Sida 8 av 9

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 16 mar 2012, 02:12
av Lars-Gunnar
Vad är det för knas för då jag ser den uppladdade bilden av Skandinaven är den kapad vid hytten. Sedan när jag skall svara syns hela lastbilen med släp perfekt. Jag har en 19 tums skärm med 1440 x 900 bildpunkter i inställningen vilket är rekommenderat.

Inte första gången jag drabbas av detta.

Lars-Gunnar :?

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 16 mar 2012, 10:04
av Skandinaven
Pröv med 22 tums widescreen Lars Gunnar.....

/Skandinaven

Nejdå Lars-gunnar, du behöver inte köpa någon större skärm.
Av någon anledning har dina inställningar i den web-läsare du använder kommit att ändras från att automatiskt anpassa bilden till fullstorlek till att inte göra det. Kontrollera dina inställningar för den webläsare du använder, det kan vara en otrolig mängd parametrar så försök att hitta den rätta.

Och till Skandinavien: Först Tack för dina fantastiskt intressanta bildfynd! Men då de ofta är gamla bilder som tidigare har varit publicerade i antingen böcker eller tidskrifter skulle det vara av stort värde om du ville lägga ner lite arbete/tid på att spåra från vilken källa de har hämtats. Jag tror att ingen av de källor som berörs har något emot att de publiceras här och det finns medlemmar på forumet som har tillgång till dessa källor och skulle kunna hjälpa dig att komplettera bilderna med mer information. Ju mer information som kommer med en bild gör den intressantare. Jag vet att du fått många bilder av personer och då hoppas jag att de välvilligt ställer upp och hjälper dig. I de fall du tagit/förfogat bilderna själv är det också intressant att du anger även det fast du inte skulle veta så mycket om bildobjektet i övrigt.

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 16 mar 2012, 18:16
av Thomas Almen
Stiligt ekipage, Scanian!. Den röda 89:an misstänker jag tillhör Nyström i Björklinge. Tror nästan han kör flis på sågen där fortfarande.

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 20 mar 2012, 02:43
av Skandinaven
421911_266431426770358_100002105074577_604098_2142505495_n.jpg
421911_266431426770358_100002105074577_604098_2142505495_n.jpg (92.8 KiB) Visad 17281 gånger

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 24 mar 2012, 14:45
av Skandinaven
423271_266412750105559_100002105074577_604000_641419515_n.jpg
423271_266412750105559_100002105074577_604000_641419515_n.jpg (132.94 KiB) Visad 17216 gånger

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 30 mar 2012, 23:52
av Skandinaven
Transporterade för Forsgårds.
8526_125347952685_581132685_2560676_4150764_n.jpg
8526_125347952685_581132685_2560676_4150764_n.jpg (70.67 KiB) Visad 17140 gånger

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 31 mar 2012, 05:12
av S-V L44
Volvon med last av betongelement på bilden ovan är en L49506 S2 från 1964 med chassinummer 5490.
Bilen var ursprungligen försedd med betongbalja och tillhörde Lastbilscentralen i Kävlinge.
Lastbilscentralen uppgick sedan i Lundafrakt året efter.
Bilen byggdes om till dragbil med bibehållet axelavstånd i mars 1967.
Bilen såldes i oktober 1971 via Roslunds i Kvidinge vidare till Lindab i Grevie och fick nytt regnummer L17697.

// Kjell N

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 01 apr 2012, 16:45
av Lars-Gunnar
Skandinaven skrev:Känner någon av er åkeri och lokation ?
422560_3441052344759_1224067897_33504086_966337542_n.jpg


Denna bild påminner mig om när jag sommarjobbade på Hällnäs såg. En dag blev jag beodrad att vara med när flis lastades via en gaffeltruck med skopa. Medan chauffören satt i personalmatsalen och åt medhavd matsäck skulle jag med grep fylla ut i hörnen och se till att allt blev jämt fördelat samt lägga nät över. När lastningen var klar kom chauffören.

Lars-Gunnar :)

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 01 apr 2012, 16:53
av Lars-Gunnar
S-V L44 skrev:Volvon med last av betongelement på bilden ovan är en L49506 S2 från 1964 med chassinummer 5490.
Bilen var ursprungligen försedd med betongbalja och tillhörde Lastbilscentralen i Kävlinge.
Lastbilscentralen uppgick sedan i Lundafrakt året efter.
Bilen byggdes om till dragbil med bibehållet axelavstånd i mars 1967.
Bilen såldes i oktober 1971 via Roslunds i Kvidinge vidare till Lindab i Grevie och fick nytt regnummer L17697.

// Kjell N


Intressant för jag funderade på varför den var 2-axlad för det brukar väl oftast vara en boggiebil när man skall köra betongelement till husbyggen.

Lars-Gunnar :)

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 01 apr 2012, 18:45
av S-V L44
För dig, Lars-Gunnar, som brukar vara mycket fixerad vid hästkrafter, kan jag dessutom berätta att motorstyrkan på bilen "bara" var 162 hkr SMMT.
Så det var en sugmotor i den. (Dvs. bilen var inte försedd med Turbo).

// Kjell N

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 01 apr 2012, 21:09
av Lars-Gunnar
S-V L44 skrev:För dig, Lars-Gunnar, som brukar vara mycket fixerad vid hästkrafter, kan jag dessutom berätta att motorstyrkan på bilen "bara" var 162 hkr SMMT.
Så det var en sugmotor i den. (Dvs. bilen var inte försedd med Turbo).

// Kjell N


Ojdå, men det gick nog det också. Det har hänt många gånger att lastbilarna varit "underpowered" men gjort jobbet ändå.

Lars-Gunnar :)

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 03 apr 2012, 22:06
av Per Thomson
Kan berätta att vid ett tillfälle 1964 då var vi två förare på en gammal Titan med 185 hästar upptäcktes att vi glömt att tanka över diesel från släpet till bilen. Vi var ju två man så då var det onödigt att stanna för detta, Stuttgartbacken var ju påbörjad och snart gick det inte fortare än att jag kunde hoppa ut och invänta släpet, öppna tryckluftskranen till tanken för att trycka över dieseln, springa ifatt bilen igen och hoppa in. Ja inte riktigt in, när det ändå inte var någon fartvind så ståendes på fotstödet passade jag på att slå en sjua också. Sen gällde det att efter ca 20 minuter komma ihåg att stanna för att stänga tryckluften. Det finns en och annan som har glömt detta.

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 03 apr 2012, 23:18
av Lars-Gunnar
Per Thomson skrev:Kan berätta att vid ett tillfälle 1964 då var vi två förare på en gammal Titan med 185 hästar upptäcktes att vi glömt att tanka över diesel från släpet till bilen. Vi var ju två man så då var det onödigt att stanna för detta, Stuttgartbacken var ju påbörjad och snart gick det inte fortare än att jag kunde hoppa ut och invänta släpet, öppna tryckluftskranen till tanken för att trycka över dieseln, springa ifatt bilen igen och hoppa in. Ja inte riktigt in, när det ändå inte var någon fartvind så ståendes på fotstödet passade jag på att slå en sjua också. Sen gällde det att efter ca 20 minuter komma ihåg att stanna för att stänga tryckluften. Det finns en och annan som har glömt detta.


Så ni hade en dieseltank på släpet som fodrade tryckluft till pumpen? Vad var det för körning om ni hade extra Diesel medförandes?

Lars-Gunnar :)

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 03 apr 2012, 23:29
av Anders
Lars-Gunnar skrev:
Per Thomson skrev:
Så ni hade en dieseltank på släpet som fodrade tryckluft till pumpen?


Eller så trycksatte man tanken för att på så vis trycka över dieseln.

Anders

Re: Gamla Svenska firmaföretag

InläggPostat: 03 apr 2012, 23:52
av Per Thomson
Anders svar var rätt.

Jo, de flesta utlandsbilarna hade extra tankar. Senare blev det vanligare med elpumpar. I Holland var dieseln billig. Var det kallt i Sverige så stannade man vid något tankställe och fyllde upp med motorfotogen motsvarande den mängd som hade förbrukats från Holland, kanske 15 - 20 procent av totala tankvolymen. Caltex-macken i Tågarp var ett sådant ställe och där fanns alltid härliga mackor närhelst man kom mitt i natten. Genom tillsatsen av motorfotogen förhindrades parafinutfällning. Började motorn hacka så gällde det att snabbt stanna innan det blev motorstopp och så i med en liten skvätt T-sprit i tanken, efter någon minut så gick motorn rent igen. Inte så roligt att få stopp mitt i natten vid minus 20. På den tiden kunde det dröja länge innan det kom någon som kunde hjälpa, inga mobiltelefoner eller andra radiosystem. Däremot var nog hjälpvilligheten chaufförer emellan större vid den tiden.