Linköpingsfirma

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Linköpingsfirma

Inläggav Thomas Almen » 01 jan 2012, 20:20

Hitta den här fotosamlingen på nätet. Nåt som A-son kanske vet mer om? http://www.kulturochpolitik.se/be19b6c7 ... a2-29.html
Thomas Almen
 

Re: Linköpingsfirma

Inläggav Thore Nilsson » 02 jan 2012, 01:53

Trevliga bilder från en svunnen tid, många bekanta ansikten en av de som nämns är 65 an eller Pärka som jag kännde han som ,vi jobbade på samma åkeri som nämns i texsten
KAB-s åkeri han som chaffis och jag som mek på verkstaden .De körde Leca kulor över hela landet , jag var 17 år och fick en praktik plats där och blev kvar några år Kab-s hade drygt ett tjugotal bilar Det hände i bland att vi fick in en bil på kvällen för ett motorbyte under natten och på mogonen så var bilen klar för avfärd. Det var för mig en lärorik tid
man fick skruva med allt som fanns på en lastbil. Kom i håg mitt första dag på kab-s Dom frågade om jag kunnde svetsa och jag sa jovist lägg dej under 56an där och svetsa ihopp avgasröret som har gott av det var välldigt trångt och bökit men jag lyckades få ihop det . Det var någ mitt inträdesprov tror jag.
Thore Nilsson
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 03 jun 2007, 23:49
Ort: Linköping

Re: Linköpingsfirma

Inläggav Anders Ason » 02 jan 2012, 11:26

Nej, dessvärre. Roligt att få kännedom om en bildskatt jag inte hade en aning om och förm. ligger det mera i byrålådorna. Mina Linköpingsminnen är att det var en stad man åkte igenom som barn bredvid farsan i lastbilshytten.

Mina historiska kunskaper om Linköping är skrala även om jag läst på en hel del. Thore Nilsson som redan svarat kan mer, men det finns flera infödda på forumet.

Själv är jag en del av det flyttgods som gick från Östermalm i Stockholm 1977 till Linköping då dåvarande FOA (numera FOI) flyttade en avdelning söderut.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Linköpingsfirma

Inläggav Thomas Almen » 02 jan 2012, 18:24

Se där, trodde anknytningen var djupare än så, Anders. Åkte ju en hel del på Östergötland från mitten till slutet på 70-talet, men kan inte säga att jag minns det här åkeriet. Lastade väl Leca i Linghem nån gång också. Vad hade dom för färger på bilarna?.
Thomas Almen
 

Re: Linköpingsfirma

Inläggav Thore Nilsson » 02 jan 2012, 22:22

Bilarna var lackade mörkgrön med en orange strimma på hytten .Åkaren köpte mest begangnade fordon som vi ordningställde till färdiga tradare ,chefen själv lackade bilarna i sina egna färger, en gång var vi inte färdiga med drivlinan till tipp och kraftutag men chefen lackade hytten när jag låg under och mekade för bilen skulle lastas för avfärd nästa dag. Det jobbades mycket över tid i bland de anställda ,det fanns en äldre man som jobbade som chaffis på åkeriet åkaren satte honom för det mesta på norrland resorna för han kom hem en hel dag före de andra chaffisarna det var ingen som orkade att köra lika länge som han, det var bara ett problem. han kunnde komma till jobbet onyckter i bland för att köra .men vi uppmärksammade det för att när han var onyckter så pratade han Stockholms dialäckt då var det bara att köra hem honom.
Åkeriet upphörde i slutet av 70 talet och en del av chafissarna köpte sina bilar för att driva egna åkerier.Jag slutade 1975 och började på verkstad som hette Motorcentrum och var kvar där till 1979.
Thore Nilsson
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 03 jun 2007, 23:49
Ort: Linköping

Re: Linköpingsfirma

Inläggav Per Thomson » 03 jan 2012, 18:36

Tack för dom tidstypiska minnena Thore, tur att du skriver ner dom och hoppas att fler tar efter och delar med sig. :D
Och ett sort Tack till Thomas som hittade bilderna :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Linköpingsfirma

Inläggav Lars-Gunnar » 03 jan 2012, 22:07

Ja, det var trevligt att se. Förstår att var och en hade en egen individualitet. Trist med mannen som inte delade den sociala gemenskapen.

Tack för dokumentationen. Kikade på Folkhems Cadillacen och det är helt rätt. Hur många har inte haft Amazon och före PV som första och andrabil?. Vilka bilar tog oss från A till B? Nostalgi och folkhemskultur så det låter om det.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Linköpingsfirma

Inläggav Thomas Almen » 03 jan 2012, 22:23

Okej Thore, då ljusnade det något. Har vaga minnen av dom bilarna. Var inte ovanligt att man började i t.ex Finspång, för att sen hinna med Norrrköping, Linköping, Mjölby,Skänninge å Borensberg. Hade man tur fick man gå til Lyttersta utanför Vingåker som avslutning. Och 7.00 nästa morgon börja man lossa nånstans i Jämtland. Åkdonet var en LS 110 med 4,80 tippflak å 1080 päronhytt, och en gammal 11-meters Ilsbo 3-axling bakom. Som skapt för uppgiften :roll:
Thomas Almen
 

Re: Linköpingsfirma

Inläggav Swempa » 07 jan 2012, 22:28

Vad hade firman för logotype? jag minns ett det var flera bilar som körde för Tekniska Verken som hade en logotype som var grön botten och brun lastbil, eller mer korrekt om minnet stämmer en framdel av en lastbil.
Swempa
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 aug 2011, 23:43


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster