Sida 4 av 4

Re: Sundsvallsåkerier

InläggPostat: 10 jan 2012, 18:38
av Thomas Almen
Stämmer Bosse, träffa Johnny på Elmia 2010. Trevlig karl :)

Re: Sundsvallsåkerier

InläggPostat: 21 feb 2016, 10:30
av Thomas Almen
IMG_20160221_0001_NEW.jpg
IMG_20160221_0001_NEW.jpg (211.59 KiB) Visad 10062 gånger
Längesen det hände nåt här, så jag lyfter tråden lite. Det fanns fler bilder på ASG-bilar från Sundsvall nånstans på forumet, men kunde inte hitta dom nu. Den här Bulldogen tillhörde ivartfall Roger Forsberg, som höll till i Matfors. Hans bilar gick charterlinje för ASG mellan Stockholm och Trondheim, vilket ledde till att det passade för Jämtar att jobba för Roger. Han var känd för sin noggrannhet med bilarna. Regelbunden service och underhåll var han tidigt ute med.

Re: Sundsvallsåkerier

InläggPostat: 21 feb 2016, 10:54
av Per Thomson
Härlig bild!
Minns inte dessa kylarskydd, detta dessutom med lucka för TIT-skylten. Är det tullpersonal i Norge eller Sverige tro?

Re: Sundsvallsåkerier

InläggPostat: 21 feb 2016, 11:08
av Thomas Almen
Enligt bildtexten är bilden tagen i Trondheim, järnvintern 1965-66. Roger hade nog kunna låta tillverka ett speciellt kylarskydd, misstänker jag. Ska villigt erkänna att jag norpat bilden från Åkeriförbundets nostalgialmanacka.

Re: Sundsvallsåkerier

InläggPostat: 21 feb 2016, 13:39
av 30Fredrik
Hej Tomas! Ja Rogers bilar var granna. Jag lastade mycket element från Rogers bilar (Omex) i Sundsvall till Siemens i Eskilstuna från Norge då jag körde S-vallslinjen för Brobergs Åkeri och ASG E-tuna. Men det hände ofta att dom själva lossade i E-tuna hos Siemens om det var stora poster och inte lönsamt att omexa! Fint foto! MVH. 30 Fredrik.

Re: Sundsvallsåkerier

InläggPostat: 21 feb 2016, 13:42
av Thomas Almen
Ja, han hade bl.a fasta miltal när t.ex turbon skulle bytas. Bilarna skulle inte bli stående efter vägen. Antar att elementen lastats i Stjördal.

Re: Sundsvallsåkerier

InläggPostat: 23 feb 2016, 16:47
av Åkarns Kalle
Uppskattas!!

Re: Sundsvallsåkerier

InläggPostat: 25 maj 2018, 12:54
av Bengt Dahlberg
Åkarns Kalle skrev:Åååhh intressant intressant det här gillas


Också roligt att få se hytter från Bosta
min far minns att när han var lillpojk kom det lastbilar körandes där chauffören med skinnhuva och glasögon satt på en sockerlåda och styrde
dessa var då påväg till Bosta för att få kaross.

/Kalle


I början av 1950-talet var det vanligt att se chassier komma söderifrån framförda av förare med skinnhuva och glasögon samt sittande på en trälåda som antagligen innehöll tillbehör. En sockerlåda var allt för klen och låg för att sitta på. De fortsatte norrut över Tivolibron (den gamla med spårvägsspår).

Re: Sundsvallsåkerier

InläggPostat: 25 maj 2018, 13:31
av kilowatt
Per Thomson skrev:Härlig bild!
Minns inte dessa kylarskydd, detta dessutom med lucka för TIT-skylten. Är det tullpersonal i Norge eller Sverige tro?

TIR skylten sitter naturligtvis UTANPÅ kylarskyddet.

Re: Sundsvallsåkerier

InläggPostat: 25 maj 2018, 13:38
av Bengt Dahlberg
Lars-Gunnar skrev:Äntligen något jag kan svamla om. Eugen Östlund var/är? stor på fliskörning åt SCA som hans bilar hämtar upp på Tunadals såg och kör norrut. När vi kom till Sundsvall hade han stora flera 24-meters ekipagen och det var Volvo som gällde och gäller. Har inte sett en Scania i den mörkgröna kulör hela ekipaget hade med gult för firmans "logotype" Åkeriet var välskött och hade en egen stor plan med garage/service. För några år sedan hände något och de gröna bilarna försvann. Sedan hittades de på Volvos lastbilsverkstad ute i en annan kulör. Vet inte om han sålt företaget åt sådana idioter som bara går in för att plundra företaget på alla tillgångar.
Kanske bilarna var leasade och Volvo tog tillbaks vad som var deras. det har då inte stått något negativt i tidningarna så jag antar att den lever. Men ägaren måste väl isåfall vara rätt åldersstigen.Problemet för mig är att bilarna inte går åt mitt håll utan norrut och lastningsplatsen är efter vägen till ALNÖ. Tror att flisen går till Östrand eller Husum. Bilen får slita bra så fort den kommer ut på E4:an då det är ett bra och långt motlut till att börja med. Men bilarna har varit snygga och alla har kört med nättäckta bilar och släp.

Lars-Gunnar :)


Gick i samma klass som Eugen Östlunds dotter Birgitta några år i början av 1950-talet. Han hade deltagit i Petsamotrafiken.
Han ägde på den tiden endast en bil, alltid en Volvo boggibil med flak utan lämmar och med svart motorhuv och grön hytt. Det var antagligen då barnen blev vuxna som åkeriet växte men Birgitta deltog inte.
Såg vid något tillfälle för ca 30 år sedan en MB målad i åkeriets färger.

På 50-talet fanns alltid flera Birgittor i varje skolklass. I min klass fem stycken av 32 elever. På den tiden klarade en lärare av att hålla ordning på så många medan i dag har två lärare svårt att klara av mindre äm tjugo stycken. Men dåtida lärare hade större befogenheter än dagens.

Re: Sundsvallsåkerier

InläggPostat: 25 maj 2018, 14:11
av Bengt Dahlberg
Lars-Gunnar skrev:Intressant värre och så klara och fina bilder. Undrar rundnosen är taget vid gamla verkstan eller försäljningen längst Bergsgatan i Sundsvall?

Var det Bilbolaget i Sundsvall eller Östersund?

Rundnosen vad kunde det vara för modell? LV233?
Den har tunt flak så man ser att där bankarna ligger liksom bågnar det. Lassen var ju inga möbelflyttningar precis. Ser nu så väl den är lastad. Inget utrymme har lämnats olastat.

Volvo LV293C2LF (Long Frame) en tidig modell? Byggnaden hör skulle vara Brandkåren om det vore i Sundsvall men man parkerar ju inte framför om de behöver rycka ut.

Undrar varför Volvo ägde bilarna? Ägnade man sig åt leasing eller lät man åkarna låna bilarna för att smörja dem?

Per, vänligen tacka herr Viklund för hans vänlighet.

Lars-Gunnar :)


Bild

Bilden tagen framför Bilbolaget på Bergsgatan och som sagts tidigare av LV 150-serien. Utförandet var typiskt för timmerbilar kring 1950 och några år framåt.

Boggibilen liknar en i LV 290-serien med dieselmotor som gick Sundsvall Stockholm utan släp för GBS i början av 1950-talet. GBS terminal fanns vid nuvarande kasinots södra gavel. Det fanns även en Volvo rundnos med kärra som gick på samma trad.

GBS = det senare Bilspedition.