Sida 1 av 2

Wounders Åkeri

InläggPostat: 29 nov 2011, 22:12
av Åkarns Kalle
Ivar Wounders Åkeri/Nordanstigs Express

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 29 nov 2011, 22:33
av Åkarns Kalle
Nu ligger inte bilderna i nån som helst ordning men jag är glad över att jag fick in dom
jag får inte till bilden på åkeriets första bil

Åkeriet startades i februari 1967 av Ivar Wounder
Linjen var Hudiksvall-Hassela för Bilspedition

Linjen hade tidigare trafikerats av Erik Backlunds Åkeri i Hassela men nu hade Backlunds Erske dött
och han som tog över åkeriet klarade ej av det så enheterna såldes ut en och en Wounder fick Hasselalinjen

På första bilden Syns 112:an och 81:an
81:an köptes ny 1980 och användes i 22 år innan den såldes och skrotades

112:an köptes beg. och var av årsmodell 1986 den blev skrot vid en kolision

På andra bilden syns 80:an av årsmodell 1974 första bilen som köptes ny den gjorde även trogen tjänst i 22 år
bredvid syns 81:an och 112:an

På fjärde bilden synns 80:an 81:an 112:an och 93:an

På femte bilden är det dags för bilbyte L55:an av årsmodell 1962 (Y6596)(X1476) CNZ056 byts mot LB80:an GTY017
CNZ056 slutade sitt liv som båtvagn efter en kort sejour på Anders Brobergs Åkeri där bakgavellyften var anledningen till köp

Broberg hade linje Hudiksvall-Gnarp för Bilspedition men Wounder tog över den linje 1979 och åkeriet utökades till två bilar
Volvo F85:an på sista bilden är den första bilen Wounder hade på Gnarpslinjen Ivar köpte då en Volvo innan den byttes mot 81:an det
var den första Volvon i åkeriet men inte den sista åkeriet har även nu en Volvo men det kommer nog att vara den sista

/Kalle

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 29 nov 2011, 22:39
av Åkarns Kalle
Första bilen i åkeriet var en Scania-Vabis (Scania 4:a Scania-Fimp vilka siffror vet jag ej) årsmodellen var 1953
regnr X7737

Får se om jag får någon ordning på den bilden framöver

/Kalle

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 29 nov 2011, 22:44
av Åkarns Kalle
[quote="Åkarns Kalle"]Första bilen i åkeriet var en Scania-Vabis (Scania 4:a Scania-Fimp vilka siffror vet jag ej) årsmodellen var 1953
regnr X7737

Får se om jag får någon ordning på den bilden framöver

/Kalle[/quote]

Just ja 80:an finns kvar och är under reparation vet ej vilket stadie den ägs ej av åkeriet

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 29 nov 2011, 22:55
av S-V L44
Första bilen i åkeriet var en Scania-Vabis (Scania 4:a Scania-Fimp vilka siffror vet jag ej) årsmodellen var 1953
regnr X7737

Eftersom årsmodellen var 1953 kan det vara antingen L40 eller L51. Lättast att avgöra är att titta på antalet hjulbultar. Åtta för L40 och tio för L51, annars är de utseendemässigt rätt lika.
Enklast är ju att kolla upp genom en kopia av regbeviset, som härmed kommer att beställas.

Ser fram emot foto på bilen.

// Kjell N

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 29 nov 2011, 23:04
av Åkarns Kalle
X7737

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 05 dec 2011, 14:45
av Åkarns Kalle
[attachment=0]112an 81an.jpg[/attachment]

112:an & 81:an

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 05 dec 2011, 14:50
av Åkarns Kalle
[attachment=0]IW Fimp.jpg[/attachment]


1:a bilen X7737

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 10 dec 2011, 02:37
av Lars-Gunnar
S-V L44 skrev:
Första bilen i åkeriet var en Scania-Vabis (Scania 4:a Scania-Fimp vilka siffror vet jag ej) årsmodellen var 1953
regnr X7737

Eftersom årsmodellen var 1953 kan det vara antingen L40 eller L51. Lättast att avgöra är att titta på antalet hjulbultar. Åtta för L40 och tio för L51, annars är de utseendemässigt rätt lika.
Enklast är ju att kolla upp genom en kopia av regbeviset, som härmed kommer att beställas.

Ser fram emot foto på bilen.

// Kjell N


Det är lustigt för detsamma gällde/gäller för Volvo att man skulle titta på antal hjulbultar. Blev det fler hjulbultar ju tyngre bruttovikten var?

Lars-Gunnar :)

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 10 dec 2011, 22:52
av Kjell T
Min gissning är L40 eftersom luftintag saknas på höger sida.

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 11 dec 2011, 11:33
av S-V L44
Scania-Vabis L51 lanserades i april 1953 och fasade då naturligtvis ut L40.
Det är mycket svårt att särskilja L40 och de tidigaste modellerna av L51 från "utsidan" om man inte kan studera hjulaxlarna eftersom L51 fick 10 hjulbultar till skillnad från L40 som endast hade 8.
Öppnar man på motorhuven kan man se flera skillnader.
Luftintaget på höger sida av torpeden som Kjell T nämner fanns inte på L40 men inte heller på de allra tidigaste L51:orna. (Jag har själv en rätt tidig L51 från 1953 som saknar detta luftintag.)
Luftintagen fanns definitivt på 1956-års modell men jag tror att intaget kom redan under delar av modellåret 1955 och då ändrades även huvlåsens utformning.
Så L51:or av 1953- och 1954-års modell har generellt sett inte dessa luftintag som standard. Men man kan naturligtvis se en del fordon, även klart äldre, som byggts om.

Bilen på bilden är svårbestämd då man inte kan urskilja antalet hjulbultar.
Bilen står som 1953-års modell i Bilkalendern, men där nämns tyvärr inte några modellbeteckningar, endast biltillverkare.

Jag har beställt en kopia av bilens reghandlingar så när de kommer vet vi svaret. Kopiorna borde dyka upp i brevlådan under början av nästa vecka.

// Kjell N

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 11 dec 2011, 21:53
av Lars-Gunnar
Åkarns Kalle skrev:X7737


Åkarns Kalle, Jag har förstorat opp fotot på Scania-Vabisen och det finns ju en text på kortet. Jag ser Scania-Vabis 3 120 år 61 och Åke. Det är så svårtytt ju mer man förstorar desto mer suddigt och blir kortet nästan normalt går det inte att läsa.

Vad står det ordagrant om det nu har någon betydelse. vad är 3 sedan 120?

Lars-Gunnar :)

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 11 dec 2011, 22:24
av Åkarns Kalle
Är det texten under bilden är det inget att bry sig om för den har jag skrivit innan jag hade någon som helst koll på Scanias olika modeller

Åke ska nog vara åkeri, 61 är säkert 1967, tre:an årmodell 1953, 120 vet jag ej
men det är inget att bry sig om alltså, ska se om jag hittar orginalbilden samt Ivars text om bilen

/Kalle

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 11 dec 2011, 22:40
av Lars-Gunnar
Åkarns Kalle skrev:Är det texten under bilden är det inget att bry sig om för den har jag skrivit innan jag hade någon som helst koll på Scanias olika modeller

Åke ska nog vara åkeri, 61 är säkert 1967, tre:an årmodell 1953, 120 vet jag ej
men det är inget att bry sig om alltså, ska se om jag hittar orginalbilden samt Ivars text om bilen

/Kalle


Tack för svaret!

Lars-Gunnar :)

Re: Wounders Åkeri

InläggPostat: 06 mar 2012, 23:06
av S-V L44
Sent omsider fick jag idag (efter nästan exakt 3 månader sedan beställningen) kopian på registreringshandlingen avseende Scania-Vabis Skakfyran med regnummer X7737.
Tyvärr fick jag endast kopia av Kort nummer 2.

Bilen är i alla fall en L44 årsmodell 1953.
Första registrering var 13/7-1953.
Chassinumret visar att det är en av de 200 sista av modellen L40.
L51:orna började ju sedan levereras samma sommar.

Bilen avregistrerades den 1 september 1973. Anledningen var att bilen stått i bilreservregistret BRR (dvs. varit avställd) mer än 3 år i följd.

// Kjell N