Förarbok

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Förarbok

Inläggav S-V L44 » 19 sep 2011, 21:59

Min far skulle ha fyllt 97 år idag, men han blev bara lite drygt 71 år. Han hade avyttrat sitt åkeri 17 år tidigare.
Jag vet inte exakt när han började som chaufför och sedan övertog åkeriet och blev egen åkare. Troligen var hans första egna bil en ny Volvo LV94 DT inköpt i december 1939. Den var försedd med gengasaggregat redan vid leveransen. Innan dess körde han sannolikt en Dodge. Tyvärr saknas bilder från denna tidiga verksamhet.
Livet som chaufför och åkare på den tiden var inte bara bilkörning och allehanda tillhörande arbetsinsatser, utan det var en hel del pappersexercis också.
Bl.a. skulle en förarbok noga ifyllas.
Jag har en obegagnad Förarbok tryckt 1941.

Förarbok 1941 - 01.JPG
Förarbok 1941 - 01.JPG (30.73 KiB) Visad 8904 gånger

Förarbok 1941 - 02.JPG
Förarbok 1941 - 02.JPG (94.11 KiB) Visad 8904 gånger

Förarbok 1941 - 03.JPG
Förarbok 1941 - 03.JPG (80.78 KiB) Visad 8904 gånger

Förarbok 1941 - 04.JPG
Förarbok 1941 - 04.JPG (97.32 KiB) Visad 8904 gånger

- När infördes förarboken egentligen?
- När avskaffades den?
- Då jag inte funnit någon efterlämnad ifylld bok (vilket egentligen hade varit mycket intressantare), så antar jag att ifyllda förarböcker skulle skickas in till myndigheterna med givna intervall. Stämmer det?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Förarbok

Inläggav Stellan » 20 sep 2011, 00:08

Arbetstidsbok som den egentligen heter försvann väl i samband med de sista analoga färdskrivarna med endagarsblad? Men jag tror inte att det är någon som sörjer dem, det var ett elände att få boken att stämma med det som färdskrivaren påstod :mrgreen:

Från och med 1 maj 2006 skulle alla nya tunga fordon som togs i bruk i Sverige vara försedda med digital färdskrivare, och med det så infördes de digitala förarkorten som man väl skulle kunna kalla vår tids arbetstidsbok?

Jag rotade fram en "Förarbok" som GDG hade på -80 talet, men den verkar mer vara en instruktionsbok för deras chaufförer.
Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Förarbok

Inläggav Bo Norvinge » 20 sep 2011, 19:39

Jag har en använd förarbok som jag hade tänkt att ha med i Svensk Åkeritidnings "Norvinges Nostalgi".
Nu har jag visserligen avslöjat detta men tar nog med den ändå. Alla på forumet har ju inte den tidningen och vise versa.
Mitt exempla från 1948 är då inte inlämnat till myndigheten. Troligen handlade det bara om att föra in uppgifterna så man hade dessa till hands vid kontroll.
Lagen om färdskrivare i tyngre latbilar kom 1 juli 1955.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Förarbok

Inläggav Stellan » 20 sep 2011, 21:26

Undrar hur det var utomlands, och om lagen från 1955 även gällde bussar. 638:an från 1955 som jag är med och renoverar gick nästan enbart utomlands med turistresor. Fast det där med att lämna in böckerna vet jag inte om det var nödvändigt, däremot skulle ju skrivarbladen sparas först i bilen ett tag och sedan av åkeriet ganska länge efter det.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Förarbok

Inläggav Anders Ason » 20 sep 2011, 21:27

Tyngre = lastförmåga över 6 ton.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster