Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav S-V L44 » 20 jun 2011, 19:29

För något år sedan hamnade jag på en hembygdsförenings hemsida vari det fanns en intressant berättelse om ett lokalt åkeri i Förslöv på Bjärehalvön.
Jag låter berättelsen tala för sig själv på denna länk http://www.forslovsocken.se/berattelser ... ri-i-hale/
men jag väljer ändå att lägga in en bild från berättelsen här.

bilarna.jpg
bilarna.jpg (101.48 KiB) Visad 17439 gånger

Jag kontaktade föreningen för att eventuellt kunna få ta del av några registreringsnummer på fordonen som nämns i berättelsen och syns på bilderna.
Jag fick då upplysningar om droskan, en Buick från 1931. Utav de fyra lastbilar som står uppställda utan för åkeriet fanns det endast registreringsnummer tillgängliga för två av bilarna.
- Den lilla lastbil som står främst, är en Chevrolet från 1935.
- Den tredje är en bulldoggs-Scania-Vabis, från 1935.
- De andra två, troligen en Scania-Vabis 335 eller 355 med boggi och en Volvo LV80, kunde man inte få fram några regnummer på.

Den mest intressanta vagnen är Bulldoggs-Scanian från 1935. Det står inte vad det är för typ i den gamla reghandlingen av stort format som jag fått kopia av, men sannolikt var det en ”äkta” Bulldogg med modellbeteckningen 345.
Motorn har i alla fall följande data: 6 cylindrig, med cylindermåtten 105x136, så då bör det ha varit en Hesselman 15622-motor fastän effekten är angiven till 90 hk. (F.ö. nämner Scanias litteratur endast 80 hk på den motorn, så jag vet inte .....). Drivmedlet var råolja (dvs. diesel).
Enligt tillgängliga uppgifter har denna vagnstyp endast tillverkats i 62 exemplar, så den är ju i högsta grad unik. Bilen blev sedermera i februari 1941 ”exporterad” till Kronobergs län.

Scania håller ju själva på att renovera ett liknande exemplar, men deras bil är från 1939.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav Lars-Gunnar » 20 jun 2011, 21:18

Mycket intressanta och ovanliga foton. Kul att du visar upp dem.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav Kjell T » 20 jun 2011, 21:53

Mycket fin bild!
Kjell T
 
Inlägg: 2234
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav Kjell T » 20 jun 2011, 21:55

Mycket fin bild! Gubbarnas klädsel var troligen vald för fotograferingstillfället, kanske en söndag (vilodag).
Kjell T
 
Inlägg: 2234
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav Per Thomson » 21 jun 2011, 12:23

Tack för dina forskningsfynd Kjell N!
Läste först om personerna i början och var väl inte sådär entusiastisk, men så efter rubrik "Företaget" om småpojkarna som låtsaskörde bilarna i garaget och även de senare avsnitten som "Transporterna".

Ni som inte klickat på länken ännu, gör det och njut av läsningen! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7367
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav Malte. E » 25 apr 2012, 13:22

Har ännu en gång läst igenom det som står om bilden och bilarna under ovannämnda rubrik.
DÅ gick det inte att få fram något regnummer eller annan identitet på den treaxliga Scanian.
Har det kommit fram något intressant sedan dess?
Det nämns inte vad den frambyggda Scanian har för regnummer.
Vore intressant att få ta del av detta om möjligt.
med hälsning
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav Lars-Gunnar » 25 apr 2012, 19:11

Per Thomson skrev:Tack för dina forskningsfynd Kjell N!
Läste först om personerna i början och var väl inte sådär entusiastisk, men så efter rubrik "Företaget" om småpojkarna som låtsaskörde bilarna i garaget och även de senare avsnitten som "Transporterna".

Ni som inte klickat på länken ännu, gör det och njut av läsningen! :D


Jag låtsaskörde i fars Titan flera gånger under 50-talet. Det lockade enormt att sitta där far suttit och hålla i den stora ratten.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav S-V L44 » 25 apr 2012, 20:53

Malte E skrev
Har ännu en gång läst igenom det som står om bilden och bilarna under ovannämnda rubrik.
DÅ gick det inte att få fram något regnummer eller annan identitet på den treaxliga Scanian.
Har det kommit fram något intressant sedan dess?
Det nämns inte vad den frambyggda Scanian har för regnummer.
Vore intressant att få ta del av detta om möjligt.

Jag tog kontakt med författaren till inlägget på hembygdsföreningens hemsida, men man kunde tyvärr inte tillföra mer information.
Jag har kopior av de "kända" fordonens registreringshandlingar enligt följande :

Buick, årsmodell 1931, registreringsnummer L4551, chassinummer 11425, motornummer 2642480 - Bilen såldes den 13/5-1936 till Malmöhus län och fick nytt nummer M16586

Chevrolet, årsmodell 1935, registreringsnummer L3985, chassinummer XST823, motornummer T5169923 - Bilen anmäldes skrotad den 26/6-1942

Scania-Vabis, årsmodell 1935, registreringsnummer L2452, motornummer 6337 - Bilen såldes den 4/2-1941 till Kronobergs län och fick nytt nummer G4087

Samtliga reghandlingar utgörs av den gamla stora typen som kallas "lakan" på Landsarkivet i Lund. Någon modellbeteckning anges oftast inte vid denna tid.

Tyvärr känner jag inte till något om den treaxliga Scanian eller Volvon. Det vore intressant att veta mer om dessa också, men .........om det inte finns något regnummer att gå efter så lär det bli svårt.
Då jag ofta besöker Landsarkivet i Lund har jag funnit många andra intressanta fordon (inklusive traxliga 1930-tals Scanior) så bör jag kunna komma över information om dessa två bilar också. Men det tar sin tid.

Jag har idag beställt kopia av reghandlingen för numret G4087.
Den som vill ta del av någon av dessa reghandlingar kan skicka ett PM till mig. Jag har scannat in kopiorna och omvandlat dem till digitala PDF filer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav Lars-Gunnar » 25 apr 2012, 21:58

Trägen vinner sägs det. Bra jobbat Kjell!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav Anders » 26 apr 2012, 16:35

Vilken härlig bild! :D

Och riktigt intressant läsning!

Skulle gissa att den treaxliga Scanian längst bort är en 355, men helt säker kan man ju inte vara.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav S-V L44 » 04 maj 2012, 12:29

Scania-Vabis, årsmodell 1935, registreringsnummer L2452, motornummer 6337 - Bilen såldes den 4/2-1941 till Kronobergs län och fick nytt nummer G4087.

Idag fick jag reghandlingen för G4087 och den visar att köparen var Bröderna Bengtsson i Lessebo.
De ägde bilen endast under knappt nio månader varefter den såldes vidare till Norrbottens län och fick regnummer BD3348 den 1/10-1941.

En intressant notering är bilens motornummer:
I Kristianstads län angavs motornumret till 6337
I Kronobergs län angavs motornumret till 6327

Scania-Vabis hade vid denna tidpunkt inga chassinummer på sina bilar utan motornumret angav, om bilen " överlevde", senare också chassinumret när chassinumret började bli tongivande för identifiering av ett fordon i slutet av 1940- och början av 1950-talet.
Sannolikt är motorn i denna bil inte bytt utan det rör sig om en felskrivning eller felläsning av motornumret men det är svårt att avgöra var.

Är det någon som känner till bilens öde sedan den fått regnumret BD3348? Eller skall jag beställa de reghandlingarna också?
Bilen fanns kanske t.o.m. med vid Petsamotrafiken?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Gunnar Nilssons Åkeri i Håle

Inläggav Malte. E » 06 maj 2012, 22:49

S-v L44 kan nog utgå från att motornummret 6337 är det rätta.
Samma motornummer för den bilen uppges även i en annan källa.
Även automobilbesiktningsmännen (eller deras skrivbiträden) kan göra fel ibland.
Motorn synes ingå i en relativt lång serie Hesselmanmotorer.
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster