Håller med och det är väl lite ovanligt med semitrailekiage på 60-talet för det måste vara i den eran som flisbyggnationer blev vanliga. Först som rena träbyggen med metallbeslag och sedan med alt finare, lättare och avancerade byggnationer. Jag var med om denna era. Tidigt hade Hällnäs såg tillhör (numera
http://www.Martinsson.se i Bygdsiljum) låtit göra en spånskäppa som förvarades hängandes mellan 4 stolpar i vajrar. I denna kördes sågspån till de som eldade med sågspån. När sågen skaffade flistugg och sedan virkestugg måste ju denna ta vägen någon stans. Lösningen var ett flishus dit flisen tog sin väg. Så kom det sig att min far fick använda denna spånskäppa, köra under öppningen i flishuset och släppa ut innehållet.
Så styrdes kosan mot Hällnäs järnvägsbangård där man hade en högt belägen tippningsplats och med flisvagnar i kö. Så från början var det transport med SJ. Sedan 1964 tror jag det var körde sågen fliset själv och min far körde ekipaget och jag åkte med några gånger till Obbola. Och det ekipage han körde var alltigenom trä med järnbeslag. Nu tror jag det är en firma från Vindeln som kör.
http://www.fahlgrens.se/ som har kontrakt med Martinson. Fahlgrens är ett gammalt anrikt företag.
De var de första att ta hem Volvo Titan med 230 hk med sågen som god tvåa.
Lars-Gunnar