Mera Heidmarks

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Mera Heidmarks

Inläggav Thomas Almen » 06 nov 2011, 12:34

Hittade lite bilder på nätet med deras bilar, som ju också finns på annan plats i forumet. http://www.vallentuna.se/bildarkivsok/v ... lopnr=6226, http://www.vallentuna.se/bildarkivsok/v ... lopnr=6228, http://www.vallentuna.se/bildarkivsok/v ... lopnr=6227. Mycket nöje!.
Thomas Almen
 

Re: Mera Heidmarks

Inläggav Per Thomson » 06 nov 2011, 18:40

Mycket nöje, tack Thomas!

Bildtexterna är inte helt sanna, åkeriet växte och det blev många anställda. Det var den här bilen som skenade utför en av Kasselbackarna med motorstopp och blankis (ingen servo och drivhjulen låsta) med en lots bakom ratten som krampaktigt höll vänsterfoten på kontakten till avgasbromsen, http://www.vallentuna.se/bildarkivsok/visabild.asp?lopnr=6228

Sista länken med FB88:an och trailer kördes av Isidor. Bilens föregångare var en gammal Titan som jag hade en inte så angenäm resa med över St Anton passet beskriven på annan plats här på forumet.

Flera av dessa chaufförer lever inte längre, bl a Isidor, Finn-Lasse Collari, Theo Sierdsma och Erik Lustig.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mera Heidmarks

Inläggav Thomas Almen » 06 nov 2011, 19:04

Förstod nästan att du hade mer, och sannare, information om bilderna/bilarna Per. Men intressanta bilder ändå. Förresten, hur slutade resan för Bulldogen utför Kassel?
Thomas Almen
 

Re: Mera Heidmarks

Inläggav Lars-Gunnar » 06 nov 2011, 20:14

Fint Per LBS:en var en fin frambuggd lastbil med mjuka former.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Mera Heidmarks

Inläggav Per Thomson » 07 nov 2011, 17:58

Thomas Almen skrev: . . .
Förresten, hur slutade resan för Bulldogen utför Kassel?


Jodå, det gick bra, vill inte gå in på detaljer här med tanke på att det kan vara känsligt för kollegan om han nu lever. Med servoverkan åter lyckades det gå att få kontroll på kryssningarna från än den ena filen till den andra och hastigheten över Werratalsbron i slutet på backen var säkert ett gott stycke över 100 km/h. I dalgången under den bron finns en kraftverksdam.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Mera Heidmarks

Inläggav Lars-Gunnar » 07 nov 2011, 18:06

På alla bilderna syns nästan samma text. Det var ju fantasirikt men man undrar om det är hela sanningen som står.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster