Gamla Svenska firmaföretag

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Thomas Almen » 02 dec 2011, 19:47

Dafgårds finns ju än idag. Håller till utanför Lidköping, och lagar färdigmat till hugade spekulanter.
Thomas Almen
 

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Skandinaven » 04 dec 2011, 17:57

261985_136547079758057_100002082988530_257452_7302218_n.jpg
261985_136547079758057_100002082988530_257452_7302218_n.jpg (80.56 KiB) Visad 14590 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Lasse Hsand » 04 dec 2011, 19:07

Det är tur att det är söndag kväll!! jag blir törstig bara jag ser den :?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav janne59 » 04 dec 2011, 22:08

Thomas Almen skrev:Dafgårds finns ju än idag. Håller till utanför Lidköping, och lagar färdigmat till hugade spekulanter.


Närmare bestämt i Källby mellan Lidköping och Götene.
janne59
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 sep 2010, 21:58

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav faun v12 » 04 dec 2011, 22:22

Löwenbräu-bilen tillhörde V-B transport ,Grängesberg som under några år var Grängesbergs-bryggeriets huvud transportör.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Stellan » 04 dec 2011, 22:35

Det ekipaget fick man nog passa sig för var man parkerade på nätterna, man skulle ju kunna misstänka att den innehåller något värdefullt :mrgreen:

Jag lastade öl till Sverige i en stad som heter Kulmbach några gånger, och då saknade jag verkligen ett skåp där man bara behövde öppna några dörrar. Att öppna båda sidorna på en gammal jumbotrailer med tir-kapell med allt vad det innebär är inget man längtar efter, men det var ett bra bryggeri... man fick med sig ett par backar med flytande tröst varje gång man hade lastat. 8) :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Anders » 04 dec 2011, 22:39

Ännu ett exempel på att lastbilarna förr var betydligt angenämare att se på än dagens slätstrukna fordon.

Vilken skillnad det ändå var på ekipagen för 25 år sedan ungefär. Allt var bättre när man var yngre, eller hur? :lol:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Skandinaven » 05 dec 2011, 23:23

262607_133753656704066_100002082988530_247136_8332571_n.jpg
262607_133753656704066_100002082988530_247136_8332571_n.jpg (86.94 KiB) Visad 14536 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Thomas Almen » 06 dec 2011, 21:18

Fast när VB-bilen var i farten med sin Löwenbraureklam, så gick det parkera lite varsomhelst utan att bli antastad.... Körde för en åkare som hade ett ekipage med ölreklam över hela sidorna, Kaltenberg hette ölet å tappades i Östersund. Det ekipaget stod tom varje helg, men varje måndag hade nån kikat in i skåpen...
Thomas Almen
 

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Skandinaven » 06 dec 2011, 22:09

264677_136493933096705_100002082988530_257285_7727805_n.jpg
264677_136493933096705_100002082988530_257285_7727805_n.jpg (66.05 KiB) Visad 14504 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Anders » 06 dec 2011, 22:28

Det var ett snyggt ekipage! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Stellan » 06 dec 2011, 23:17

Alla skåpekipage är i regel snygga med sina raka linjer. Men jag funderar på sidodörrarnas placering på båda ekipagen, normalt sett så brukar man ju ha sidodörrar mer mitt på skåpsidan. :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Skandinaven » 12 dec 2011, 00:34

268799_136493403096758_100002082988530_257283_6827840_n.jpg
268799_136493403096758_100002082988530_257283_6827840_n.jpg (64.2 KiB) Visad 14456 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav gunnilse » 12 dec 2011, 09:42

Stellan skrev:Alla skåpekipage är i regel snygga med sina raka linjer. Men jag funderar på sidodörrarnas placering på båda ekipagen, normalt sett så brukar man ju ha sidodörrar mer mitt på skåpsidan. :?

/Stellan


Inte lätt att vända en dricka pall med handjagare så vid sidlastning kom pallen i bättre läge bara knö in.Så stod de väl på sjöpall.?
gunnilse
 

Re: Gamla Svenska firmaföretag

Inläggav Robert Eliasson » 12 dec 2011, 18:34

gunnilse skrev:
Stellan skrev:Alla skåpekipage är i regel snygga med sina raka linjer. Men jag funderar på sidodörrarnas placering på båda ekipagen, normalt sett så brukar man ju ha sidodörrar mer mitt på skåpsidan. :?

/Stellan


Inte lätt att vända en dricka pall med handjagare så vid sidlastning kom pallen i bättre läge bara knö in.Så stod de väl på sjöpall.?



Vi hade ett antal drickabilar som gick för Pripps, alla med korthytt, flaken var 7,90 för att passa bryggarpallar och få med sig pallyftaren längst bak, då tog de ut näst sista pallen så att man kunde pumpa upp och rulla fram så att man fick ut pallyftaren. Pallarna var 1,10 x 1,10 , 14 pall på bil och 22 på släpen. Att man hade dörrar på sidan längst bak är som Thomas säger. Öppnade man båda sidor lyftes 2 pall ut på var sida och man fick bra svängrum. På skåpbilarna lade man bara en planka 1" 4 under bakersta pallarna så att de lutade lite framåt, inga ras. På kapellbilarna lade man planka + ett rep längst bak. Men man fick lasta packat då bredden gjorde tomrum på flaket, vid tomreturer lade man tompall imellan för att inte få backar som vandrade när krokar flög ur backarna vid järnvägsövergångarna. Annars var det ett väldans plockande av tomflaskor.....
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron