Scandinavian Express?

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Scandinavian Express?

Inläggav JonteP » 21 feb 2012, 20:13

Hej,
På 70-, 80- och en bra bit in på 90-talet såg man ofta de orangea trailer-ekipagen från Scandinavian Express - vad hände sen med det företaget?
Uppköpta? KK? Nerlagt?
Och hur var kopplingen mellan S.E och "Nilsson & Noll" i Göteborg?
Var Scandinavian Express dras "varumärke"?
Vore kul om någon kunde räta ut dessa frågetecken åt mig.
/JonteP
JonteP
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 feb 2012, 18:55

Re: Scandinavian Express?

Inläggav Stellan » 22 feb 2012, 21:50

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om det här företaget också, det har tydligen seglat in i glömskans hav helt enkelt. Man kommer ju som sagt ihåg den orange färgen från den tiden tillsammans med Trailer Express och andra englandstrailers, men nu är de borta allihop. Så är det någon som vet något om Scandinavian Express är ni väldigt välkomna att höra av er :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Scandinavian Express?

Inläggav herrstina- » 22 feb 2012, 22:40

Jag tror att Scandinavian Express kursade, jag var i Köpingebro och tittade på några av deras jumbotrailers som var till salu någon gång på 90-talet. Det var en konkursförvaltere som skötte förhandlingarna, det tyder ju på KK.
Tyvärr har jag inget minne av förloppet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scandinavian Express?

Inläggav Bo Norvinge » 24 feb 2012, 09:59

Min och många andras goda vän Kenta hade kunnat svara på detta. Han körde för Scandinavian under det glada 80-talet. Tyvärr gick han bort för en tid sdan.
Har också hört Nilsson & Noll i samanhanget men tyvärr noterade jag aldrig detaljerna. Vidare har jag för mig att Franslast också nämndes.

Det finns säkert många som kan svara på detta. Det gäller bara att hitta dem. De hänger nog inte på veteranlastbilsforumet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scandinavian Express?

Inläggav LarsJo » 25 feb 2012, 00:28

Vet ej om det är samma trailers, Stina, men jag köpte två jumbo-kapelltrailers "Scandinavan Express" från Köpingebro 1993. Jag minns detta tydligt för jag torskade på fortkörning på vägen ner till Skåne, då jag skulle titta på trailrarna. Två månader indraget körkort.../Lars Jonsson Gävle
LarsJo
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 nov 2010, 19:37

Re: Scandinavian Express?

Inläggav herrstina- » 25 feb 2012, 12:17

Det stämmer bra tidsmässigt så det bör vara samma trailers. Tur att jag inte har så långt till Köpingebro, jag behöver inte köra så fort.

Visst kom dom från ett konkursbo?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scandinavian Express?

Inläggav LarsJo » 25 feb 2012, 13:07

Ja, det var i samband med en konkurs. Vet ej säkert om det var själva Scandinavian Express konkurs eller någon undertransportörs. Vill minnas att jag gjorde affären med Bilspeditions eget sk. finansbolag "Biljonen Finans". Som namnet antyder bildades detta finansbolag i slutet av 80-talet då finansmarknaden avreglerades och alla tycktes tro att biljonerna regnade från ovan...sedan kom finanskrisen 1991-92. Resten är historia.
LarsJo
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 nov 2010, 19:37

Re: Scandinavian Express?

Inläggav Bo Norvinge » 25 feb 2012, 18:44

Nya uppgifter (Janne J) säger att det var Scandinavian Express var Nilsson & Nolls. Scandinavian Express var nog inte något registrerat bolag/företag utan ett "populärnamn" för att låta mer internationellt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scandinavian Express?

Inläggav JonteP » 25 feb 2012, 20:19

Hej,
OK, tack för svaret! Det var ungefär som jag misstänkte alltså.
Vad hade de för rutter/marknader?
Vad det UK & Benelux?
Och har Janne J fortfarande (för jag misstänker att det är han) sin goe 141:a i trafik?
Flyttade från GBG för ett par år sedan, men innan dess så såg (och HÖRDE! :D ) man den titt som tätt nere i stan vid Stena tex.

/JonteP
JonteP
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 feb 2012, 18:55

Re: Scandinavian Express?

Inläggav Bo Norvinge » 25 feb 2012, 22:44

JonteP skrev:Hej,
OK, tack för svaret! Det var ungefär som jag misstänkte alltså.
Vad hade de för rutter/marknader?
Vad det UK & Benelux?
Och har Janne J fortfarande (för jag misstänker att det är han) sin goe 141:a i trafik?
Flyttade från GBG för ett par år sedan, men innan dess så såg (och HÖRDE! :D ) man den titt som tätt nere i stan vid Stena tex.

/JonteP


Jodå, den rullar för fullt. Ingen större skildnad sedan 1991 (22 år)= Janne, LBS141 och ETAB. Slå det ni!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scandinavian Express?

Inläggav Stellan » 25 feb 2012, 23:00

Jag hittade en av deras trailer i en broschyr om F7 som Volvo gav ut 1978. Visserligen med en neutral dragbil, men med en trailer som man känner igen från den tiden. När man ser på gamla bilder och broschyrer så är det väldigt många jumbotrailar som är tvåaxliga. Hur vanligt var det på englandstrafiken, och när slog de treaxliga igengom?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Scandinavian Express?

Inläggav Böll » 26 feb 2012, 17:52

Körde man på Stockholm o fick Tommy Stanislav bakom sig,då va de bara släppa förbi han,körde mestr dolly o trailer,fanns bara ett läge på gasen,de va han känd för....att ingen gjort ett reportage om Janne J,ja har sagt de till Bengt på klassiska lastbilar flera ggr,visst e Janne lite blyg av sig,men snällare kille finns nog inte,o han förtjänar om nån ett reportage som holkat runt i 141,an 22 år...... :D ......
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Scandinavian Express?

Inläggav Nor1 » 07 jun 2012, 16:15

Etab Europa Trailer AB finns väl inte längre, det lades väl ner runt 2010?, eller rättare sagt gick ihop med ett annat bolag som jag glömt namnet på.
Båda dessa bolag kontrolleras dock av Nordcarrier AB i Göteborg, någonstans i bakhuvudet klingar dessutom kopplingen Nilsson & Noll och Nordcarrier bekant. :)

/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Scandinavian Express?

Inläggav Bo Norvinge » 07 jun 2012, 22:20

ETAB finns allt kvar. Janne med LBS141:an kör där fortfarande. Han har varit den förmedlaren trogen sedan 1991 och följt med några ägarbyten.
ETAB ägdes av SÅAB, Södertälje Åkeri AB fram till tidigt 2000-tal. SCT Transport köpte ETAB men jag har för mig att det såldes en gång tidigare. Kan ha varit Mats Nilsson, en gamal etabist.
Idag ägs det av SLP, Svensk LogistikPartner, en del av gamla Nordcarrier.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Scandinavian Express?

Inläggav herrstina- » 07 jun 2012, 23:56

SCT köpte ETAB av SÅAB så det finns ingen ytterligare ägare.
När L-G och Jim som ägde SCT delade på sig blev Jim Åkesson ägare till ETAB, det fanns ett karensavtal som förbjöd denne Åkesson att syssla med containertransporter under en viss tidsperiod, varför Mats Nilsson blev VD när Logistic Partner startades upp av denne Åkesson.
I nära anslutning till karensens utgång fick Nilsson städa skrivbordet och har nu andra arbetsuppgifter hos annan arbetsgivare.

Mats Nilsson har ett ganska långt förhållande till SRT/ETAB, när jag började köra där 1978 fanns Mats på plats sedan några år och var delaktig i avräkning och fakturering. Med några korta mellanspel hos diverse konkurrenter var han kvar tills runt 2010 vilket är en ganska lång tid i branchen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster