Alfred Anderssons i Vara

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Alfred Anderssons i Vara

Inläggav JonteP » 19 mar 2012, 21:05

Hej,
Ja, ibland blir man ju hemmablind, och trots att man växt upp med "di röde" inpå knuten (och t.o.m knäckt extra som sommarvikarie ett par säsonger) så har jag inte ett foto från denna numer borttynade åkerigigant, som när det begav sig hade olje-, bulk-, varu-& specialbilar, men framför allt armadan av röda ASG-bilar!
Så om ni har foton, historik & anekdoter från AA:s, och gärna då glansdagarna på 70- & 80-talet, så ladda gärna upp och fyll på i tråden!

Tack på förhand!
/JonteP
JonteP
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 feb 2012, 18:55

Re: Alfred Anderssons i Vara

Inläggav Ingvar L » 23 mar 2012, 22:03

Hej, jag läste att du tycker att AA har tynat bort. Jag kör inte numer neråt Vara men jag åker ofta runt Mälaren och i Västerås har ju AA en riktigt ordentlig anläggning. Dom använder den gamla centralgodsmottagningen för ABB och har både fjärr och lokaltrafik med lagring och distribution. Man ser ofta det gamla fina AA-märket i Mälardalen. Ingvar L.
Ingvar L
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jul 2008, 19:40

Re: Alfred Anderssons i Vara

Inläggav olle i skogen » 01 apr 2012, 21:18

olle i skogen
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 feb 2009, 12:10

Re: Alfred Anderssons i Vara

Inläggav Vågert » 02 apr 2012, 21:22

En en gång för 30år sedan var jag in till AA i Vara med detta ekipage för att hämta något gods.
Han som jag prata med på kontoret,som hade utsikt över planen med alla röda bilar,undrade om det
var min bil den där svarta med guldränder,och svaret var ja.
Och då sa han att den ser ju ut som en Diamant i en grushög.
Gissa om jag sträckt på mej?
61.jpg
61.jpg (147.8 KiB) Visad 12388 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Alfred Anderssons i Vara

Inläggav Lasse Hsand » 02 apr 2012, 21:45

Vilken pärla!!! Snygg som fan!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Alfred Anderssons i Vara

Inläggav JonteP » 04 apr 2012, 07:32

Astuff N88!
Ja, det kan jag tänka mig att den stack ut lite på gården där ja... stående pipor och polerade fälgsidor var ju inget som förekom på AA:s bilar direkt :)
Knappt några extraljus tex utöver det ordinarie (Även om de dock inte var lika minimalistiskt utrustade som Oltrans-bilar tex), men det blir ju så på så pass stora åkerier/fordonsflottor.

Ingvar L,
Visste knappt att de fortfarande hade så pass snurr uppåt Mälardalen, det var intressant att veta, men nere i Västergötland så är nog tyvärr borttynad en passande benämning (jämfört med storhetstiden på 70/80-talet), några tankbilar är väl istort sett det man ser.

Mvh/JonteP
JonteP
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 feb 2012, 18:55

Re: Alfred Anderssons i Vara

Inläggav Per Thomson » 04 apr 2012, 22:41

Rätt riktning på avgasröret också, inget sot nertill här inte. 8)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Alfred Anderssons i Vara

Inläggav Vågert » 08 apr 2012, 12:06

JonteP skrev:Hej,
Ja, ibland blir man ju hemmablind, och trots att man växt upp med "di röde" inpå knuten (och t.o.m knäckt extra som sommarvikarie ett par säsonger) så har jag inte ett foto från denna numer borttynade åkerigigant, som när det begav sig hade olje-, bulk-, varu-& specialbilar, men framför allt armadan av röda ASG-bilar!
Så om ni har foton, historik & anekdoter från AA:s, och gärna då glansdagarna på 70- & 80-talet, så ladda gärna upp och fyll på i tråden!

Tack på förhand!
/JonteP

Hej!
Jag hittade en bild på en AA bil i en Lastbilen från 1979,enda lyxen är väl det rostfria AA märket.
AA 001 (465x640).jpg
AA 001 (465x640).jpg (189.54 KiB) Visad 12198 gånger

Håll till godo!
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Alfred Anderssons i Vara

Inläggav JonteP » 09 apr 2012, 11:09

Tackar!
Ja, det var allt en typiskt, klassikt AA-åk.
Stod ju 140/141:or i långa rader uppställda för helgvila uppblandat med någon enstaka Volvo som jag misstänker de var tvugna att ha för att få köra Volvo-gods till Penta-fabriken utanför Vara :)
/JonteP
JonteP
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 feb 2012, 18:55


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster