Sida 1 av 2

Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 02 mar 2011, 17:43
av svedengard
Einar Johansson, min svärfar, var åkare mellan åren 40-tal till 1976. Han var nog bland de första åkarna som körde på kontinenten. Då i början med dessa transporter fick man ta vad som fanns i fordonsväg varför man kan se TIR-kapell på tippflak.

TIR_L016 (Medium).jpg
Väntar i Hamburg på returlast. Observera husen i bakgrunden.
TIR_L016 (Medium).jpg (56.88 KiB) Visad 30172 gånger

TIR_L004 (Medium).jpg
Samma bil.
TIR_L004 (Medium).jpg (72.24 KiB) Visad 30172 gånger

TIR_L015 (Medium).jpg
Einar själv framför en Regent några år senare. Observera kättingen på stötfångaren, troligtvis var det en mycket kall morgon, se vindrutan, och det har nog precis varit fråga om en startbogsering.
TIR_L015 (Medium).jpg (63.25 KiB) Visad 30172 gånger

TIR_L009 (Medium).jpg
Regenten sedd från sidan.
TIR_L009 (Medium).jpg (71.93 KiB) Visad 30172 gånger

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 02 mar 2011, 21:46
av Stellan
Många tack för att du delar med dig av den tidiga transporthistorien. Har du mer information om din svärfars åkeri, så får du väldigt gärna berätta mer. Det är säkert många andra som uppskattar det, även om de inte talar om det :wink: För oss femtiotalister så är främst -60 talens lastbilar otroligt spännande i och med att vi växte upp med dem, men det gick ju kvar en hel del bilar även från -50 talet som kanske också inverkade på ett senare yrkesval :D

Man förundras ju lite över utecklingen av lastbilarna vid den tiden, lastutrymmet och hytterna framför allt. Kanske hjälpmedlen för bogsering också, det är väl inte många som använder kätting till bogsering idag...om det ens går att bogsera igång en modern lastbil :mrgreen:

/Stellan

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 04 mar 2011, 19:43
av svedengard
Då lägger jag väl upp några bilder till . . .

TIR_L022 (Medium).jpg
Makadamtaget i Åstorp
TIR_L022 (Medium).jpg (85.91 KiB) Visad 30056 gånger

TIR_L023 (Medium).jpg
OBS, bil nr två från höger är samma bil som förmodligen något senare fick kapell och användes för utlandstrafik. Det är Einar som poserar ihop med bilen. Kanske det inte är någon riktig Viking utan en synvilla. Om man betraktar bilden från Hamburg ser man att den har en framaxel som inte riktigt fyller ut utrymmet under skärmen. Framaxeln på en synvilla är densamma som på den senaste rundnosen. Den äkta Vikingen fick lite mer utbytt än bara kostymen.
TIR_L023 (Medium).jpg (98.14 KiB) Visad 30056 gånger

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 04 mar 2011, 23:20
av S-V L44
På Makadamfabriken i Åstorp har man varit många gånger som barn. Det var mestadels antingen Åstorp eller Rönnarp som försåg nordvästra Skåne med krossad sten.
Det är mycket intressanta bilder som visas upp, och dessutom i utmärkt upplösning.
Kan man tyda registreringsnumren (med lupp kanske ?) på de tre Scaniorna och rundnosen till vänster på bilderna tagna nere i stenbrottet?
Det skulle nämligen varit intressant att kunna ta reda på vem fordonsägarna var.

// Kjell N

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 06 mar 2011, 16:49
av Stellan
Detta är transporthistoria när den är som bäst, fantastiska foto med berättande text. Även om man själv inte har med varken orten eller tidsepoken att göra, så är det otroligt kul att få ta del av det som varit...ser gärna mer av det här på forumet :D

/Stellan

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 11 mar 2011, 15:56
av svedengard
Här kommer ytterligare några bilder i all hast.

TIR_L019 (Medium).jpg
Troligen samma synvilla som sedan blev med kapell. Här med asfaltkörning.
TIR_L019 (Medium).jpg (39.07 KiB) Visad 29824 gånger

TIR_L002 (Medium).jpg
Lite andra bilar också, Einars Regent längst bort.
TIR_L002 (Medium).jpg (40.89 KiB) Visad 29824 gånger

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 11 mar 2011, 22:05
av Stellan
Tippkärran på första bilden, är den byggd på en bakaxel från en lastbil? I så fall, hur vanligt var det att göra det på den tiden?

Bilden med alla "nos-bilar" är verkligen härlig. Det kanske inte var bättre förr, men riktiga lastbilar kunde de i alla fall bygga :P :wink: Idag tillverkas det väl inga sådana i Europa, förutom den ombygda Ivecos Stralis?

Jättehärliga bilder som man kan drömma sig bort en god stund när man tittar på dem :D

/Stellan

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 12 mar 2011, 21:05
av Kjell T
Helt fantastiska bilder!! Hoppas vi får mera sådant, eller ännu äldre som är från tider som vi inte vet så mycket om.

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 18 mar 2011, 21:32
av svedengard
TIR_L025 (Medium).jpg
Ett "riktigt" TIR-ekipage från 50-talet.
TIR_L025 (Medium).jpg (54.38 KiB) Visad 29640 gånger

TIR_L024 (Medium).jpg
Ett TIR-ekipage från 50-talets slut.
TIR_L024 (Medium).jpg (37.77 KiB) Visad 29640 gånger

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 19 mar 2011, 12:31
av faun v12
Tack för
intressanta bilder!! Har Du eller någon annan vetskap om hytten på L75-an? Det är inte BG eller Floby!, Kanske någon Skånsk karossmakare? mvh KH.

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 19 mar 2011, 18:27
av S-V L44
Än en gång. - Mycket intressanta bilder av fordon som man faktiskt kanske sett i det verkliga livet när det begav sig.

Är det bara jag som ser dåligt eller är Scanian på den senaste bilden (TIR_L024) märkt med 110 Super närmast kylaren och sedan Scania-Vabis närmast hytten? Det ser lite "skumt" ut. Är bilen dekaltrimmad, eller?
Bilen bör nog vara från en period runt 1960-1965, dvs. antingen en Scania-Vabis L75 eller L76.
När kan bilden vara tagen?

Beträffande hytten så finns det en liknande hytt bland de uppställda ASG-tradarna på bild TIR_L002. Kolla in den Volvo L385/L395 som står i mitten. Denna hytt har också delad framruta samt ett ovanligt stort sidofönster bakom förardörren. Den delade framrutan finns också på hytten på Synvillan med reg.nr L2102 men denna bil har ju inte sovhytt/vilohytt.
Jag skulle anta att samtliga dessa hytter kommer från en lokal karosseritillverkare.
En av de största i Skåne var väl Gladsax, men jag tror inte att det skulle kunna vara dem. Den Scania som står i mitten bland de uppradade bilarna nere i stenbrottet på bild TIR_L023 har troligen en Gladsax-hytt. Sidorutan på dörren är lite mera rundad i formen. Visserligen är denna bil några år äldre, och av modell L60 (om inte L20).
Men vem kan då hyttillverkaren vara?
Runt Klippan fanns det ju naturligtvis Klippans Karosserifabrik men också en karosstillverkare i Norra Vram (mellan Billesholm och Åstorp) som jag inte vet namnet på, men de tillverkade nog främst brandbilskarosser. Jag passerade dem många gånger under början av 1980-talet och då var det mest brandbilar som stod på deras lilla gård.

Har du några uppgifter om hytterna, Svedengard?

// Kjell N

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 20 mar 2011, 00:15
av herrstina-
Du måste tänka på Fellvings karosseri, det ligger mellan Bjuv och Billesholm. Om det finns kvar.
Det fanns ju Tollarps kaross också men jag vet inte om dom gjorde hytter.

Stina.

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 20 mar 2011, 01:36
av S-V L44
herrstina skrev:
Du måste tänka på Fellvings karosseri, det ligger mellan Bjuv och Billesholm. Om det finns kvar.


Jo, det stämmer. Det var Fellwings jag tänkte på. De verkar finnas kvar om man besöker deras hemsida http://www.fellwings.se
Det är ytterligare en till listan av Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter som "flak" kan lägga till sin lista.
Men om Fellwings tillverkat "normala" lastbilshytter vet jag då inte.

// Kjell N

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 20 mar 2011, 19:53
av svedengard
Till Stellan först med kommentar kring den tippande jiggen, det är bakdelen från en tidigare lastbil, förmodligen krockad. Det var vanligt förr med återanvändning på det viset. Någon lokal bysmed byggde om ramen framför flaket till lämpligt drag.

Sedan hyttfrågor, det är Klippans karosserifabrik som tillverkat såväl flak som hytt på S-V 75:an. Bilen var säkert inte med längre när 110:an introducerats, definitivt inte i internationell trafik. Flakbredden 2,35 och ett utseende som hör 50-talet till. S-V 75:an kom 1958 och jag skall se om jag kan få fram mer noggranna uppgifter om bilens liv. Tänkte väl att hytten skulle väcka diskussion. Skall se om jag hittar någon mer bild på bilen. Roligt att bilderna uppskattas :D

Re: Einar Johansson Klippan

InläggPostat: 21 mar 2011, 20:03
av Åkarns Kalle
Trevligt trevligt

Sådana bilder uppskattas alltid

/Kalle