Torsten Jonasson Kemitransport

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Torsten Jonasson Kemitransport

Inläggav Per Thomson » 22 jan 2012, 18:03

Flytande svaveldioxid är inte en helt o-komplicerad produkt att transportera. Under 70-talet var jag arbetskamrat med Torsten inom Boliden. Torsten slutade som transportingenjör för att i stället bli åkare. Vid genomgång av mitt arkiv med gamla dia-bilder hittade jag följande bild som föreställer en av Torstens första bilar och jag tror att Torsten själv har tagit bilden. Den som har skarpa ögon kan se att det står Sundfrakt på dörren.

Den oranga randen på tankarna är ingen dekoration utan ett regelkrav i säkerhetsbestämmelserna för den här typen av produkt. Den i övrigt gula, röda och gråa färgkombinationen hade vi tillsammans infört för att fordonen skulle bli mer synliga i trafiken. Den färgsättningen blev inte så långvarig för Boliden beslöt snart att ett nytt grafiskt program med ny logo-type skulle införas. Så blev också gjort och fordonen kom därefter att märkas mindre med en gråblå nyans.

BolidenKemi003 (Small).jpg
BolidenKemi003 (Small).jpg (64.22 KiB) Visad 11919 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Torsten Jonasson Kemitransport

Inläggav Lars-Gunnar » 22 jan 2012, 23:45

Per, när man ser bilen kunde man tro att den fläkts upp av explosion nertill men skenet bedrar men visst ser det konstigt ut i alla fall eller är det en skuggning? Det var en jättefin bild på ett fint ekipage.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Torsten Jonasson Kemitransport

Inläggav Per Thomson » 24 jan 2012, 00:22

Om bilden förvillar på något sätt kan jag förklara byggnationen:
Tanken på bilen har containerfästen och tanken är utförd i så kraftig konstruktion att något ramverk inte behövs, bryggor för containerlås är direkt svetsade mot tanken. Även släpets tank är så styv att både främre axel -parti som bakre boggie -parti är direkt anbringade mot släpets tank. Fordonskombinationen är ett typexempel på utnyttjande av optimal bruttovikt, 51,4 ton och 22 meters axelavstånd. På grund av att tankarna måste vara konstruerade för ett tryck som håller den aktuella gasen flytande blir tankarna i sig rätt tunga men genom att utnyttja tankarna som ramverk blev lastförmågan ändå hög, över 30 ton om jag minns rätt.

Kanske Torsten dyker upp här och berättar mer samt korrigerar mig på faktauppgifter som jag mins fel.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Torsten Jonasson Kemitransport

Inläggav Per Thomson » 24 jan 2012, 00:26

Torstens far var också åkare och jag fick följande e-post från Torsten idag:

Här har du en bild på ett av min fars ekipage som han skaffade 1965. Bilen är här helt ny och står nedanför minn hemgård där man också ser min mor.

Bilen är 25 meter lång och tämligen svårmanövrerad. Du kan ju tänka dig resan till Philipssons i Agustendal i Sthlm. Hornsgatan i korsningen mot Ringvägen behövde man alla 3 filer för att komma runt. Nya Skanstullsbron gick inte passera utan man fick lov att åka gamla. Med 10 bilar lastade blev den ofta för hög för viadukter. Och på många ställen blev det omvägar.

19 (Small).jpg
19 (Small).jpg (78.5 KiB) Visad 11809 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Torsten Jonasson Kemitransport

Inläggav Lars-Gunnar » 24 jan 2012, 02:09

Det fanns visst åtminstone ett till liknande ett som var rödmålat och troligen hade sin hemort i Jämtland. Kanske Thomas vet?

Vad jag menade var personbilstransportbilen.

Lars-Gunnar :D
Senast redigerad av Lars-Gunnar 24 jan 2012, 23:39, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Re: Torsten Jonasson Kemitransport

Inläggav Skandinaven » 24 jan 2012, 11:01

Fantastiska bra foton - jag minns denna 141 på Boliden i Hälsingborg. Där var väldig månge syrabilar - havde man bara fotograferad mera nad man gjorde.

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Torsten Jonasson Kemitransport

Inläggav torsten » 24 jan 2012, 16:17

Hej!
Bilen för transport av svaveldioxid var tillverkad 1969 hemmahörande i Umeå och användes för transporter från Rönnskär och till massaindustrin vid norrlandskusten. Vad jag minns var den aldrig på besök i Helsingborg, men där fanns ett liknande ekipage efter maj 1970.
Biltransportbilen var också hemmahörande i Umeå.
Torsten Jonasson
torsten
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jan 2012, 18:58

Re: Torsten Jonasson Kemitransport

Inläggav Reid Hulting » 24 jan 2012, 16:32

Bolidenbilen är väl inte en -69:a, eller är hytten och fronten moderniserad eller utbytt? Eller är det påbyggnaden som är från -69 och sedan överflyttad till en nyare bil,
-76 eller senare.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Torsten Jonasson Kemitransport

Inläggav torsten » 24 jan 2012, 17:15

Ber så mycket om ursäkt. Bilen med svavledioxidbygget är av 79-års modell givetvis.
torsten
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jan 2012, 18:58

Re: Torsten Jonasson Kemitransport

Inläggav herrstina- » 24 jan 2012, 17:18

Reid Hulting skrev:Bolidenbilen är väl inte en -69:a, eller är hytten och fronten moderniserad eller utbytt? Eller är det påbyggnaden som är från -69 och sedan överflyttad till en nyare bil,
-76 eller senare.
Reid.


Tom. -77 eller senare, om märkena stämmer. Den första 141.an kom -77.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster