Vintertid

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Vintertid

Inläggav Anders Ason » 22 dec 2014, 10:38

Thomas Almen skrev:Det var väl samma fenomen som ställde till det vid den stora skogsbranden utanför Sala i somras. Försvaret hade väl sålt dom helikoptrar som hade kunna gjort nytta där. Istället fick man ta hit liknande maskiner från Frankrike.


    Där var det även konflikt om vilken räddningstjänst som skulle ingripa. Den som var först på plats fick åka hem, om man nu ska tro media. Under tiden spred sig branden.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Vintertid

Inläggav Reid Hulting » 22 dec 2014, 11:59

Om jag inte minns fel så står det 3 betalda helikoptrar kapabla för både vattenbombning och ubåtsjakt i några bergrum i Göteborgstrakten. Men det var ju viktigare att spara pengar till nåt, än att ha bl.a. ett försvar tyckte finansen.
Men som alltid, snålheten bedr............ .

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Vintertid

Inläggav herrstina- » 22 dec 2014, 14:51

Och under tiden åker Putin runt och spelar undervattenskrocket i skärgården. Jaja, pengarna kan ju inte räcka till allt...

Sverige är fanatiskt!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Vintertid

Inläggav sjömannen » 23 dec 2014, 09:39

Gävle, 1998,,,då var de vinter

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Vintertid

Inläggav 30Fredrik » 23 dec 2014, 10:41

Stämmer bra det, Sjömannen!! Blev stoppad av dom blå-vita vid avfarten till Älvkarleby där dom hade dragit ett blåvitt band över vägen och motade in oss tradare på parkeringsfickan på grund av att det var oframkomligt på E4an norrut. Det här var söndagkväll och vi fick stå där till måndagkväll 18.30, alltså 1 dygn, På måndagkvällen kom dom blåvita och körde före över Skutskär och sen in i Gävle och upp på E 4an!! Har aldrig sett så mycket snö i hela mitt liv som just den kvällen i Gävle!!! Stora problem att ta sej upp på E4an med alla rondellerna som bara höll halva bredden. 2 mil norr om Gävle på E4an knappt en snöflinga!!! Det kan man kalla för snökanon!! När jag for hem på tisdagskvällen från Sundsvall så var E4an inte farbar förbi Gävle på grund av alla personbilar som folk hade lämnat på motorvägen från Gävle och ner till Älvkarlebyavfarten. Vi fick köra över Ockelbo-Sandviken-Gysinge. En riktig vinter! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Vintertid

Inläggav Z 1578 » 23 dec 2014, 11:27

Fina bilder, jag har kört där snön nått långt över taket på lastbilen, i fjällvärlden. Men så långt söderut trodde jag inte att det blev så mycket. När var det senast en sån snövinter i Skåne?
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Vintertid

Inläggav Per Thomson » 23 dec 2014, 11:51

Vad jag minns har det inte varit någon mer lika omfattande vinter men att vissa vägar blir tillfälligtvis oframkomliga händer nog någon gång var vinter. Efter det att de har röjts är det inte ovanligt med snödrivor på 3 - 4 meters höjd. Det är de hårda vindarna som ställer till det, på vissa ställen ingen snö, på andra meterdjupt med hårt packad jordblandad snö. Snökristallerna blir till typ sockerkorn när de skavs i de hårda vindarna. Snön "parkerar" sig där det är lä, oftast i vägskärningar, naturens sätt att försöka återställa landskapet till dess ursprungliga form.

Någon kanske minns bättre än jag, om något mer årtal bör nämnas!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vintertid

Inläggav Kjell T » 23 dec 2014, 13:51

De vintrar jag minns speciellt är 1962-63 när det var extremt mycket snö här. Vintern 1965-66 var kall och det plogades isväg över Kvarken. B Sippus var han som kom på iden och ett flertal bilar plogade isvägen i mars, den enda gången som någon kört bil över Kvarken sedan 1940. Vintern 1986 -87 var mycket kall och förorsakade massor med problem för bilismen, speciellt för dieseldrivna fordon som drabbades av parrafinbildningar i filter. I januari hade vi varje dag minst -30C. Den kallaste temperatur jag upplevt tror jag var 1998 när det var ca -38C här, och väldigt glest med bilar på jobbparkeringen. Till all lycka var det inte lika lång tid som 1987.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Vintertid

Inläggav Thomas Almen » 23 dec 2014, 19:05

Påsken 1975? ställde till det rejält i Västra Jämtland. Dåvarande E 75 stängdes av i Duved på svenska sidan, å i Meråker på norska sidan. Ett antal bilar, både stora och små blev sittande i drivorna på främst Gevsjöflon. En chaufför försökte forcera en driva vid Enafors med maskintrailer, med påföljden att bilen gick upp på den packade snön, för att sen rasa igenom. Tycks minnas han fick hämtas med helikopter när vädret tillät, och blev liggande ett tag på sjukhus p.g.a ryggskador. I juni var jag å en kollega upp till Handöl, å då var fortfarande drivorna på sina ställen lika höga som skåpet på bilen, d.v.s dryga 3,5 meter. Minns oxå bilder i lokalpressen där Televerkare satt på huk och lagade telefontråd i stolptopparna, med trygor på fötterna.
Thomas Almen
 

Re: Vintertid

Inläggav Z 1578 » 23 dec 2014, 20:49

Den vintern har farsan berättat om, han hade kört skalstugevägen och sett telefonstolparna precis räcka upp genom snön. Förut när vägen till Storulvån öppnade på våren så fick man fara dit med olja, då kunde snön vara 5-6m djup på sidorna om vägen. Det var som att köra i en tunnel, likadant kunde det vara uppe i Blomhöjden. Det känns inte som det kommer så mycket snö längre.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Vintertid

Inläggav Anders » 23 dec 2014, 23:51

Min Morfar brukade berätta om vintern 1941-42 då han låg i finska armén. Efter nyår var det en period på drygt sex veckor när termometern inte visade över -40.
Skulle det bli liknande vintrar igen som de ni berättat om så skulle nog samhället packa ihop helt idag.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Vintertid

Inläggav Thomas Almen » 24 dec 2014, 01:35

1987 hade Norrland en lång period av kyla efter nyår. Som kallast hade vi -47, 1,5 mil utanför Östersund. Nattetid låg tempen konstant på -30-35 i säkert en månads tid.
Thomas Almen
 

Re: Vintertid

Inläggav Per Thomson » 24 dec 2014, 19:39

Vintern 65/66 som Kjell T nämnde vållade en del problem för industrierna i norra Sverige. Sjötrafiken lamslagen och även järnvägen. Allt exportgods från norr var hänvisat till lastbilstransporter till Göteborg.

Själv körde jag då för Europatrailer mest på Holland. Den holländska dieseln var billig så man tankade alltid fullt innan man lämnade Holland, men den dieseln var inte lika köldhärdig som den svenska. Då och då hände det att temperaturen sjönk till under -20 grader på småländska höglandet så den dieseln som var förbrukad från Holland till Sverige medgav tankutrymme för att fylla upp med motorfotogen som förhindrade paraffinutfällning. Caltex-macken i Tågarp hade en särskild tapp för motorfotogen. Någon gång hände det ändå att man inte hade tankat över den utblandade dieseln från trailertanken till den mindre biltanken eller att det var för mycket hollandsdiesel kvar och att det blev stopp. Då gällde det att stanna snabbt och fylla i en flaska T-sprit innan motorn dog.

Vid ett tillfälle lade dieselvärmaren på trailerskåpet av och 17 ton tomater var bara att kassera vid framkomsten till Stockholm. Tomaterna var hårda som krocketklot.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vintertid

Inläggav Vågert » 25 dec 2014, 01:01

sjömannen skrev:Gävle, 1998,,,då var de vinter

Sjömannen

Den kvällen var jag i Tierp och lossa sand på ett gjuteri.........
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Vintertid

Inläggav Z 1578 » 25 dec 2014, 02:54

Vågert skrev:
sjömannen skrev:Gävle, 1998,,,då var de vinter

Sjömannen

Den kvällen var jag i Tierp och lossa sand på ett gjuteri.........

Baskarps sand då förstås? Du har väl inte kört Ce-be's 143:a som man dreglade över som pojk i slutet på 80-talet? Tror jag har kvar affischen från trailer fortfarande...
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster