Artur Larsson Krylbo

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2012, 12:22

Under 70-talet hade Artur Larsson ett lite ovanligt transportuppdrag. För detta skaffade han detta trailer-ekipage och uppdraget bestod i att transportera flytande aluminium från smältverket (Gränges) i Avesta till Södertälje. Genom att aluminiumet kunde transporteras flytande så sparade man mycket energi. Om jag inte tar fel så är trailern av fabrikat Kilafors med 2,42m invändig bredd. På fotot är de isolerade behållarna avtagna men jag tror att det är fästen för dessa behållare som syns utmed kantlinan. Jag återkommer senare med en tidningsartikel som mer utförligt beskriver denna transport.

Bilen är här fotograferad i lite skumt kvällsjus utanför Arturs villa i brovallen. Vägen utanför huset var en gång riksväg 12 från Enköping till Mora, numer riksväg 70 vilken dock aldrig har använt just denna vägbit.

ArturLarsson_014 (Small).jpg
ArturLarsson_014 (Small).jpg (54.88 KiB) Visad 13449 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Thomas Almen » 29 jan 2012, 12:27

Härlig bild Per :D . Fast jag gissar på en Briab, av vad man kan se.
Thomas Almen
 

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav JohanW » 29 jan 2012, 23:38

Världen är nog bra liten. Min ena morbrors familj har bott i Brovallen Krylbo sedan 70-talet. Morbrodern bor numera in stan och en kusin med familj bor i Brovallen.

För de som inte vet, Johan W hör hemma i Nykarleby Finland (Per T.)
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Ove » 15 maj 2019, 07:38

Ragnar Gren som tittar uti w 3022
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron