Per Thomson skrev:
När det gäller maxlasten med boggie för L44:an så har man tydligen inte fått någon garanti för högre totalvikt från Scania-Vabis än 11700kg. En L51:a från 1957 utan boggie har totalvikt 11000kg. S-V har aldrig tillverkat några 4:or med boggie vad jag vet, men det eftermonterades stödaxel av bl a fabrikat Rhyds.
Det är riktigt att stödaxeln eftermonterats på detta fordon på bilden ovan, men det framgår inte av handlingarna vem som tillverkat den.
Beträffande totalvikterna på Scania-Vabis skakfyra-modell utan boggi så har dessa successivt ökats från 8500 kg från den första L-10-modellen till 11500 kg när modellen lades ned 1959. (Man kan följa utvecklingen i den utmärkta lista som Stellan tidigare lagt in i Forumet. Se följande tråd
viewtopic.php?f=11&t=2072).
L40-modellen hade en totalvikt på 9000 kg utan boggi, och enligt fordonets reghandling ökade man bara totalvikten med 30 % (utan ytterligare beräkningar?) när bilen besiktigades med boggi.
I Scanias lista står faktiskt också att stödaxel inte fick monteras på t.ex. L40-modellen, men det är lite otydligt om det endast gäller fordon senare än chassinummer 78732. I så fall skulle bilen på fotot ovan klara sig undan denna regel då den har ett chassinummer cirka 130 nummer tidigare.
Det gick tydligen att erhålla fabriksmonterad stödaxel på L51:or byggda i Holland, men även den svenska L51:a från 1954 som syns på otaliga veteranlastbilsrallyn/träffar och numera hör hemma i Kisa lär ha en fabriksmonterad boggi, en av de verkligt få.
// Kjell N