Sida 1 av 3

Weine Gustavsson Åkeri AB i Blomstermåla

InläggPostat: 03 aug 2011, 20:38
av Anders Gustavsson
Hej,

Här är några bilder på farsans gamla N12 med förlängd hytt mm..Från Weine Gustavsson Åkeri AB i Blomstermåla.
Är detta något av intresse?

Bild

Motor på väg till Oskarshamn Energi på 65 ton!
Pris 22 mille...

Bild

Sista bilen som han köpte ny -92.


Bild

Köpte första tungdragaren -84. Bild på båt i Mönsterås Hamn på väg till sjösättning.


Bild

Transformatorer var det han körde mest.Tillverkades av National i Oskarshamn och levererades till hela Norden.
Brukade bli runt 15000 mil om året med denna.

Bild

Denna bil körde han för Mönsterås LBC som fortfarande är en liten Lastbilcentral!

Ha en fortsatt trevlig sommar!

/Anders Gustavsson

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 03 aug 2011, 21:11
av Thomas Almen
Kul!. Man tyckte den var grym när den gick som demobil för Volvo, och har kört och haft nära kontakt med tungtransporter genom livet. Så det var intressanta bilder :D

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 03 aug 2011, 22:13
av Anders Gustavsson
Hej Tomas vad kul att du har erfarenhet av tungtransporter, de väcker lite mer uppmärksamhet hos folk särskilt nosbilar. Allt har ju för och nackdelar,
men fördelarna med den första n12:an gjorde att han specialbeställde den vinröda ny -86 Floby förlängde hytten.Det var bra insteg,plant golv eftersom han låg ute hela veckorna,låg hytt ute i skogen slapp det bli så mycket repor upptill,stabil på vägen.

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 03 aug 2011, 22:33
av Thomas Almen
Jo, jag kan förstå alla fördelar med N-modellen, största nackdelen var väl invändiga bredden. En kompis i Jämtland som köpte Scanias demo T142 E åker idag R 620 Topline, och kan vid enstaka tillfällen erkänna att han ångrar hyttvalet. Kör mycket skogsmaskiner, och grävare efter skogsbilvägar...

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 04 aug 2011, 15:20
av Sudde52
Roligt att se bilder på dem! Körde några gånger ihop med Farsan din, han var hos oss i Nybro och körde element till Stockholm bl.a..Har du fler bilder så bara lägg ut dem! Mycket intressant :D

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 04 aug 2011, 21:15
av Anders Gustavsson
Hej Tomas R620 Topline är fina men det vore kul att se bild på din kompis T142E, det var ju rejäla grejer
MVH Anders

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 04 aug 2011, 21:21
av Anders Gustavsson
Hej Sudde kör/körde du för NCG på den tiden dom hade 3 fina 142:or har jag för mig.Det kanske är en NCG bil vid ditt namn.
Jag ska lägga ut fler bilder problemet är bara att intresset för lastbilar är större än för datorer.
MVH Anders.

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 04 aug 2011, 21:30
av faun v12
Tack för att Du delar med Dig av de intressanta bilderna! En liten fråga jag har =var det integrerad AC på sista N12 an ?mvh KH.

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 04 aug 2011, 22:03
av Stellan
Anders Gustavsson skrev:Hej,

Här är några bilder på farsans gamla N12 med förlängd hytt mm..Från Weine Gustavsson Åkeri AB i Blomstermåla.
Är detta något av intresse?
/Anders Gustavsson

Det är alltid ett stort intresse för det som är lite udda och okänt, i alla fall för mig. Visserligen har jag kört lite maskintrailer också, men det har varit F89 och F12 utan intercooler...och de är ju inte världens mest spännande fordon att dra tungt med :mrgreen:

/Stellan

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 04 aug 2011, 23:19
av Lasse Hsand
Men det blir fina bilder Stellan!! Dom på F12an med hyveln var fina !!

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 05 aug 2011, 10:21
av gropen
Hej Anders,,
Jätte fina bilder, vet du vart den tog vägen och var den finns idag??. mkt. fin med förl. hytt.

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 05 aug 2011, 11:46
av Anders Gustavsson
KH! I den vinröda var det integrerad AC,det var väldigt varmt i dom hytterna under färd,visserligen kan man ju ha ac:n på men i den gamla var det lätt att få ont i nacke och axlar vinddraget var lite väl bra.Jag kan berätta vid en resa till Jylland med en transformator från Oskarshamn i Jönköpingsbacken tog det eld i verktygslådan i polertrasor och liknande avgasröret vatt så varmt,det var bara att fortsätta upp för backen till plan mark men det löste sig.

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 05 aug 2011, 11:49
av Anders Gustavsson
Stellan fördelarna med dom där bilarna är att det är ingen risk att somna i uppförsbackarna,det krävs lite jobb.
Anders.

Re: Bilder på N12 med förlängd hytt.

InläggPostat: 05 aug 2011, 11:58
av Anders Gustavsson
Hej Gropen! Den rödvita 77:an gick till Bolivia 86:an gick till Afrika nedanför Liberia.Jag har för mig att dom hade gått runt 75000-80000 mil.Jag vet inte var dom finns idag men den vinröda var hytten helgalvad och motorhuven i glasfiber så den kanske har klarat sig fint.Pappa såg den ena för några år sedan i Rapport i samband med något reportage.
Anders.

Re: Weine Gustavsson Åkeri AB i Blomstermåla

InläggPostat: 13 aug 2011, 21:23
av Per Thomson
Flyttade tråden då den förtjänar en lite mer hedrande placering. :)