Sundsvallsåkerier

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Thomas Almen » 07 jan 2012, 15:25

Intressant bild. Ingen mer info. om den?. Såg en bild på en tämligen ny Eugenbil för inte så länge sen, så det existerar fortfarande ivartfall, vilket är kul.
Thomas Almen
 

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Lars-Gunnar » 08 jan 2012, 04:33

Äntligen något jag kan svamla om. Eugen Östlund var/är? stor på fliskörning åt SCA som hans bilar hämtar upp på Tunadals såg och kör norrut. När vi kom till Sundsvall hade han stora flera 24-meters ekipagen och det var Volvo som gällde och gäller. Har inte sett en Scania i den mörkgröna kulör hela ekipaget hade med gult för firmans "logotype" Åkeriet var välskött och hade en egen stor plan med garage/service. För några år sedan hände något och de gröna bilarna försvann. Sedan hittades de på Volvos lastbilsverkstad ute i en annan kulör. Vet inte om han sålt företaget åt sådana idioter som bara går in för att plundra företaget på alla tillgångar.
Kanske bilarna var leasade och Volvo tog tillbaks vad som var deras. det har då inte stått något negativt i tidningarna så jag antar att den lever. Men ägaren måste väl isåfall vara rätt åldersstigen.Problemet för mig är att bilarna inte går åt mitt håll utan norrut och lastningsplatsen är efter vägen till ALNÖ. Tror att flisen går till Östrand eller Husum. Bilen får slita bra så fort den kommer ut på E4:an då det är ett bra och långt motlut till att börja med. Men bilarna har varit snygga och alla har kört med nättäckta bilar och släp.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Lasse Hsand » 08 jan 2012, 09:42

Han hade väl även en bodbil med släp? Då Volvo F16? Har för mig att det var den som kom så fort det skulle flyttas.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2012, 11:30

Eugen själv omkom tragiskt vid en olycka på en barktipp, runt nyår 1975 eller-76, om jag minns rätt. Har alltid hävdat att det var på Stockvik, men fått andra uppgifter senare. En bil hade kört fast, å skulle dras loss, å Eugen kom i kläm imellan bilarna. Han var nybliven pensionär, men hann aldrig kvittera ut sin första pension. Bilarna gick på i stort sett allla SCA´s sågar och fabriker. Vi lasta ofta spån tillsammans på Tunadal, som dom körde till Östrand eller Vifstavarv. Eugen var en profil, med hög moral. Bodde en period i husvagn på OK i Skönsberg p.g.a jobb, å för att slå ihjäl kvällstristessen tog man ibland en promenad bort till åkeriet, som inte låg så långt därifrån. Mer än en gång stod Eugen själv å tvättade flisbilar på kvällarna. Efter Eugens bortgång var hans dotter Elisabeth den drivande kraften i bolaget. Hennes man, Pelle?, körde bodbilen, en F 12:a. Hade lite med han å göra då jag körde GSM-master från Wibe i Mora till gamla ärevördiga Televerket i Mellannorrland. Han levererade satelitstationer till desamma. Nån enstaka Scania har förekommit, bl.a en T 112 dragbil, men dom har vart lätträknade. Flisbilarna övertogs av nåt riskkapitalbolag, som lyckades knäcka verksamheten på mindre än ett år ,tror jag. Hur dom har med flisbilar idag vet jag inte. Men det har vart en beundransvärd firma, en förebild skulle man nog kunna säga, ett "Sundsvalls Börje Jönsson", för att beskriva det enkelt. 2004 körde jag tillsammans med Eugens grabb,( är väl 70 nu...), när han var i Åre med en FH 12 lastväxlare å körde asfalt. Ringde Elisabeth nåt år senare när en f.d Östlunds NB 88 var till salu på Blocket. Nu gick den neråt Kalmar, men hamnade ändå i goda händer. Nya ägarn tyckte historien på bilen var intressant. Lite märkligt tyckte man det var i början på 80-talet att ekipagen fortfarande hade Simsondrag...
Thomas Almen
 

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav faun v12 » 08 jan 2012, 12:17

Även en T143-dragare med visir-trailer fanns!
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2012, 12:21

faun v12 skrev:Även en T143-dragare med visir-trailer fanns!

Jadå, å en LS 76 flisbil också, men mest har det vart Volvo. En f.d arbetskompis som jobbat på Östlunds tror jag fick 3 nya Volvo under 6 eller 7 år som han körde där.
Thomas Almen
 

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav faun v12 » 08 jan 2012, 12:24

Hade han fått Scania hade det räckt med en under den tiden! :wink:
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2012, 12:35

Ja, helt säkert..... Vid närmare eftertanke var nog faktiskt en av nybilarna en Scania. Men strongt gjort av ett Volvoåkeri att överleva så länge, eller hur?..... Förresten är det inte konstigt att Scania är en bra bil, dom har ju bara härmat Volvo genom åren.
Thomas Almen
 

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Åkarns Kalle » 08 jan 2012, 21:15

Thomas det har jag också hört om flisbilarna så det stämmer säkert

http://www.ratsit.se/ReportCompanySmall ... 5560811472

sedan har vi alltid vår vän Hegge när det gäller Sundsvallsbilar http://www.hegges.se

http://www.hegges.se/mars_09/mars_09.htm

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Lasse Hsand » 08 jan 2012, 21:28

Ja hegges det var en trevlig man. Med många historier om åkarlivet. Han var hit i somras och fotade mina rariteter.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2012, 21:32

Mja, då är nog Pelle sonen, å Lennart Lisbeths make. Förväxla lite där...
Thomas Almen
 

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Lars-Gunnar » 08 jan 2012, 22:10

Har Sveriges dödsbok och Eugen Östlund född 1908 avled 1976-01-24 så du Thomas svävade mitt i prick vad gäller årtalet.

Han hade också en Volvo NB12:a med B-double? för körning av papper. Antar att det var i rullform som stod på flaket.

viewtopic.php?f=1&t=177

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2012, 22:47

Ja, N 12:an längst ner är en Östlundsbil. Dom körde som sagt det mesta åt SCA.
Thomas Almen
 

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Per Thomson » 09 jan 2012, 13:27

carlevert skrev:
Anders skrev:Det här var ju helt otroligt fina bilder! Gillar de skarpt! :D

Lars-Gunnar skrev:Volvo LV293C2LF (Long Frame) en tidig modell? Byggnaden hör skulle vara Brandkåren om det vore i Sundsvall men man parkerar ju inte framför om de behöver rycka ut.


Vågar ju inte svära på det, men skulle tro att det är en bensinare då den inte har den riktigt långa huven som kom med dieslarna efter kriget. Så troligen är det en av bilarna från sent 30-tal.
Kanske nån annan som vet bättre? :)

Anders


Rundnosen är troligtvis en LV 150 förkammardiesel 95 hk årsmodell 1947-49 , tidigare bensin- modeller hade 6 bultade hjul.
L 245 från 1949 hade 10 bultade hjul

Långnosen borde vara en LV290 med FB bensinmotor på 7,6 liter och 140 hk.
Senare version med dieselmotor hade ju ännu längre motorhuv.


Ursäkta att jag backar lite, jag fick ett telefonsamtal från Malte Eriksson:
Observera att långnosen är högerstyrd. :shock: Malte berättade för mig att Sven Backlund hade en frambyggd Tidaholmare innan denna Volvo köptes och de var högerstyrda. Eftersom han var van med ratten på höger sida så beställde han Volvon högerstyrd. Bilen användes på linjen Sundsvall - Stockholm och Malte säger att det var en Hesselman.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7355
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Sundsvallsåkerier

Inläggav Bo Abrahamsson » 10 jan 2012, 00:15

Om NB 88:an du skriver om var en flisbil så borde det vara den som Br.Segergren har, kommer bara ihåg att den kom från norrland. Dom har några rundvirkesbilar, harför mej dom kör för Holmen och en del hö och halm så ett par har flak på bil och släp. Dom finns mellan Oskarshamn och Vimmerby(Ishult).
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster