Sida 1 av 2

Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 23 aug 2012, 23:33
av Claes_s
Tänkte återknyta lite till tråden "Kristianstads ThermoTransport" och följande tråd från annat forum http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=17854.0 och till viss del även tråden "Bilspedition".

Tomelilla Express byrå var ju tillsammans med Kristianstads ThermoTransport ägare till Malmö ThermoTransport, som sedermera gick i konkurs (1982)
Båda ingick tillsammans med ett antal andra åkerier, när Bilspedition i Östra Skåne skapades i slutet av 80-talet.

Som grabb under slutet av 60- och början av 70-talet, så åkte jag varje sommar med bilar från Tomelilla Express.
Vid den här tiden var ca. 40 bilar stationerade i Tomelilla. Nästan enbart Scania-bilar. Undantaget var 2 st Ford D-serien "Custom Cab" och en Mercedes-paketbil.

Förutom bilar för kyl- och fjärrtransporter, så var verksamheten till viss del lokalanpassad. Tex. fanns en L75 med tank, för transport av drank från bränneriet ut till bondgårdar, en L75, för transport av betong åt Skånska Cementgjuteri och en L55, som med "tilläggslemmar" användes bla för transporter av potatis, sockerbetor och äpplen.
Fordon för fjärrtransporter ersattes/utökades successivt med LBS110:or och LBS140:or.
Företaget var ganska expansivt bla. så byggdes i början av 70-talet en stor service- och tvätthall för automattvätt av långtradare. Dessa tvättades tidigare manuellt.

Förutom de bilar som var målade i Scan's färger, så hade bilar från Tomelilla Express följande färgsättning: Rött chassi, nederdelen på hytt och flak / skåp var brun och överdelen var grå.
Jag har inga egna foton från tiden, men hittade följande bild, med två kylbilar från Tomelilla Express, i boken "Alla våra lastbilar" skriven av Gert Ekström. Bilden är väl troligtvis från början/mitten av 60-talet.
Tomelilla Express_komp.jpg
Tomelilla Express_komp.jpg (123.41 KiB) Visad 29383 gånger


Finns det kanske någon som har mer info eller bilder?

/Claes

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 24 aug 2012, 20:37
av S-V L44
Claes_s skrev :
Förutom bilar för kyl- och fjärrtransporter, så var verksamheten till viss del lokalanpassad. Tex. fanns en L75 med tank, för transport av drank från bränneriet ut till bondgårdar, en L75, för transport av betong åt Skånska Cementgjuteri och en L55, som med "tilläggslemmar" användes bla för transporter av potatis, sockerbetor och äpplen.

Det verkar ha funnits ytterligare en och annan bil i företaget som gick på lokala uppdrag.
Är en Scania-Vabis L7554-155 (årsmodell 1962 och chassinummer 412432) med registreringsnummer L4197 bekant?
F.ö. finns en Scania L80 från företaget avbildad i denna tråd viewtopic.php?f=11&t=4826 .

// Kjell N

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 25 aug 2012, 00:22
av Claes_s
Ja L80:an minns jag, som ny i början av 70-talet. Den gick med styckegods. Det fanns även ett antal L75, som gick med styckegods, minns dock inga regnr.
/Claes

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 26 aug 2012, 19:29
av Thomas Almen
Dessutom hade man en eller flera Transcontinentaler. Har en gammal annons där en av åkarbröderna höjer bilens alla fördelar till skyarna, bl.a så dängde den tydligen V8:orna :D .

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 27 aug 2012, 11:55
av Claes_s
Fast Ford förblev nog ett undantag. Vad jag vet så körde man med Scania även på 80-talet. När är annonsen ifrån? Är det något du kan dela med dig av? Transcontinentalen kom väl som modell 1975?

/Claes

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 28 aug 2012, 14:15
av Åkes10
Kolla denna tidigare tråd för inte så länge sedan:
viewtopic.php?f=1&t=4988
Här finns bl a denna bild:
http://www.flickr.com/photos/grandprix6 ... otostream/
plus många fler trevliga 50-60-talsbilder i länkarna:
http://www.flickr.com/photos/grandprix6 ... 979433467/
http://www.flickr.com/photos/grandprix6 ... 966497917/
http://www.flickr.com/photos/grandprix6 ... 978529333/

En som minns Tomelilla-bilarna/ Åke

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 28 aug 2012, 21:03
av Claes_s
Riktigt trevliga bilder! :D

Jag misstänker att det var långtradarna som gick till Stockholm, som stannade i Gisebo. Fanns det någon motsvarande rastplats i Tvååker? Har för mig att de som körde från Tomelilla till Göteborg pratade om den platsen.

/Claes

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 29 aug 2012, 23:42
av Lars-Gunnar
Inte var det någon stress där inte. Man tog det nog ganska lungt som bilarna som väl inte gick mer än 40-50 km och ännu saktare i backarna. Tror många kände varandra och hade tid med ett snack.

Annars mycket trevliga bilder från förr.

Lars-Gunnar :)

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 11 okt 2012, 23:28
av Per Thomson
Claes_s skrev:Riktigt trevliga bilder! :D

Jag misstänker att det var långtradarna som gick till Stockholm, som stannade i Gisebo. Fanns det någon motsvarande rastplats i Tvååker? Har för mig att de som körde från Tomelilla till Göteborg pratade om den platsen.

/Claes

Jodå, Tvååker kallades det tradarstopp som var beläget efter gamla E6:an. Idag finns endast en grusplan kvar. När nya E6:an kom blev det gamla tradarstoppet ersatt av Björkäng. Samhället Tvååker låg inte alls vid den gamla macken utan öster om nuvarande E6/E20.

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 12 okt 2012, 20:32
av Peter Ohlsson

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 12 okt 2012, 20:59
av Peter Ohlsson
http://www.youtube.com/watch?v=wGBIEuHj ... redirect=1
Och ytterligare med massor av lasbilsrelaterat! Riktigt härlig färgfilm. :D

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 13 nov 2013, 23:42
av Freeze
Bilen i mitten med gula kapell är, om jag inte misstar mig, en Ford Transcontinental från Tomelilla Expressbyrå. Bilden är tagen från en broschyr från Ford.
1302.jpg
1302.jpg (92.8 KiB) Visad 27553 gånger

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 14 nov 2013, 00:15
av Freeze
En till gammal pärla.

1303.jpg
1303.jpg (106.92 KiB) Visad 27546 gånger

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 14 nov 2013, 02:12
av Freeze
Tomelilla expressbyrå. Scania 141.

992.jpg
992.jpg (108.61 KiB) Visad 27538 gånger

Re: Tomelilla Express Byrå

InläggPostat: 14 nov 2013, 09:50
av Per Thomson
Fotot på Titanen med Ystadskåpet och Ryngeboggie uppskattar jag särskilt.