Landskronaåkarnas drömresa 1955

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Landskronaåkarnas drömresa 1955

Inläggav S-V L44 » 13 aug 2011, 12:03

Farsan jobbade normalt sett sju dagar i veckan året om med sitt åkeri eftersom han även körde mjölkskjutsen tidiga morgnar/förmiddagar. Ett avbrott för sjukdom, ledighet, etc. innebar att en ersättare måste engageras eftersom mjölken ju bara måste fram till mejeriet, i det här fallet Landskrona Andelsmejeri.
Därför minns jag att vi aldrig gav oss ut på någon egentlig semesterresa i min barndom.
Den första (troligtvis) egna lastbilen anskaffades 1939 (en ny Volvo LV94 DT), medan den första personbilen köptes 1953 (en demo-körd DKW från 1952). Det blev kanske en och annan endagarstripp en fin sommarsöndag, men det kan man ju inte kalla “semester“.

Två semesterresor i min barndom genomfördes dock. Den ena 1952 gick i min morfars Chevrolet från 1939 till släkten i Bohuslän och som längst precis över Svinesundsbron till Halden i Norge.
Den andra som jag och min syster inte fick följa med på gick till Rhendalen i Tyskland i maj 1955.
Ett reportage från denna resa finns beskrivet i tidskriften Lastbilen (vilket nummer vet jag faktiskt inte då jag endast har den utrivna sidan).

Landskronaåkarnas Drömresa Tyskland 1955 - Tidningen Lastbilen.JPG
Landskronaåkarnas Drömresa Tyskland 1955 - Tidningen Lastbilen.JPG (245.25 KiB) Visad 4519 gånger

Färden genomfördes i en AEC Regal MkIII tillverkad år 1951 som ägdes av Linjebuss (Swedish Transeuropean Bus Lines) och utgick från färjeterminalen i Hälsingborg. Ett besök på Mercedes-Benz fabriken och deras museum ingick också i resan.
Denna buss såldes sedermera till Söderhamns Stuveri och skrotades så småningom 1965.
Läs gärna mer om denna och andra bussar på http://www.svenskbusshistoria.se

AEC Regal MkIII-B1 - 1951 - M632 - 01 - Linjebuss - Hälsingborg.JPG
AEC Regal MkIII-B1 - 1951 - M632 - 01 - Linjebuss - Hälsingborg.JPG (112.74 KiB) Visad 4519 gånger

Bilden är sannolikt tagen i någon av hamnarna vid Lilla eller Stora Bält i Danmark. Lastbilen i bakgrunden bör vara en Leyland Comet.

Jag känner endast till några av de som deltog i bussresan.
- Bror och Evy Nessrup (min far och mor), Asmundtorp
- Henning och Tyra (?) Jönsson, Halmstad By vid Axelvold
- Nils och Emmy (?) Persson. Härslöv
- Åke och Inez Gullberg, Asmundtorp (Åke var inte åkare utan lantbrukare)

Här är fotot ifrån besöket på Mercedes-Benz-fabriken i bättre upplösning.

Landskronaåkarnas Drömresa Tyskland 1955 - Mercedes-Benz.JPG
Landskronaåkarnas Drömresa Tyskland 1955 - Mercedes-Benz.JPG (120.27 KiB) Visad 4519 gånger

Jag skulle gärna vilja veta ytterligare personer som var med på denna ”drömresa”.
Om någon vet övriga namn och ni inte vill skriva namnen här i forumet så hör gärna av er till mig via PM.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster