Kajåkare

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Kajåkare

Inläggav Swempa » 24 maj 2014, 18:11

På Facebook så visades det bilder från ett åkeri i Göteborg. Stod att åkeriet började som kajåkare. Så min fråga vad var detta för typ av åkare? regelverket som styrde?
Swempa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 aug 2011, 23:43

Re: Kajåkare

Inläggav Malte. E » 30 maj 2014, 15:36

Signaturen Swempa frågar vad "kajåkerier" i Göteborg var för något.Ska försöka en kort förklaring. Det var en benämning som ej användes av gemene man.
Göteborgs hamn var en mycket livlig arbetsplats förr. Jag avser då främst 1950-60talen.Från Gullbergskajen ner till fiskehamnen var det liv och rörelse med
gods ,lastbilar, järnvägsvagnar, växellok och lyftkranar, stuveriarbetare, och fartygen ej att förglömma.
Mängder av tvåaxliga lastbilar i 4-5tonsklassen var att sysselsatta med att forsla gods mellan kajerna och företag i staden med omgivningar. Många var firmaägda,
men de åkerier som var med kallades med ett finare ord kajåkerier.
Jämförd med den tiden ter sig dagens hamnbild närmast makabert stillsam.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Kajåkare

Inläggav Swempa » 01 jun 2014, 19:51

Tackar då jag ej hade hört uttrycket så var jag nyfiken på vad det för för något.
Swempa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 aug 2011, 23:43

Re: Kajåkare

Inläggav Malte. E » 13 jun 2014, 16:23

Det här är definitivt ingen kajåkare, men väl ASG linjebil Norrköping-Göteborg. Aron Karlssons Åkeri. De lastar sill, men i tunnor som ser ovanligt fräscha ut.
Mannen på flaket i vit mössa är lotsen, som kallades "trädgårdsmästarn". Om han åt sill är mig obekant, eftersom han var vegetarian. "Kruskaätare" som
hans kollegor uttryckte det.
Malte E.

IMG_NEW.jpg
IMG_NEW.jpg (108.49 KiB) Visad 11779 gånger
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Kajåkare

Inläggav Per Thomson » 15 jun 2014, 22:07

Intressant bild och särskilt trevligt med uppgifterna kring den, de gör bilden dubbelt intressant.
Massor med människor och mycket handkraft. Observera den hemsnickrade taklådan med presenningar!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster