Wounders Åkeri

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Wounders Åkeri

Inläggav Åkarns Kalle » 29 nov 2011, 22:12

Ivar Wounders Åkeri/Nordanstigs Express
Bilagor
112 80.jpg
112 80.jpg (8.23 KiB) Visad 18745 gånger
80 81 112.jpg
80 81 112.jpg (6 KiB) Visad 18745 gånger
IW 93 112 81 80.jpg
IW 93 112 81 80.jpg (5.5 KiB) Visad 18745 gånger
IW L56 byte till 80.jpg
IW L56 byte till 80.jpg (3.05 KiB) Visad 18745 gånger
IW L56 byte till 80.jpg
IW L56 byte till 80.jpg (3.05 KiB) Visad 18745 gånger
IW F85.jpg
IW F85.jpg (2.8 KiB) Visad 18745 gånger
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Wounders Åkeri

Inläggav Åkarns Kalle » 29 nov 2011, 22:33

Nu ligger inte bilderna i nån som helst ordning men jag är glad över att jag fick in dom
jag får inte till bilden på åkeriets första bil

Åkeriet startades i februari 1967 av Ivar Wounder
Linjen var Hudiksvall-Hassela för Bilspedition

Linjen hade tidigare trafikerats av Erik Backlunds Åkeri i Hassela men nu hade Backlunds Erske dött
och han som tog över åkeriet klarade ej av det så enheterna såldes ut en och en Wounder fick Hasselalinjen

På första bilden Syns 112:an och 81:an
81:an köptes ny 1980 och användes i 22 år innan den såldes och skrotades

112:an köptes beg. och var av årsmodell 1986 den blev skrot vid en kolision

På andra bilden syns 80:an av årsmodell 1974 första bilen som köptes ny den gjorde även trogen tjänst i 22 år
bredvid syns 81:an och 112:an

På fjärde bilden synns 80:an 81:an 112:an och 93:an

På femte bilden är det dags för bilbyte L55:an av årsmodell 1962 (Y6596)(X1476) CNZ056 byts mot LB80:an GTY017
CNZ056 slutade sitt liv som båtvagn efter en kort sejour på Anders Brobergs Åkeri där bakgavellyften var anledningen till köp

Broberg hade linje Hudiksvall-Gnarp för Bilspedition men Wounder tog över den linje 1979 och åkeriet utökades till två bilar
Volvo F85:an på sista bilden är den första bilen Wounder hade på Gnarpslinjen Ivar köpte då en Volvo innan den byttes mot 81:an det
var den första Volvon i åkeriet men inte den sista åkeriet har även nu en Volvo men det kommer nog att vara den sista

/Kalle
Senast redigerad av Åkarns Kalle 05 dec 2011, 15:10, redigerad totalt 1 gång.
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Wounders Åkeri

Inläggav Åkarns Kalle » 29 nov 2011, 22:39

Första bilen i åkeriet var en Scania-Vabis (Scania 4:a Scania-Fimp vilka siffror vet jag ej) årsmodellen var 1953
regnr X7737

Får se om jag får någon ordning på den bilden framöver

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Wounders Åkeri

Inläggav Åkarns Kalle » 29 nov 2011, 22:44

[quote="Åkarns Kalle"]Första bilen i åkeriet var en Scania-Vabis (Scania 4:a Scania-Fimp vilka siffror vet jag ej) årsmodellen var 1953
regnr X7737

Får se om jag får någon ordning på den bilden framöver

/Kalle[/quote]

Just ja 80:an finns kvar och är under reparation vet ej vilket stadie den ägs ej av åkeriet
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Wounders Åkeri

Inläggav S-V L44 » 29 nov 2011, 22:55

Första bilen i åkeriet var en Scania-Vabis (Scania 4:a Scania-Fimp vilka siffror vet jag ej) årsmodellen var 1953
regnr X7737

Eftersom årsmodellen var 1953 kan det vara antingen L40 eller L51. Lättast att avgöra är att titta på antalet hjulbultar. Åtta för L40 och tio för L51, annars är de utseendemässigt rätt lika.
Enklast är ju att kolla upp genom en kopia av regbeviset, som härmed kommer att beställas.

Ser fram emot foto på bilen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Wounders Åkeri

Inläggav Åkarns Kalle » 29 nov 2011, 23:04

X7737
Bilagor
IW 1.jpg
IW 1.jpg (2.94 KiB) Visad 18723 gånger
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Wounders Åkeri

Inläggav Åkarns Kalle » 05 dec 2011, 14:45

[attachment=0]112an 81an.jpg[/attachment]

112:an & 81:an
Bilagor
112an 81an.jpg
112an 81an.jpg (36.43 KiB) Visad 18630 gånger
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Wounders Åkeri

Inläggav Åkarns Kalle » 05 dec 2011, 14:50

[attachment=0]IW Fimp.jpg[/attachment]


1:a bilen X7737
Bilagor
IW Fimp.jpg
IW Fimp.jpg (24.09 KiB) Visad 18626 gånger
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Wounders Åkeri

Inläggav Lars-Gunnar » 10 dec 2011, 02:37

S-V L44 skrev:
Första bilen i åkeriet var en Scania-Vabis (Scania 4:a Scania-Fimp vilka siffror vet jag ej) årsmodellen var 1953
regnr X7737

Eftersom årsmodellen var 1953 kan det vara antingen L40 eller L51. Lättast att avgöra är att titta på antalet hjulbultar. Åtta för L40 och tio för L51, annars är de utseendemässigt rätt lika.
Enklast är ju att kolla upp genom en kopia av regbeviset, som härmed kommer att beställas.

Ser fram emot foto på bilen.

// Kjell N


Det är lustigt för detsamma gällde/gäller för Volvo att man skulle titta på antal hjulbultar. Blev det fler hjulbultar ju tyngre bruttovikten var?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Wounders Åkeri

Inläggav Kjell T » 10 dec 2011, 22:52

Min gissning är L40 eftersom luftintag saknas på höger sida.
Kjell T
 
Inlägg: 2237
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Wounders Åkeri

Inläggav S-V L44 » 11 dec 2011, 11:33

Scania-Vabis L51 lanserades i april 1953 och fasade då naturligtvis ut L40.
Det är mycket svårt att särskilja L40 och de tidigaste modellerna av L51 från "utsidan" om man inte kan studera hjulaxlarna eftersom L51 fick 10 hjulbultar till skillnad från L40 som endast hade 8.
Öppnar man på motorhuven kan man se flera skillnader.
Luftintaget på höger sida av torpeden som Kjell T nämner fanns inte på L40 men inte heller på de allra tidigaste L51:orna. (Jag har själv en rätt tidig L51 från 1953 som saknar detta luftintag.)
Luftintagen fanns definitivt på 1956-års modell men jag tror att intaget kom redan under delar av modellåret 1955 och då ändrades även huvlåsens utformning.
Så L51:or av 1953- och 1954-års modell har generellt sett inte dessa luftintag som standard. Men man kan naturligtvis se en del fordon, även klart äldre, som byggts om.

Bilen på bilden är svårbestämd då man inte kan urskilja antalet hjulbultar.
Bilen står som 1953-års modell i Bilkalendern, men där nämns tyvärr inte några modellbeteckningar, endast biltillverkare.

Jag har beställt en kopia av bilens reghandlingar så när de kommer vet vi svaret. Kopiorna borde dyka upp i brevlådan under början av nästa vecka.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Wounders Åkeri

Inläggav Lars-Gunnar » 11 dec 2011, 21:53

Åkarns Kalle skrev:X7737


Åkarns Kalle, Jag har förstorat opp fotot på Scania-Vabisen och det finns ju en text på kortet. Jag ser Scania-Vabis 3 120 år 61 och Åke. Det är så svårtytt ju mer man förstorar desto mer suddigt och blir kortet nästan normalt går det inte att läsa.

Vad står det ordagrant om det nu har någon betydelse. vad är 3 sedan 120?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Wounders Åkeri

Inläggav Åkarns Kalle » 11 dec 2011, 22:24

Är det texten under bilden är det inget att bry sig om för den har jag skrivit innan jag hade någon som helst koll på Scanias olika modeller

Åke ska nog vara åkeri, 61 är säkert 1967, tre:an årmodell 1953, 120 vet jag ej
men det är inget att bry sig om alltså, ska se om jag hittar orginalbilden samt Ivars text om bilen

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Wounders Åkeri

Inläggav Lars-Gunnar » 11 dec 2011, 22:40

Åkarns Kalle skrev:Är det texten under bilden är det inget att bry sig om för den har jag skrivit innan jag hade någon som helst koll på Scanias olika modeller

Åke ska nog vara åkeri, 61 är säkert 1967, tre:an årmodell 1953, 120 vet jag ej
men det är inget att bry sig om alltså, ska se om jag hittar orginalbilden samt Ivars text om bilen

/Kalle


Tack för svaret!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Wounders Åkeri

Inläggav S-V L44 » 06 mar 2012, 23:06

Sent omsider fick jag idag (efter nästan exakt 3 månader sedan beställningen) kopian på registreringshandlingen avseende Scania-Vabis Skakfyran med regnummer X7737.
Tyvärr fick jag endast kopia av Kort nummer 2.

Bilen är i alla fall en L44 årsmodell 1953.
Första registrering var 13/7-1953.
Chassinumret visar att det är en av de 200 sista av modellen L40.
L51:orna började ju sedan levereras samma sommar.

Bilen avregistrerades den 1 september 1973. Anledningen var att bilen stått i bilreservregistret BRR (dvs. varit avställd) mer än 3 år i följd.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster