningen men ung och dum så chansade man och när det till sist stannade så började det strax glida baklänges. Inte så roligt med stup på ena sidan. Jag blockerade passet efter att ha manövrerat in trailern mot andra sidans bergvägg. Jag fick sända efter en bärgare från Schweiz. Men det var inte det värsta, efter att ha kommit över passet blev det bobsleighbana utför. :oops:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Eurotrans AB Vallentuna

Inläggav 30Fredrik » 14 dec 2016, 00:37

Ja det är ett jäkla pass, Arlbergpasset. Jag har bara gått över där på sommaren, men har ett minne av att det var många kurvor+brant!! Även jag har gjort bort mej och chansat utan kedjor och liksom du haft tur! Man lärde sej med tiden att kätting var det enda rätta! Intressant det där med extra element och gasoluppvärmt, kan tänka mej att det behövdes i den spartanskt klädda Argentinahytten! Hade en Scania med Flobyhytt+ extraelemet på bakväggen, men där var det vattenburet så då var det motorvärmen från vattnet som gällde och det gick ju inte att stå med motorn igång utomlands, speciellt inte i Tyskland, måste väl ha varit därför det var gasolvärme i Nyströmshytten!!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Eurotrans AB Vallentuna

Inläggav Per Thomson » 15 dec 2016, 09:41

Elementet var vattenburet och jag tror att det även var sammankopplat med motorn.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster