By Trafik

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

By Trafik

Inläggav Per Thomson » 28 sep 2011, 08:34

By i södra Dalarna är beläget någon mil norr om Krylbo. Två personer, Larseric Belin och Per Arne Jannerlid, har låtit mig ta del av deras album med bilder på bilar tillhörande åkerier i trakten. Här kommer första bilden.

Bilden är tagen vid Morshyttans station någon gång mellan 1943 - 1945. Den väldiga lasten består av träullsbalar från Edvard Petterssons träullsfabrik i Västanhede. Balarna skall omlastas till järnvägsvagn f.v.b. sannolikt till Stockholm.
Personer på bilden: Stående Karl Gunnar Harry Belin och sittande på skärmen är Fritz Viklund som inte vill vara med på bild tydligen.

Lite data om bilen W2736:
Opel Mod 3,6-42 T/1940, 6 cyl. 79 hkr, drivmedel vedgas.
Tjänstevikt 3650kg, max last 2850kg.
Första registrering december 1941 av åkare Johan August Viklund, By.
November 1942 övergår bilen till By Trafikaktiebolag, By Kyrkby.
December 1945 anmäler By Trafik AB att bilen är skrotad.
Skatt 554 kr/år.

Belin_By_001 (7) (Medium).jpg
Belin_By_001 (7) (Medium).jpg (78.7 KiB) Visad 18760 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: By Trafik

Inläggav Anders Ason » 28 sep 2011, 12:03

Intressant rapport men man kan ju fundera lite över bilens ganska korta livslängd - utsliten eller olycka?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: By Trafik

Inläggav Bo Norvinge » 28 sep 2011, 18:02

Opel Blitz var ett mer känt modellnamn.
På den tiden var det inte ovanligt att lastbilarna inte blev äldre en 5-6 år. Jag har sett flera fall på kortlivade lastbilar.
Det skulle dröja innan 40.000 mila strecket blev vanligt att passera. Kanske tog gengasen extra hårt på motorerna för att inte tala om vägnätet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: By Trafik

Inläggav Lars-Gunnar » 29 sep 2011, 00:08

Jag tycker bilen mycket påminner om White som kom 1949 särskilt då kylararrangemanget men Whiten var ett snäpp större än Blitzen.

Den fick ju gå med gengasaggregat gela dess korta levnad. Kan det ha inverkat? Annars vet vi ju vad Volvo och Scania-Vabis kunde erbjuda vid krigsslutet.

Opeln var väl inte den nyaste bilen på marknaden vid den tiden?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: By Trafik

Inläggav Per Thomson » 01 okt 2011, 09:22

Så var det dags för nästa bild med lite tillhörande text:

Bilden är tagen sent 40-tal utanför mejeriet i Bredgrind, By Kyrkby.
Lastbilen är en Scania-Vabis årsmodell 1946.
Regnummer W3862.
Personerna på bilden är mejerist Sven Bladell med sonen Lars-Åke.
Rune Abrahamson från Strandmora är chaufför.
Mejeriet lades ner i början på 50-talet.

Belin_By_001 (1) (Medium).jpg
Belin_By_001 (1) (Medium).jpg (129.28 KiB) Visad 18634 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: By Trafik

Inläggav Lars-Gunnar » 02 okt 2011, 15:24

Det var en respektingivande bjässe på 40-talet.

Mycket trevliga foton du visar Per och texten är också läsvärd.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: By Trafik

Inläggav Per Thomson » 06 okt 2011, 23:10

Här kan man tycka att det är något som inte stämmer, bilen har samma reg nr som bilden ovan W3862. Jag saknar data om bilen men enligt uppgift skall det vara samma bil som på bilden med mejeriet i bakgrunden. Kanske förhåller det sig så att i samband med att GDG kom in i bilden så rustades bilen upp, fick ny hytt och nya lämmar?
Lasten utgörs i vart fall av träull som förmodligen skall till Stockholm.

Belin_By_001 (3) (Small).jpg
Belin_By_001 (3) (Small).jpg (63.13 KiB) Visad 18509 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: By Trafik

Inläggav S-V L44 » 07 okt 2011, 07:24

Mycket intressant, Per.
Två olika bilar av samma fabrikat och även samma modell kan faktiskt ha blivit tilldelade exakt samma registreringsnummer. Naturligtvis inte samtidigt, men ändå. Jag ser att detta förekommit ganska ofta t.ex. i Malmöhus län.
Så det allra bästa är naturligtvis att ta reda på bilarnas chassinummer (eller bilens - om det nu rör sig om en och samma bil).

Bilderna är otroligt fina.
De fyrkantiga strålkastarfästena, de något större strålkastarna och de planpressade framskärmarna på bilarna indikerar att chassits årsmodell bör vara runt 1946, eventuellt 1947, så årsmodell 1946 stämmer gott.
Bilen är då en LS20. L20-modellen kom något år senare än t.ex. L10, som introducerades redan 1944.

Bilen vid mejeriet på den översta bilden ser ut att ha en något kortare hjulbas så det skulle i så fall vara en LS22.
Denna bil är dessutom utrustad med en "Umeå stålhytt", dvs. Nyström-hytt som började dyka upp i denna skepnad cirka 1947. Att det är en mycket tidig Nyström stålhytt syns på den lilla enkla bakrutan. Nyström-hyttens bakruta blev sedan successivt större och större.
De tidigaste L20-chassin som levererades ut från Scania-Vabis med fabriksmonterad hytt var antingen försedda med "Umeå trähytt" eller Åtvidabergshytt.

Långtradaren på den undre bilden ser ut att ha en lite längre hjulbas, då en LS23 (eller kanske LS64 om det nu visar sig vara en annan bil).
Som alla ser är ju denna bil helt annorlunda, bl.a. hytten, men jag vågar inte gissa på något hyttfabrikat.

En annan kommentar. Släpets sista axel sitter otroligt nära flakets centrum. Varför? Har det funnits en tredje axel på släpet?
Är släpet i grunden en avkapad lastbil? Flaken tillhör sannolikt 1950-talet eftersom lämmarna är tudelade på längden. Tidigare använde man oftast långa lämmar över hela flaklängden, men med alltmer ökad flaklängd så blev lämmarna väldigt tunga att hantera.

Jag kan begära kopior av de gamla fordonshandlingarna på angivet registreringsnummer W3862 så får vi se vilket chassinummer vi kommer fram till och om bilen blivit ombyggd vid något tillfälle.

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 07 okt 2011, 15:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: By Trafik

Inläggav Ove » 07 okt 2011, 09:40

Den nedre bilen är försedd med en HIAB frå49-50 Ungefär Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: By Trafik

Inläggav S-V L44 » 07 okt 2011, 09:43

Ja, det är en riktig observation att "långtradaren" är försedd med en Hiab-kran.
Den missade jag.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: By Trafik

Inläggav Lars-Gunnar » 07 okt 2011, 18:41

Ja, och det kan inte vara samma bil för om man jämför med vad som sitter monterat på ramen längst hytten och bakåt på båda bilarna sså är det ju inte lika.

Släpet ja, det ser ju ut att vara instabilt bakåt. Tänker om det skulle lyfta en aning i framändan om det kom en större sten i vägen!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: By Trafik

Inläggav Per Thomson » 10 okt 2011, 16:03

S-V L44 skrev:
. . .

En annan kommentar. Släpets sista axel sitter otroligt nära flakets centrum. Varför? Har det funnits en tredje axel på släpet?
Är släpet i grunden en avkapad lastbil? Flaken tillhör sannolikt 1950-talet eftersom lämmarna är tudelade på längden. Tidigare använde man oftast långa lämmar över hela flaklängden, men med alltmer ökad flaklängd så blev lämmarna väldigt tunga att hantera.

Jag kan begära kopior av de gamla fordonshandlingarna på angivet registreringsnummer W3862 så får vi se vilket chassinummer vi kommer fram till och om bilen blivit ombyggd vid något tillfälle.

// Kjell N


Tack för alla faktakompletteringar Kjell. När det gäller släpet så satsar jag en slant på att det i grunden är bakänden från en lastbil som man byggt om. 3-axlade släp var nog en sällsynthet vid den tiden.

När det gäller mer data så fick jag ett mail med bl a följande innehåll från en person:
W3862 var enl bilregistret en Scania-Vabis L23HS "ombyggd med boggie" av 1946 års modell. Bilen är således ursprungligen byggd som 2-axlig, men konverterad med boggie innan första registrering 1946 på By Trafik AB. Från 1949 står den inregistrerad på GDG med hemort By socken. Från 1954 (årtal i mina anteckninga lte osäkert) anges att bilen är utrustad med "lastapparat", möjligt att det var då den fick ny hytt också. Tyvärr är upplösningen på bilden på internet inte sådan att det går att se detaljer på hytten och gissa på tillverkare. Bilen är skrotanmäld 1959. Bilen hade intern-nummer 729 hos GDG.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: By Trafik

Inläggav Reid Hulting » 10 okt 2011, 16:32

Har vid något tillfälle kommit i kontakt med släp byggda med axlar för olika axelbelastning. T.ex. 8-tons axel fram och
10-tons axel bak, vilket har givit ett längre överhäng bak.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: By Trafik

Inläggav S-V L44 » 10 okt 2011, 17:27

Jag fick kopior av de gamla reghandlingarna för Scanian idag med E-mail från Landsarkivet.
Jag kan bara bekräfta uppgifterna som förekommit i tidigare inlägg.

Bilens chassinummer indikerar också att den ursprungligen byggdes som tvåaxlad (vilket även modellbeteckningen anger).

Bilen byggdes om i augusti 1954 då den försågs med HIAB hydraulisk lastapparat. Samtidigt kortades lastutrymmet av med 30 cm och försågs med 90 cm höga lämmar. Bilen blev ändå 10 cm längre och överhänget bak ökade med 8 cm men axelavstånden förblev oförändrade.

Tyvärr anger de gamla registreringshandlingarna ju inte någonting om hytternas fabrikat. Man kan bara spekulera kring anledningen till hyttbytet. Bilen kan t.ex. ha råkat ut för en olycka vid något tillfälle, eller man ville helt enkelt bara ha en bekvämare, tystare eller varmare hytt än den gamla stålhytten från Nyströms då bilen skulle gå i långtrad.
Bilen skrotades den 9:e juni 1959.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: By Trafik

Inläggav Ingvar L » 10 okt 2011, 20:30

Hej, jag har också med nöje tittat på dina bilder, Per, men jag tror inte att det kan vara samma bil. Det vore ju otroligt att lägga ner så mycket arbete och pengar på att bygga om en redan gammal bil så mycket.Det finns ju nästan inget som är likt mellan bilarna. Boggiebilar var inte så vanligt i början på 50-talet, men jag hade nöjet ??? att dra grus med en sån Scania runt 1956-57. Då var det manuell lyft på boggien med en hydraulpump inne hytten som man började pumpa med så snart man hade tippat. Det tog ca 10-15 tag innan boggien började lyfta, ca 35 tag tills den hängde kvar uppe. Med 10 lass om dan behövdes inte något gym på kvällen.Hälsning, Ingvar L.
Ingvar L
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jul 2008, 19:40

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster