Svenska åkeriförbundet

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Svenska åkeriförbundet

Inläggav Stellan » 27 jan 2012, 23:11

För trettio år sedan gav Svenska åkeriförbundet den här lilla foldern där man kan se vilka de största transportförmedlingsföretagen var. Bland annat så fick jag klart för mig hur ägarförhållandet för Frigoscandia och Fraktarna var, och det var ju inte alls som jag trodde... det var tvärtom :P

Bild

Bild

Kommentarer, åsikter, synpunkter, kompleteringar och andra inlägg i ämnet mottages med största tacksamhet :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Svenska åkeriförbundet

Inläggav Lars-Gunnar » 28 jan 2012, 00:24

Ja, för 30 år sedan var den sammanlagda bilflottan 3,680 bilar som körde åt 3 olika trafikförmedlingar såg till att dessa rullade.

ASG AB ägdes av Statens järnvägar och dess dotterbolag GDG biltrafik AB och hade 2,700 bilar knuten till sig. Bilspedition ägdes av de åkeriföretag som utförde transporter åt dem. 2,400 bilar hade de. Fraktarna Godstransport AB ett helägt dotterbolag till Frigoscandia ett företag i AGA koncernen och hade 580 bilar.

Att SJ ägde ASG AB och så själv startade SLAB som gick så dåligt var ju konstigt. Varför inte använda ASGI.750 åkare var anslutna till de de 3 fraktbolagen men de hade ju fler bilar än så. Vad gjorde dessa? Var det grus och timmerbilar som inte räknades som långtrad. AGA som gjorde fyrar är svår att förknippa med åkerirörelse. Men det var ju så förr. Numera renodlar ägarna företagen och gör sig av med det som inte hör till verksamheten.

Vad man vet idag är att ASG, Bilspedition och Fraktarna numera är i tysk ägo och betydligt reducerade det är vad jag tror.

Detta är mina 5 öresåsikt.
Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster