Sida 4 av 5

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 11 dec 2011, 17:29
av Åkarns Kalle

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 11 dec 2011, 23:17
av Per Thomson
Åkarns Kalle skrev:Kanske någon av dessa
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/se ... pics=false

/Kalle

Hej Kalle, jodå du har den med i din lista, Sven Bengtsson meddelar:
Ja, chassinumret var 90716 och tidigare regnr var U314

Sven meddelade dessutom tidigare:
Jag såg bilderna nu på morgonen. Intressanta! Där syns bättre att det är framdelen av en Hägglunds busskaross som används som hytt, men med en ny (sannolikt) instegsdörr. Eftersom regnumret syns på bilderna så kan det bekräftas att det är den Scania-Vabis B21 som ägdes av Artur Larsson från 1960.

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 13 dec 2011, 18:58
av Per Thomson
Lasse Lindmark poserande framför ett imponerande ekipage. LBS76:an har varit med ett tag syns det men släpet verkar vara sprillans nytt, kanske man just har varit och hämtat det. Jag gissar att det är ett Skäninge-släp. Fortfarande är det vänstertrafik-tid, alltså före september 1967. Jag skulle också gissa att det är det tidigare släpet som syns på föregående bild kopplat efter bussen. Observera lådan på taket.

PS, Det är densamme Lasse som nämns i denna reseberättelse http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=763

ArturLarsson_007 (Custom).jpg
ArturLarsson_007 (Custom).jpg (53.85 KiB) Visad 23270 gånger

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 13 dec 2011, 19:02
av billsta
Vilken tjusig bild!!! :D

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 14 dec 2011, 00:36
av Lars-Gunnar
Ja, det är bara att erkänna att LBS:en hade en viss grace och släpet påminner mycket om HC-släpet som min far fick att koppla till Titanen. Möjligen var det sneda bakskärmar men runda fram och rött med gröna flasksidor utan lämmar. Det andas mycket senare 1965 och framåt. Men treaxliga släp var nog inte så ovanliga. Då Titanen och LBS76 kom började man nog så smått med 3-axlat. Möjligen hade någon 75:a en sådan grunka att lasta på.
Såg 75:or med 2-axligt hämta tre baklastare hos Lundbergs i Skellefteå. En på bilen och 2 på släpet. Det blev ju inte max på bilen men däremot kanske hade 14 ton (7x2) Jag gick i skola till 62 på orten och kunde se detta och /%:an fick nog en lagom last men sjutton vad den fick arbeta när den kom till Sundsvall.

Lars-Gunnar :)

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 16 dec 2011, 22:29
av Anders
billsta skrev:Vilken tjusig bild!!! :D


Instämmer! Det var en riktigt vacker målning på 76;an! :D

Anders

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 17 dec 2011, 19:30
av Per Thomson
En med föregående bild samtida bil på åkeriet som användes för mer lokala uppdrag.

ArturLarsson_020 (Custom).jpg
ArturLarsson_020 (Custom).jpg (56.47 KiB) Visad 23182 gånger

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 17 dec 2011, 21:46
av Anders
Ser ut att vara väl patinerad!
Härlig bild! :)

Anders

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 17 dec 2011, 21:51
av Thomas Almen
Den med Ilsbotipp bredvid skulle vart kul att få se. F 84, eller nåt?

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 18 dec 2011, 11:55
av Per Thomson
Nej, S-V 36:a. Jag skannade inte det fotot tyvärr.

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 18 dec 2011, 12:05
av Per Thomson
Här kommer en bild på LBS76:ans efterträdare. Jag tror att Arturs ASG-bil inte gick på någon speciell linje utan med varierande laster som aluminium-tackor från Avesta till Finnspång och diverse returlaster eller styckegods från Östergötland. Det kunde lika gärna bli Göteborg eller Sundsvall med stål från Avesta eller Domnarvet (=Borlänge).

ArturLarsson_019 (Custom).jpg
ArturLarsson_019 (Custom).jpg (57.41 KiB) Visad 23138 gånger

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 18 dec 2011, 12:13
av Thomas Almen
Snygg 110:a :D

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 18 dec 2011, 12:32
av Anders
Instämmer!
Gillar de tidiga 110;orna med de små dekalerna! :D

Anders

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 22 dec 2011, 19:32
av Per Thomson
S-V L44 skrev:Ytterligare intressanta bilder.
Vet du regnumret eller t.o.m. chassinumret på denna Scania-Vabis L10.
De första av bilarna i L10-serien släpptes 1944. Årsmodellen på bilen ovan är i alla fall före 1946. Det ser man på de rakpressade framskärmarna och strålkastarfästena som är bultade med fyra skruvar mot skärmen.

Hytten är inte fabriksmonterad hos Scania i Södertälje eftersom det då borde varit en Åtvidabergshytt. Denna hytt är annorlunda.
Vilka lokala hyttillverkare fanns det vid denna tiden i Dalarna? (Jag har själv också en oidentifierad hytt på en bil som ursprungligen levererats till AB Zinkgruvor i Falun, men denna är från 1952.)

Ovanligt att se vindrutans torkarmotorer sitta på hyttens utsida här i Sverige.
Vad är det egentligen som sitter på höger torkarmotor på den nedre bilden?

// Kjell N


Av Leif Svärd Falun har jag fått följande uppgifter:
Hytten är en Be-Ge, fast på tillverkningsskylten stod det något annat, kanske därför att det särskilda "hytt-bolaget" bildades först 1947 enligt Stefan Anderssons bok "Be-Ge:s väg". Den här bilen var en L13 som lämnade bandet i Södertälje den 11/12 1946. Chassienr 77112 och motornr 22539. Först 1950 fick Be-Ge -hytten dess karaktäristiska utseende som går att spåra ända tills den senaste modellen.

Re: Artur Larsson Krylbo

InläggPostat: 23 dec 2011, 11:58
av Ove
Tack till Leif Swärd för Ditt kunnande ,jag visste att Du kunde svaret Ove