Einar Johansson Klippan

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Einar Johansson Klippan

Inläggav faun v12 » 21 mar 2011, 21:17

Go kväll, bilden är sannolikt tagen när bilen är ny, man kan se på detaljer som backspeglar,kapell,hjul mm. troligen har den 5.4meters hjulbas.Hytten kan liknas dagens Highline hytter med sitt halv-höga tak. Kul att se att fler tillverkare än dom två vanligaste gav sig på utlands-hytter. mvh KH.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Einar Johansson Klippan

Inläggav svedengard » 21 mar 2011, 23:24

Här kommer en bättre bild på 75:an och här syns även reg.numret.

TIR_L008 (Medium).jpg
TIR_L008 (Medium).jpg (66.3 KiB) Visad 16413 gånger
svedengard
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 dec 2010, 17:00

Re: Einar Johansson Klippan

Inläggav Lars-Gunnar » 27 mar 2011, 22:13

På en av bilderna på föregående sida kan man se en Volvo Titan Turbo en inte alltför flitigt sedd modell i detta forum och ute bland veteranerna. En bil med grustrailer finns som har denna motor med 185 hk.

Trevligt att notera så fina bilarna är.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Einar Johansson Klippan

Inläggav svedengard » 18 jun 2011, 17:42

Hittade ett till foto på 75:an, här framför ett tillkopplat släp och det syns också att den varit med ett tag.

TIR_L010 (Medium).jpg
TIR_L010 (Medium).jpg (57.77 KiB) Visad 16227 gånger
svedengard
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 dec 2010, 17:00

Re: Einar Johansson Klippan

Inläggav svedengard » 18 jun 2011, 17:54

Här ett gruppfoto från åkeriets gård, Lars-Gunnar kan nog hitta en eller flera Titaner här, observera att de har Be-Ge hytter av senare modell. Kanske någon är en Viking. Registreringsnummer på de tre närmaste är (med början från vänster): L4613, L3974 och L4398. Det här fotot är tagit i en brytningstid då nosbilarna i utlandstrafik blev ersatta av frambyggen. Fotot tagit 1964 eller 1965 och en Titan TipTop kan ses längst bort. "75:an är still going strong" ännu kan man se. Några av utlandsbilarna har fortfarande den snedställda kvadratiska skylten med text "Douane Vervoer" som Holland krävde innan TIR blev riktigt accepterat.

TIR_L014 (Medium).jpg
TIR_L014 (Medium).jpg (35.55 KiB) Visad 16226 gånger
svedengard
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 dec 2010, 17:00

Re: Einar Johansson Klippan

Inläggav svedengard » 18 jun 2011, 18:30

Här en bild på en "riktig" Titan av 50-tals upplaga och med Be-Ge 1350 hytt. Fotot är inte taget under de bästa förutsättning, det var inte alltid sådana när foton skulle tas inför TIR-besiktning. Ett TIR -dokument krävde två foton och det är därför det finns en bild på bilen bakifrån. Observera de separata bromsledningarna, detta var innan Duo-Matic:en. Utlandsbilarna var nästan undantagslöst utrustade med Rockinger släp-kopplingar oavsett åkeri.

TIR2_023 (Medium).jpg
TIR2_023 (Medium).jpg (43.08 KiB) Visad 16222 gånger

TIR2_024 (Small).jpg
TIR2_024 (Small).jpg (21.56 KiB) Visad 16222 gånger
svedengard
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 dec 2010, 17:00

Re: Einar Johansson Klippan

Inläggav Lars-Gunnar » 20 jun 2011, 21:27

svedengard skrev:Här ett gruppfoto från åkeriets gård, Lars-Gunnar kan nog hitta en eller flera Titaner här, observera att de har Be-Ge hytter av senare modell. Kanske någon är en Viking. Registreringsnummer på de tre närmaste är (med början från vänster): L4613, L3974 och L4398. Det här fotot är tagit i en brytningstid då nosbilarna i utlandstrafik blev ersatta av frambyggen. Fotot tagit 1964 eller 1965 och en Titan TipTop kan ses längst bort. "75:an är still going strong" ännu kan man se. Några av utlandsbilarna har fortfarande den snedställda kvadratiska skylten med text "Douane Vervoer" som Holland krävde innan TIR blev riktigt accepterat.

TIR_L014 (Medium).jpg

'
Tack för det svedengard!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Einar Johansson Klippan

Inläggav BengtA » 27 sep 2011, 23:29

Kul att se dessa kort! Det är med största sannolikhet min far, Gunnar Augustsson som är på bilden med L 2102. Bilden är nog tagen på Fernkraft i Hamburg. Jag känner igen de bombade husen bak.
Bilden där ESSO finns med, är tagen på Interfrakt/Br Augustssons Åkeri i Östra Ljungby. Denna tomt har nu Östra Ljungby Mjölktransporter.En del av bilarna är Einars och en del är Br Augustssons eller Interfrakts.
Bilden med L 1043, mannen till vänster, är nog Paul Buttler. Han hade taxi i Hamburg och åkte ofta med som lots. Har var en trogen följeslagare i många år.
Jag känner igen de flesta reg nr på utlandsbilarna. Einars bilar dirigerades från Interfrakt i Östra Ljungby, där jag började arbeta 1967.
BengtA
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 sep 2011, 20:15

Re: Einar Johansson Klippan

Inläggav svedengard » 01 okt 2011, 09:30

Hej Bengt kul du tittar på bilderna mannen vid bil L 2102 är min far Einar, L 1093 inte 1043 är Einar igen och en chaufför hos oss som heter Ingvar Jönsson
Mvh Fia Swedengard
svedengard
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 dec 2010, 17:00

Re: Einar Johansson Klippan

Inläggav svedengard » 13 okt 2011, 21:59

TIR2_038_800.jpg
TIR2_038_800.jpg (81.27 KiB) Visad 15918 gånger
svedengard
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 dec 2010, 17:00

Re: Einar Johansson Klippan

Inläggav Lars-Gunnar » 13 okt 2011, 22:11

Trevligt att se både Scania-Vabis och Volvo från 1950-talet, alltså lastbilar med stort L.

Om de som körde dessa 150-hästare levde idag och skulle höra att det finns 750 hk i Volvo så skulle det vara roligt att höra deras kommentarer. Min far som blev åsyna vittne till ett 56-tons Scania V8 ekipage forsera den backe som han fått sega sig uppför med sin 230 hästare sa att det bara "small till" så var den nästa ur hans åsyn. Han var då pensionär och hade slutat köra för länge sedan.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron