Sundsvalls LBC

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav Thomas Almen » 11 dec 2011, 00:00

Grabben, som idag är 23, hade Hasse som superidol när han var liten. Fanns ju en del intressant på hans gård. Fast alla barna var förtjust i han.
Thomas Almen
 

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav färingsösoljeätare » 11 dec 2011, 00:02

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:33, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav Jämtlänning » 11 dec 2011, 01:15

färingsösoljeätare skrev:Varsegod republiken jämtland trivdes väldigt bra där sov runt 50 nätter om året på scandic o ni har ju massa roligt motorfolk o vartnästan inflyttad jämte när man hade sällskap med en liten kvinna där uppe .Men brukar dra upp ngn gång per år en jobbarkompis kom från strömsund o ni har gått om gamla bilar.
jagade berners gamla bärgare som står o ser lessen ut i många år pratade med norsken för en vecka sedan om ett annat fordon o kom in på scanian .han berättade om ägaren att han varit där o fick flytta en topp o lite startmotorer i köket närde skulle fika .Låter som en man i min smak. Bad Norsken fråga på köp men tror det inte går vore kul att lacka upp i berner färger
igen ,tyvärr hade föraren dött som körde men fick prata med en som kört den ibland.
mvh Göran o eran yra är väldigt trevligt


Det verkar ju vara denna Bärgare som du lurar på? Jag vet precis var den står, synd att den bara ska stå å multna bort.......
Jag och min far besökte ägaren för mååånga år sedan. Har tyvärr ingen färgbild på Bärgaren.
Bilagor
Berners Bärgare Fotad år 1958.jpg
Jämtskogen sommaren 1958
Berners Bärgare Fotad år 1958.jpg (55.66 KiB) Visad 16415 gånger
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav Lars-Gunnar » 11 dec 2011, 02:23

Är det ett Holmes aggregat? Det liknar mycket de hade i USA där de gjorde fast bärgaren i ett träd och använde man de andra svängbara armen till att vinscha med.

Om Holmes var Amerikanskt är jag inte säker på.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav Thomas Almen » 11 dec 2011, 10:37

Det är väl flera som undersökt möjligheten att få köpa den där?. Men är den inte bortom all räddning?. Finns ju en väldigt aktiv veteranförening i närheten, som väl stångat sig blodiga med att få köpa den, tyvärr.
Thomas Almen
 

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav S-V L44 » 11 dec 2011, 11:47

Lägger in detta vykort från Busstationen i Sundsvall. (Bilden kommer ifrån en Tradera-auktion.)
Har platsen någon anknytning till de tidigare bilderna?

Vykort - Sundsvall - Busstationen.JPG
Vykort - Sundsvall - Busstationen.JPG (53.53 KiB) Visad 16391 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav Anders Roger Larsson » 11 dec 2011, 11:53

Lars-Gunnar skrev:Är det ett Holmes aggregat? Det liknar mycket de hade i USA där de gjorde fast bärgaren i ett träd och använde man de andra svängbara armen till att vinscha med.

Om Holmes var Amerikanskt är jag inte säker på.

Lars-Gunnar :)


Det är troligen ett Tranåsaggregat på bilen.

Tranåsaggregat var en modifierad kopia av Holmes - vad denna modifikation bestod
av har ännu inte gått att få fram.

Holmes var/är amerikanskt - i dag uppköpts av Miller.

Ännu en bild här: http://www.tow.se/oldcartowscania/s510395.htm
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav färingsösoljeätare » 11 dec 2011, 15:45

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:34, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav färingsösoljeätare » 11 dec 2011, 15:48

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:35, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav Åkarns Kalle » 11 dec 2011, 16:57

"Lägger in detta vykort från Busstationen i Sundsvall. (Bilden kommer ifrån en Tradera-auktion.)
Har platsen någon anknytning till de tidigare bilderna?"

Jo Kjell eftersom det är samma plats så finns en anknytning :wink:

Verkligen intressant

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav Lars-Gunnar » 11 dec 2011, 21:14

Åkarns Kalle skrev:"Lägger in detta vykort från Busstationen i Sundsvall. (Bilden kommer ifrån en Tradera-auktion.)
Har platsen någon anknytning till de tidigare bilderna?"

Jo Kjell eftersom det är samma plats så finns en anknytning :wink:

Verkligen intressant

/Kalle


Jag håller med men det måste vara många år mellan bilderna. Detta tippar jag är på 50-talet för då blev bussarna större och rejälare. Man kan se i hörnet att det gamla godsmagasinet och busstation är kvar. Området kallas numera så passande för Navet då lokal och länstrafiken håller till i området. E4-bron tror jag inte är så vansinnigt gammal på bilden.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Sundsvalls LBC

Inläggav Åkarns Kalle » 14 dec 2011, 23:09

Gällande skvadern

Naturligtvis var det inte Ola Westerlund utan företrädaren eller hans företrädare på Huljen Sunnansjölinjen
Ola startade 1970 med skvadern och 15 Juni 2005 gjorde skvadern sista resan med Westerlunds Åkeri har bussar och kanske även lastbil

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster