Artur Larsson Krylbo

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 27 mar 2011, 22:36

Artur Larsson var en mycket känd åkare i Södra Dalarna. Hans dotter Sonja har lånat ut lite foton varav några kommer här till en början. Artur var också en duktig verkstadsmekaniker vad jag minns och hans bilar ansågs bland kolleger som något extra.

Registreringsnumret på den frambyggda Scania-Vabisen är W1295, är det en ombyggd buss eller i grunden ett riktigt lastbils-chassi, någon som har tillgång till registeruppgifter?

ArturLarsson_009 (Medium).jpg
Artur själv till vänster. Obs boggien!
ArturLarsson_009 (Medium).jpg (77.65 KiB) Visad 30380 gånger

ArturLarsson_008 (Medium).jpg
Är denna frambyggda Scania-Vabis ursprungligen en buss eller er det en av de första frambyggda lastbilarna som Scania tillverkade under 30-talet?
Mjölkleverans till Krylbo mejeri.
ArturLarsson_008 (Medium).jpg (70.13 KiB) Visad 30380 gånger

ArturLarsson_028 (Medium).jpg
Artur själv till vänster.
ArturLarsson_028 (Medium).jpg (113.19 KiB) Visad 30380 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Anders Ason » 28 mar 2011, 08:29

Intressanta fordon, Volvon med boggi som ger funderingen om bilens last motiverade detta ur belastningssynpunkt och "bussen" som har så rejäla strålkastare?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 29 mar 2011, 06:08

Fick detta fina svar via mail, tack Sven:

Hej Per,

Du har ju lagt ut en bild på äldre frambyggd Scania-Vabis lastbil på Veteranforumet och jag kan nog berätta lite om bilen. Bla hade jag en dialog med Malte Eriksson om just den här bilen för några månader sedan när han frågade mig om jag hade data på den. Så här var det.

Bilen hade Scania-Vabis chassityp 3556 och levererades 1933 till Ernst Brage, Linköping. Ernst Brage lär ha haft en linje på Stockholm. Någon gång under 30-talet hamnar bilen hos Bloms Åkeri i Linköping, men det har inte gått att få fram exakt när eftersom det äldre bilregistret för E-län har kastats. Men 1945 blir bilen W1295, ägare Åkare Karl Sigurd & Artur August Larsson, Brovallen. Den går i BRR redan 1947 och avregistreras definitivt 1959. Men, det verkar som om bilen vid något tillfälle i historien genomgick en större ombyggnad. Hytten är inte original och dessutom har stödaxeln flyttats. Stödaxeln satt ursprungligen framför drivaxeln, vilket dock ryktesvis var en mindre lyckad konstruktion och ledde till att vissa vagnar av den här typen konverterades till mer normal placering av stödaxeln.

Hoppas att detta är svar på din fråga.

M v h
Sven
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav S-V L44 » 31 mar 2011, 22:07

Det var trevliga bilder på mycket intressanta lastbilar, och det är också utmärkt när man får ytterligare information om fordonen.
Rundnosens boggi är en s.k. P-boggi baserad på relativt klena personbilsdäck.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Ove » 10 apr 2011, 09:54

På nedre bilden är det Karl och inte Artur ,han till höger hette Olle men kommer inte ihåg efternamnet. Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Åkarns Kalle » 12 apr 2011, 00:04

Intressant Intressant

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 27 apr 2011, 09:17

Från Malte Eriksson, känd "veteranforskare", erhöll jag ett brev med följande innehåll:

En trettiotals-SCANIA-VABIS.

Kort berättelse om en gammal bil, tyvärr för längesedan borta. Den som går in på datorn och på det som kallas Scania Imagebank, hittar kanhända ett fabriksfoto med nummer 5-266. Det visar en Scania-Vabis av typen 355, som var företagets första serietillverkade bil av det slag som vi numera kallar ”frambyggd”. På den tiden sa man ”bulldogg”, det bvar 1933. Om dessa biltyper har jag tidigare berättat i den numera hädangångna tidningen ”Tunga Magasinet”.

Så dök samma bil (mnr/chr 5510) oväntat upp genom en bild i tidningen ”Klassiska Lastbilar” nr 6/2010, sid 20 o 21. Det var i ett reportage om det ingalunda okända åkeriet ”Bloms” i Linköping som varit ägare nr två till bilen. Ja, det var rentav två bilder av bilen, med och utan gengasaggregat. Bilens första ägare var åkare Ernst Brage i Linköping som bedrev fjärrtrafik. Att bilen var en tidig ”bulldogg” var märkligt i och för sig , men dessutom var den av den säregna typ som hade drivningden på sista axeln. Dvs drivaxeln var axel nr 3 och stödaxel var axel nr 2, alltså framför drivaxeln. Varför man byggt bilen på detta märkliga sätt känner jag inte till och får väl aldrig heller veta så det kan vi lämna därhän. Naturligtvis var inte den här bilen den enda i sitt slag utan samtida 3-axliga Scanior var byggda så, inklusive torpedbilarna. Såvida man inte valt en boggie av annat fabrikat än Scania-Vabis, vilket faktiskt förekom.

Exempel på sådana var K R Olsson i Härjebol, L A Eriksson i Tierp, samt givetvis Br Ryhds i Virserum. Av fotot på Internet ser det ut som om att den är försedd med enkelmonterade hjul där bak men det kan vara en synvilla även om enkelmontagen inte var helt ovanliga då. Ägare nr 2 var som sagt ovan ”Bloms Åkeri” i Linköping och reg numret var E444. En förfrågan vid La (Landsarkivet) i Vadstena blev föga oväntat resultatlös. Men från den mångkunnige Sven Bengtsson fick jag veta att bilen efter ”Linköpingsepoken” hamnat hos Arthur Larssons Åkeri i Brovallen nära Krylbo. Det klack till i bollen, faktiskt har jag hört talats om att nämnda åkeri hade ägt en Scania-Vabis ”bulldogg” även om jag tror att det gällde typ 345. Från La i Uppsala expedierades raskt (som vanligt) kopior på reg-handlingarna. Men inte nog med det; via kontakter i Avesta-Krylbo-regionen fick jag kontakt med en 85-årig fd chaufför och åkare som hade kört denna bil i unga år! Onekligen spännande intressant märkligt!

Från andra äldre män som kört denna biltyp dagligdags har jag ju erfarit att den var en besvärlig biltyp i vinterväglag, det bekräftar även Allan Karlström som den här veteranen heter. Snökedjor vintertid var näst intill ett måste. I varje fall vid tomkörning. På tal om tomkörning så frågade jag om stödaxeln slog mycket vid körning utan last, boggielyft i dagens mening saknades ju. Det ville inte Allan hålla med om, men då berättade han något som jag inte känt till tidigare, nämligen att man även med denna boggietyp ibland ”hängde upp” stödhjulen vilket jag inte trodde var möjligt. Men här använder man inte en trä-kubb som vid en ”long-frame boggie” utan järnkrokar från ramen. Principen är dock densamma. Till hjälp för att höja stödhjulen medförde man två hopsnickrade snedplan av plank som man körde upp på så att hjulen kunde krokas fast i lyft läge. Motsvarande moment med long-frame boggier skedde ju genom att man backade upp på en räls, trottoarkant, slänt eller vad som fanns tillgängligt.

Hyttvärme, om än otillräcklig, kom från ett värmepaket med fläkt. Den ursprungliga värmekåpan på grenröret hade kanhända avlägsnats. Något annat som också tydligen hade avlägsnats var vakuum- behållaren som användes för att suga upp bensin från bensintanken. Den här motorn hade en konventionell bensinpump.

Reparationer? Knappast inga alls utöver normal tillsyn och service enligt Allan. ”Och tur var väl det eftersom den här bilen till skillnad från de andra bilarna i åkeriet inte kunde komma in i garaget på grund av sin storlek, den stod alltid utomhus. Den ursprungliga korthytten hade förlängts med ett sovutrymme. Originalhytten innehöll egentligen bara förarstol, passagerarstol och en stor motorhuv. Hytten var naturligtvis inte tippbar. Motorn kom man åt via tre luckor på strategiska ställen på motorhuven. Motorhuven var dessutom faktiskt uppfällbar i likhet med samtida bulldogsbussar.

Hur såg en normal arbetsvecka ut? Måndag morgon avfärd till Finspång med fullt lass aluminiumtackor. Lossning i Finspång, tomkörning därifrån till cementfabriken i Köping där man lastade fullt lass cement i säckar. Cementen lossades i hemmaregionen, när man var loss åkte man till aluminiumfabriken i Månsbo där man fick lasta fram till kl åtta på kvällen. Följande morgon upprepades förloppet. Om det gick åt mycket bensin? Jodå bekräftar Allan, men vi hade en väldigt lång bensintank.

En chassiritning för denna biltyp kan ses på sidan 119 i boken ”Scania Fordonshistoria”.
Nedtecknat, delvis uppgifter från Allan Karlström, av Malte Eriksson.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 18 jun 2011, 18:52

ArturLarsson_025 (Medium).jpg
ArturLarsson_025 (Medium).jpg (56.41 KiB) Visad 29683 gånger

ArturLarsson_026 (Medium).jpg
ArturLarsson_026 (Medium).jpg (55.12 KiB) Visad 29683 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav S-V L44 » 19 jun 2011, 12:08

Ytterligare intressanta bilder.
Vet du regnumret eller t.o.m. chassinumret på denna Scania-Vabis L10.
De första av bilarna i L10-serien släpptes 1944. Årsmodellen på bilen ovan är i alla fall före 1946. Det ser man på de rakpressade framskärmarna och strålkastarfästena som är bultade med fyra skruvar mot skärmen.

Hytten är inte fabriksmonterad hos Scania i Södertälje eftersom det då borde varit en Åtvidabergshytt. Denna hytt är annorlunda.
Vilka lokala hyttillverkare fanns det vid denna tiden i Dalarna? (Jag har själv också en oidentifierad hytt på en bil som ursprungligen levererats till AB Zinkgruvor i Falun, men denna är från 1952.)

Ovanligt att se vindrutans torkarmotorer sitta på hyttens utsida här i Sverige.
Vad är det egentligen som sitter på höger torkarmotor på den nedre bilden?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Anders Roger Larsson » 19 jun 2011, 12:51

S-V L44 skrev:Vad är det egentligen som sitter på höger torkarmotor på den nedre bilden?

// Kjell N


Kanske ett gult extraljus som användes i samband med snöplogning? Fast det var ju en knepig montering...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Reid Hulting » 19 jun 2011, 13:24

Liknar en strålkastare/sökarlyckta som fanns på den tiden. Den tidens laser :lol: . Innanför glaset framför reflektorn satt en svart bikake-liknande konstruktion, som skulle se till att det blev smal ljuskägla rakt fram och inte sprida så mycket ljus åt
sidorna.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 19 jun 2011, 18:39

Ja Reid, jag minns de där lyktorna men är ändå undrande, kanske "bikakan" satt innanför glaset? Och säkert har det med plogningen att göra Roger, kanske ett provisorium tills man erhållit "riktiga" lampfästen som "Kungliga Väg o Vattenbyggnadsstyreklsen" hade på sina bilar. Man kan se att höger torkarmotor tagits bort och säkert utnyttjar man den kabeln till den konstiga lampan.

Kjell, vi är fler som undrar om hytten och vi känner heller inte till att någon lokal hytt-byggare skulle ha funnits i Avesta trakten.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav S-V L44 » 19 jun 2011, 19:03

Per Thomson skrev:
Kjell, vi är fler som undrar om hytten och vi känner heller inte till att någon lokal hytt-byggare skulle ha funnits i Avesta trakten.

Hytten ovan besitter ett antal likheter med den hytt som Stephen Dixen har på sin Scania 350/33515 från 1939. Likheterna framträder inte så tydligt nu när han målat om bilen till kungsblått och satt dit en gangsterkeps, men det var riktigt stora likheter när den bilen en gång var Scania-grå. (Se bild på Pärlrallyts galleri från år 2002 http://www.parlrallyt.com/index.php?opt ... 59&lang=sv).
Jag har en bättre bild på den när den precis kommit till Danmark, men jag vet inte vem som tagit den bilden så jag vill inte lägga in den här i forumet. Stephen Dixens bil kommer ursprungligen från samma säljare utanför Luleå var även jag köpt mina bilar, men om den framlevt hela sitt tidigare liv i norra Norrland känner jag inte till. Jag skall försöka kontakta Stephen och höra om han känner till varifrån hans hytt kommer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 19 jun 2011, 19:10

Du har rätt!
Se även bild 36 o 37 på sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=793
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Ove » 21 jun 2011, 17:57

Hytt mysteriumet är snart löst ,har kopplat in Leif Swärd som kan allt om scania vabis Vi väntar ? Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster