Domacks Åkeri i Göteborg

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Domacks Åkeri i Göteborg

Inläggav Smalspårig » 04 jun 2011, 21:34

Hej,

Jag håller på med modellbygge, företrädesvis modelltåg, men miljöerna blir inte kompletta utan bidrag även från lastfordon av olika slag. För ett tag sedan gjorde jag en liten ombyggnad av en Duett till en paketbil från Expressbolaget i Helsingborg:
Bild
När jag sedan surfade efter fler åkerier som använt samma typ av paketbil så fann jag att Domack's i Göteborg haft ett flertal.

Kul, men vad var det för färg på Domack's bilar????? Någon som har en aning????

Vänligen

/Peter
Smalspårig
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jun 2011, 21:43

Re: Domacks Åkeri i Göteborg

Inläggav Bo Norvinge » 11 jun 2011, 12:09

En äldre herre trodde en gång att de hade den "vanliga" åkargröna färgen.
Tyvärr har jag aldrig sett någon färgbild så det kanske får tas med en nypa salt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Domacks Åkeri i Göteborg

Inläggav Smalspårig » 16 jun 2011, 17:25

Tack för info!

Allt jag har lyckats hitta av bilder från Domack's är de två första (längst till vä) LB för Floby-karosser på http://www.pvchassi.com/. Klicka sedan på KarosserLB vid Floda.

Bilderna är lite motsägelsefulla. Den ena visar att färgen skulle vara densamma på både hytt och framskärmar, medan den andra eventuellt visar att skärmarna var svarta och hytten t ex mörkgrön vilket var vanligt.

Vänligen

/Peter
Smalspårig
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jun 2011, 21:43

Re: Domacks Åkeri i Göteborg

Inläggav gunnilse » 16 jun 2011, 19:55

Som du nämner ser så ut tvåfärgat sen andra biden kom ju från tidningen ratten forska där dock e väl orginalet svart vitt?
Lever detta åkeri kvar idag fast i annat namn?
gunnilse
 

Re: Domacks Åkeri i Göteborg

Inläggav Smalspårig » 16 jun 2011, 22:07

gunnilse skrev:Som du nämner ser så ut tvåfärgat sen andra biden kom ju från tidningen ratten forska där dock e väl orginalet svart vitt?
Lever detta åkeri kvar idag fast i annat namn?

Tack för tipset om ratten, ska kolla mer där.

Sedan var det länge sedan jag såg någon bil, med Domack's på. Utan att veta så tror jag de gick upp i eller togs över av något annat ungefär 70/80-tal om inte tidigare. I boken "Bilden av Göteborg II" så finns en bild på en Domack's-märkt bil men bilden är från sent 60-tal om jag minns rätt nu.

Vänligen

/Peter
Smalspårig
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jun 2011, 21:43

Re: Domacks Åkeri i Göteborg

Inläggav Bo Norvinge » 17 jun 2011, 16:24

Smalspårig skrev:... Utan att veta så tror jag de gick upp i eller togs över av något annat ungefär 70/80-tal om inte tidigare. I boken "Bilden av Göteborg II" så finns en bild på en Domack's-märkt bil men bilden är från sent 60-tal om jag minns rätt nu.


Jag hade för mig att jag sett en färgbild. Det stämmer att det syns en Domack-bil i "Boken om Göteborg II", en bok som tillsammans med ettan verkligen är att rekommendera för alla med någon göteborgsanknytning.
På sidan 105 syns en åkargrön Hanomag Matador eller liknande och texten verkar vara i beig eller smörgul nyans.

Jag vågar nästan lova att Domacks Åkeri försvann före 1970-talet.
Det fanns ett företag med namn Domacks Mobikranar men tyvärr känner jag inte till om de hade koppling till åkeriet. Synd att man inte kollade upp detta när jag gick i samma klass som ägarens son.

Domacks Mobilkranar telefonkatalog Göteborg 1969.jpg
Domacks Mobilkranar telefonkatalog Göteborg 1969.jpg (167.12 KiB) Visad 15229 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Domacks Åkeri i Göteborg

Inläggav Smalspårig » 18 jun 2011, 00:07

Bo Norvinge skrev:
Jag hade för mig att jag sett en färgbild. Det stämmer att det syns en Domack-bil i "Boken om Göteborg II", en bok som tillsammans med ettan verkligen är att rekommendera för alla med någon göteborgsanknytning.
På sidan 105 syns en åkargrön Hanomag Matador eller liknande och texten verkar vara i beig eller smörgul nyans.

Se där, den hade jag missat i hastighten :o Därmed tycker jag att det känns som om färgfrågan har fått sitt svar. Även paketbilarna hade naturligtvis samma färg. Sedan om någon hade svarta skärma istället för gröna som resten kunde nog få passera som "nymodighet" eller så :?

Då blir det så småningom att göra en paketbil även från DOMACK's att befolka hamndelen med :) Men den får svarta skärmar och gulbeige textning. Expressbolagetbilen ovan har vit text (när jag fått satt dit den).

Bo Norvinge skrev:Jag vågar nästan lova att Domacks Åkeri försvann före 1970-talet.
Det fanns ett företag med namn Domacks Mobikranar men tyvärr känner jag inte till om de hade koppling till åkeriet. Synd att man inte kollade upp detta när jag gick i samma klass som ägarens son.

Domacks Mobilkranar telefonkatalog Göteborg 1969.jpg

Ja det är väl typiskt att när man har källa till information så vet man inte att man skulle frågat förrän efteråt :shock: Känner helt igen mig där.

Förresten, mobilkranen ser ut som en Coles, kan det vara så?

Bugar och tackar!

mvh

/Peter
Smalspårig
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 jun 2011, 21:43

Re: Domacks Åkeri i Göteborg

Inläggav Thomas Almen » 18 jun 2011, 10:02

Men Bosse, då har du väl möjlighet å få tag i klasskompisen, å få lite update?
Thomas Almen
 

Re: Domacks Åkeri i Göteborg

Inläggav Göran Gbg » 27 nov 2011, 15:37

Hej. Jag är ny på forumet, men kan lägga till att en Volvo PV med flak även fanns på Nils Nilssons Åkeri i Gbg i början på 60-talet. Den användes främst av verkstadskillarna vid utryckning för att serva lastbilarna om det skulle behövas. En av verkstadskillarna hette Stig Börjesson, tror jag. Jag började min "karriär" inom åkeribranschen som chaufför hos dubbelnisse ca. 1961. Åkeriet hade chaufförsbrist och erbjöd utbildning och trafikkort vid anställning. Det var tider det. Göran.
Göran Gbg
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 26 nov 2011, 16:32
Ort: Hisings-Backa

Re: Domacks Åkeri i Göteborg

Inläggav gunnilse » 27 nov 2011, 16:57

Den finns kvar än idag såg den i sommras på deras åkeri..
gunnilse
 


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster