Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav 66swede » 30 maj 2011, 21:06

Första bilden: 1937 International, lastad för hand med timmer. Stockarna rullades upp på plankor. Denna bil slutade troligen sina dagar som traktorvagn.
Andra bilden: Scania. Även denna enorma ek rullades upp på en ramp byggd av trä, med hjälp av en andra lastbil som drog i stocken. Det lär ha tagit en vecka att få fram eken till farbar väg.....
Ska se om jag kan få Ebbes son Håkan att skriva lite mer om företaget.
DSC04856SM.JPG
DSC04856SM.JPG (110.52 KiB) Visad 15710 gånger

DSC04857SM.JPG
DSC04857SM.JPG (139.81 KiB) Visad 15710 gånger
66swede
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2008, 09:48

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav Stellan » 30 maj 2011, 21:56

Många tack för att du vill dela med dig av lite transport- och åkerihistoria. Timmer är något jag aldrig kört annat än som last på moderna demobilar, så allt man kan få veta om de gamla timmerbilarna är verkligen trevligt :D

Är det någon mer än jag som tycker att fälgarna på internationalen ser lite "skumma" ut?, eller är det bara en synvilla att det ser ut som fyra väldigt breda ekrar? Man kan verkligen se på gubbarna på bilden att de är stolta över lasset, och att de har gjort ett bra jobb...en kanonbild!

När man ser bilden på scanian och den gigantiska stocken så tror man nästan inte att bilden är tagen i Sverige, jag har aldrig sett något i den storleken förr. Du har väl inga uppgifter på hur tung stocken kan ha varit? Det kan man väl fråga nu, för ett eventuellt överlass borde väl vara preskriberat nu? :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav Anders Ason » 30 maj 2011, 22:19

Intressanta bilder, hoppas det kommer mer. International var ju en ganska vanlig lastbil på den tiden men bakdelen ser lite märklig ut. Drivaxeln och stödaxeln lutar åt olika håll och det verkar inte heller vara samma typ av hjul på de båda axlarna. Även om bilen är en 37:a så är bilden rimligen tagen flera år senare, d v s under kriget eller straxt efter. Frågan är om den fortfarande gick på gengas när bilden togs då den ser lite "för ren" ut i nosen för detta. Säckarna på takräcket kan innehålla annat än ved till pannan.

Svensk hytt, gengas och eftermonterad boggi är kanske något du kan fråga sonen om?

Scanian verkar rejält överlastad då den svankar i ramen och det ser faktiskt lite kul ut om man skull få för sig att stocken skulle ha varit lastad med hjälp av kranen! Stocken verka vara kapad med ett sågblad längre än diametern, hur det nu gick till? Surrningen av lasten ser ut att vara i klenaste laget, men det kanske bara var under en paus i arbetet man tog bilden? Kurvorna fick nog tas ytterst varsamt.

Bilen ser ut ha att levt hårt, lite bucklig och en lampa som lyser upp i himlen. Men ett riktigt skogens skepp är det med mast och allt, härlig bil
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav Lars-Gunnar » 30 maj 2011, 22:33

Ja, Internationalen är ju definitivt överlastad kanske mer än Scania-Vabisen då den förra kör långvirke. Frågan är vad det är för träd? Är det bok? Gran kan det ju inte vara. Om det Är bok så är det bra nog tungt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav 66swede » 31 maj 2011, 17:25

Ebbes son Håkan är ingen datorfantast, men han ska försöka logga in här. Han har fler bilder, många gamla historier och kan säkert svara på många frågor eftersom han själv åkt mycket i faderns bilar. Han har en äldre bild på Internationalen där den är utan boggi och ser ut att vara försedd med vändskiva! Glömde fråga om hytten, men svensk lär den ju vara, kanske från Åtvidaberg?
66swede
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 dec 2008, 09:48

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav Anders Ason » 31 maj 2011, 18:18

Kan hjälpa till att skanna bilder m m om så behövs, var exempelvis i Åtvid och besiktade i måndags morse.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav Thomas Almen » 02 jun 2011, 12:39

Dom där fälgarna var väl inte helt ovanliga på amerikanska lastbilar. Tycks minnas nån renoveread Reo med samma typ av fälgar.
Thomas Almen
 

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav S-V L44 » 15 jun 2011, 19:25

Det är alltid mycket trevligt att få ta del av gamla autentiska bilder med åkerihistoria.
Personligen uppskattar jag mest bilderna från perioden strax före andra världskriget fram till cirka 1970.

Eftersom den nedre bilden visar en Scania-Vabis skakfyra så var jag ju tvungen att kolla upp den via kopior på reghandlingarna. (Internationalen kan jag inte se något regnummer på, men den hade också varit intressant att få mer detaljer kring.)
Det visade sig att Scanian var en L44 årsmodell 1950. Bilen blev ombyggd med boggi redan vid dess första registreringsbesiktning i januari 1951.
Bilen ägdes av Ebbe Axelsson under dess tre första år och den hamnade därefter hos ägare i Mjölby och Linköping. När den bytte ägare i februari 1954 avmonterades även boggin. Bilen avregistrerades slutligen i september 1964 (troligen skrotning, men det står inte i klartext).
Bilden är sannolikt tagen mot slutet av Ebbe Axelssons ägarperiod (mellan 10/1-1951 och 3/12-1953 - kanske sommaren 1953) eftersom bilen ser ganska sliten ut.
Men då bilen är av 1950-års modell och registreringsbesiktigades första gången i januari 1951 så är det intressant att betrakta Be-Ge-hytten. Man ser inte bakrutan men kan kanske skymta att det är en liten enkel ruta placerad i mitten. Framrutan är i alla fall inte delad så som det var på de allra tidigaste Be-Ge-hytterna som kom under slutet av 1940-talet.
Som tidigare berörts i en annan tråd så är bilen dessutom utrustad med de "nya" större och kvadratiska backspeglarna.

Det står ingenting om lastapparat i något av reghandlingarna så kranen var nog monterad "i smyg".
Maxlasten med boggi var 6700 kg (totalvikt 11700 kg).

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav Per Thomson » 19 jun 2011, 00:53

Beträffande Internationalens hjul så handlar det nog om en sk P-boggieombyggnad som skedde under kriget men att stödaxeln efter kriget fick lite större hjul. Bilens framhjul av ekertyp bildar en enhet med navet. Man kan se på fotot att fälgen skruvas mot ekrarnas ytterändar. Stödaxelns har konventionella fälgar och det verkar handla om enkelmontage. GF i Schweitz levererade gjutna ekerhjul till de flesta bilfabrikanter över hela världen. Fälgen utvecklades senare till att bestå av tre delar som vid montering "lades in" i däcket.

När det gäller maxlasten med boggie för L44:an så har man tydligen inte fått någon garanti för högre totalvikt från Scania-Vabis än 11700kg. En L51:a från 1957 utan boggie har totalvikt 11000kg. S-V har aldrig tillverkat några 4:or med boggie vad jag vet, men det eftermonterades stödaxel av bl a fabrikat Rhyds.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav S-V L44 » 19 jun 2011, 12:01

Per Thomson skrev:
När det gäller maxlasten med boggie för L44:an så har man tydligen inte fått någon garanti för högre totalvikt från Scania-Vabis än 11700kg. En L51:a från 1957 utan boggie har totalvikt 11000kg. S-V har aldrig tillverkat några 4:or med boggie vad jag vet, men det eftermonterades stödaxel av bl a fabrikat Rhyds.

Det är riktigt att stödaxeln eftermonterats på detta fordon på bilden ovan, men det framgår inte av handlingarna vem som tillverkat den.
Beträffande totalvikterna på Scania-Vabis skakfyra-modell utan boggi så har dessa successivt ökats från 8500 kg från den första L-10-modellen till 11500 kg när modellen lades ned 1959. (Man kan följa utvecklingen i den utmärkta lista som Stellan tidigare lagt in i Forumet. Se följande tråd viewtopic.php?f=11&t=2072).
L40-modellen hade en totalvikt på 9000 kg utan boggi, och enligt fordonets reghandling ökade man bara totalvikten med 30 % (utan ytterligare beräkningar?) när bilen besiktigades med boggi.
I Scanias lista står faktiskt också att stödaxel inte fick monteras på t.ex. L40-modellen, men det är lite otydligt om det endast gäller fordon senare än chassinummer 78732. I så fall skulle bilen på fotot ovan klara sig undan denna regel då den har ett chassinummer cirka 130 nummer tidigare.
Det gick tydligen att erhålla fabriksmonterad stödaxel på L51:or byggda i Holland, men även den svenska L51:a från 1954 som syns på otaliga veteranlastbilsrallyn/träffar och numera hör hemma i Kisa lär ha en fabriksmonterad boggi, en av de verkligt få.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav Per Thomson » 19 jun 2011, 19:03

Tack för den historiebeskrivningen Kjell!

Att Kisa-bilen skulle ha fabriksmonterad boggie gör mig lite tvekande, jag har för mig att den har en konstruktion liknande Rhyds, dvs med fjäderpaketen ovanpå axelbryggan. Scanias egen konstruktion kom i och med introduktionen av LS20 år 1947 och den fick fjäderpaketen monterade under bakaxelbryggan på liknande sätt som för bussar. (Uppgifter från Malte Erikssons artikel "Boggie" Tunga Magasinet nr 2/2002.)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav S-V L44 » 19 jun 2011, 19:05

Jag har också varit tvekande men ägaren påstår att Scania byggde bilen komplett med boggi.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ebbe Axelsson Åkeri Åtvidaberg

Inläggav Malte. E » 06 apr 2012, 21:41

Kjell N har naturligtvis anledning att bli fundersam över så divergerande uppgifter, jag har haft uppfattningen att "skakfyror" i sådana fall levererades som chassier med eller utan hytt till vederbörande återförsäljare. Denne hade att anskaffa en boggie, troligen i de flesta fallen Rydhs, och ombesörja monteringen. Bilen levererades sedan som treaxlig till köparen. Ja övrig kringutrustning, som flak,kran, drag etc. tillkom givetvis.
Undantag kunde givetvis förekomma, att köparen exempelvis prompt ville anlita någon egenvald boggiemontör, (och sannolikt då avstå från garanti).
Men man ska aldrig vara alltför tvärsäker och styv i korken, det kanske i något enstaka fall kunde inträffa att Scania-Vabis åtog sig att montera en Rydhsboggie redan vid
fabriken, även om jag har väldigt svårt att tro det. Enda sättet att få fram fakta om den enskilda bilen torde vara specifikationer via bilfirman eller fabriken.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster