Schenker Transport

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Schenker Transport

Inläggav Lars-Gunnar » 02 dec 2011, 00:10

Vem minns Schenker? Var det ett eget företag eller hade de inlejda åkare? Bilarna ser ut att gå i rött underrede och mörkgrön hytt och sidobalkar.

Här ett foto med ett klassiskt motiv, en Schenker Transport Scania 141 först och en Transport ASG Spedition Scania 141 med gamla logon? sist. Skulle bara ha fattats Bilspedition. Observera cyklisten!

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Fotot är från Scanias Fotoarkiv

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Schenker Transport

Inläggav Skandinaven » 02 dec 2011, 00:33

En värkligen bra bild. Den första bilen är en sydgående eksportbil,- men hvem er åkeri på denna ?

Hälsn. Skandinaven.
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Schenker Transport

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 00:47

Jag undrar om inte Schenkerbilen tillhörde Skottorps Åkeri, men det har säkert någon bättre koll på. Vad gäller färgsättningen för de svenska Schenkerbilarna så undrar jag om det fanns några direktiv, jag tycker att alla deras åkare hade olika färger på sina bilar. De tyska bilarna var nog lite hårdare styrda med sin blekgröna färg.

Det är en ganska kul bild som visar skillnaden mellan gamla och nya E6 över Hallandsås, det var lite brantare på den gamla som synes :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Schenker Transport

Inläggav Lars-Gunnar » 02 dec 2011, 00:51

Vi har Bilspedition på fotot!

Titta på viadukten!

Jäklar vad bra. Alla våra stora på en bild.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Schenker Transport

Inläggav Skandinaven » 02 dec 2011, 11:13

Jag tror du har rätt med Skottorps Åkeri, Stellan.

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Schenker Transport

Inläggav Skandinaven » 02 dec 2011, 13:01

20.jpg
20.jpg (109.1 KiB) Visad 25405 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Schenker Transport

Inläggav Skandinaven » 02 dec 2011, 13:51

Schenker Sweden
secFoto014.jpg
secFoto014.jpg (51.13 KiB) Visad 25402 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Schenker Transport

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 17:30

F88:an tillhörde Walter Lindfors Åkeri på den tiden det begav sig. Förmodligen har detta ekipaget stått modell för den här modellen, även om modelltillverkaren tagit sig lite konstnärliga friheter :mrgreen:

S5001751_b.JPG
S5001751_b.JPG (161.01 KiB) Visad 25386 gånger


/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Schenker Transport

Inläggav Lars-Gunnar » 04 dec 2011, 00:46

Ser att Schenker numera har DB (Dutche Bahn) som tillägg så det har tydligen blivit uppköpt. De är CargoNets största kund och nu har de problem. Jag funderar om det är rent spel att kasta in handduken med så kort varsel. Killen på bilden säger att man ju måste få returgods med hem och är inte så lätt. Andra åkare kanske redan har pax på detta sedan länge.Jag tror att Gren Cargo får köra så länge men de vill ju höja. Skall jag tro att det nu blir hausse för Volvo och Scania och släpvagnstillverkarna som får jobba för högtryck. Det finns inte lastbilar nog att täcka upp med tror jag. SJ vill fördubbla banavgiften på 4 år och då blir det väl så att kundernas smärtgräns blir nådd. Om tillverkaren måste betala drabbar ju detta kunderna och vad händer då? Nedläggelse och flyttning av produktionen?

http://st.nu/

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Schenker Transport

Inläggav Stellan » 04 dec 2011, 00:59

Den tyska statsjärnvägen äger idag Schenker, och Green Cargos åkeridel ska köpas av Hans Paridon och Swedish Match. Så det rör på sig i branschen... men som tur är så får den framtida generationen av historiker ta hand om det, och se om det var rätt eller fel :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Schenker Transport

Inläggav Skandinaven » 04 dec 2011, 16:18

En bra bild av en gammal kjämpe
VolDrivT6901-vi.jpg
VolDrivT6901-vi.jpg (101.04 KiB) Visad 25297 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Schenker Transport

Inläggav Lars-Gunnar » 10 dec 2011, 03:43

Stellan skrev:Den tyska statsjärnvägen äger idag Schenker, och Green Cargos åkeridel ska köpas av Hans Paridon och Swedish Match. Så det rör på sig i branschen... men som tur är så får den framtida generationen av historiker ta hand om det, och se om det var rätt eller fel :P

/Stellan


Om några förlorar jobben så är det en nutidsfråga!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Schenker Transport

Inläggav Göran Gbg » 13 dec 2011, 14:49

Stellan skrev:Den tyska statsjärnvägen äger idag Schenker, och Green Cargos åkeridel ska köpas av Hans Paridon och Swedish Match. Så det rör på sig i branschen... men som tur är så får den framtida generationen av historiker ta hand om det, och se om det var rätt eller fel :P

/Stellan


Stinnes AG (även Hugo Stinnes Corporation och Hugo Stinnes AG) var ett dotterbolag till Deutsche Bahn inom området transport och logistik. Idag heter företaget DB Mobility Logistics och i det ingår bland annat DB Schenker. Denna upplysning fanns på Wikipedia, sökte på "Stinnes AG".
Göran Gbg :)
Göran Gbg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 nov 2011, 16:32
Ort: Hisings-Backa

Re: Schenker Transport

Inläggav Per Thomson » 18 dec 2011, 14:04

Schenker i dåvarande Västtyskland 60-tal var ett dotterbolag till DB. Schenker Skandinavien var förmodligen ett särskilt bolag eller division inom Schenker. Schenker Skandinaviens huvudkontor var staden Hagen (Ruhrområdet).

Leif Olsson Körde för olika åkerier tillhörande Ingvar L (medlem här på forumet). Jag träffade honom nyligen och han tog upp dessa bilder ur sin plånbok. Bilden med 75-Supern är tagen i Mellendorf strax norr om Hannover. Killen på bilderna är givetvis Leif. Jag körde själv något år för ett av dessa åkerier 64-65 och Leif har även kört åt mig då jag senare själv blev åkare.

En plånbok är som synes inte den bästa förvaringsplats för foton.

LO_004 (Custom).jpg
LO_004 (Custom).jpg (61.23 KiB) Visad 25124 gånger

LO_001 (Custom).jpg
LO_001 (Custom).jpg (41.6 KiB) Visad 25124 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7367
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Schenker Transport

Inläggav Stellan » 18 dec 2011, 17:22

Per Thomson skrev:Schenker i dåvarande Västtyskland 60-tal var ett dotterbolag till DB. Schenker Skandinavien var förmodligen ett särskilt bolag eller division inom Schenker.

En plånbok är som synes inte den bästa förvaringsplats för foton.


Att DB ägde Schenker redan på den tiden var lite förvånande, jag trodde att det var familjeägt lite längre. Vet du hur det var med färgsättningen på Schenkers bilar Per? Tyskarna var väl lite strängare med att det skulle vara den gröna färgen på bilarna?

Det är bättre med en plånbok än ingen förvaringsplats alls, och så ger det ju en bild av en svunnen tid med
pappersbilder :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster