Sida 1 av 2
T&P Åkeri

Postat:
08 jan 2011, 20:51
av Åkarns Kalle
Scania-Vabis L55-61
Re: T&P Åkeri

Postat:
14 jan 2011, 21:40
av Åkarns Kalle
Historik Y5823
1961 hade B71:an Y6076 från 1954 gjort sitt så då köptes en S-V L55
Den blev levererad 21/3-1961 troligen är de i de dagarna bilden togs
iallafall borde man kostat på och köpt en S-V L75 istället men gjort är gjort
och det gick ju bra i flera år ca 23000 mil han den averka innan den byttes in på Bil&Buss i Sundsvall till en S-V L76
Det var inga problem under tiden på T&P Åkeri trots att det var lång tid mellan oljebyten och service mm
Då Bil & Buss köpt den görs en stor service då olja byts mm mm
Men under tiden hos Ragnar Bergström skär motorn
och innan allt är klart lägger T&P Åkeri ett bud på den i befintligt skick
"Budet ej Godtaget" lyder svaret.
Den 2/12-1965 säljer Bil&Buss den till
Ragnar Bergström i Sundsvall
28/12-1967 köper Bil&Buss den av Ragnar Bergström
19/2-1968 Köps den av AB Sollefteå Bilbolag
som i sin tur
28/1-1969 säljer den till
E.A. Westmans Trafik AB i Sollefteå
Den 20/10-1970 överförs den till BRR och där tar även mina uppgifter slut
/Kalle
Re: T&P Åkeri

Postat:
14 jan 2011, 21:51
av Kjell T
Fin bild, på något sätt är det som om gamla lastbilsbilder skulle bli extra bra i vinterlandskap.
Re: T&P Åkeri

Postat:
17 jan 2011, 20:30
av Åkarns Kalle
Ja kanske de
Man tar vad som finns
Re: T&P Åkeri

Postat:
17 jan 2011, 20:32
av Åkarns Kalle
L76:an Y2144 som ersatte L55:an Y5823
Här på premiärturen i Juni 1965
Re: T&P Åkeri

Postat:
17 jan 2011, 21:23
av Stellan
Sådana här bilder är jag lite extra svag för. Hela familjen framför sitt levebröd, och man ser hur stolta de är över den nya investeringen. Det är ärliga och "riktiga" motiv. Många tack för att du visar dem Kalle
/Stellan
Re: T&P Åkeri

Postat:
17 jan 2011, 21:31
av Åkarns Kalle
Var så god å Tackar Tackar
Re: T&P Åkeri

Postat:
08 feb 2011, 00:17
av Åkarns Kalle
Historik Y2144
Scania-Vabis L76-65 den levereras 27/7-1965 till T&P Åkeri
1967 i december slutar morfar men det dröjer ända till 13/5-1970 innan den reggas på Tord ensam
30/11-1971 reggas den på Bil & Buss i Sundsvall AB
det datumet blir den också överförd till BRR
På kopian av regbeviset som jag beställt på landsarkivet så fick den nytt regnr
DOF012 men redan 1975 är det en Simca Matra Bagheera som togs i trafik 1:a gången 1975-09-04
Hur lång tid måste det gå då innan ett regnr återanvändes?
/Kalle
Ändrat årtal då nya uppgifter framkommit.
Re: T&P Åkeri

Postat:
08 okt 2011, 17:18
av Åkarns Kalle
Scania-Vabis B71 53 -1954 Y6076
Re: T&P Åkeri

Postat:
08 okt 2011, 17:36
av Åkarns Kalle
Historik Y6076
Scania-Vabis B71 53-1954 den leverades 18/12-1954 till Åkeriägare Martin Persson Edsåker Ljustorp
som var min mormors bror och min morfars arbetsgivare
19/1-1956 överlåts bilen/åkeriet och chauffören till Almer Bergkvist i Sundsvall
som före var chaufför på SMC/NNP
11/2-1959 går bilen/åkeriet tillbaka till släkten Persson då den överlåts till
den anställde chauffören Harry Tjärnlund (min morfar) & Tord Persson (Martins bror)
och firman T&P Åkeri var bildat
Och Almer blev chaufför på SMC/NNP igen
9/3-1961 byts Y6076 in på Bil&Buss i Sundsvall till Y5823
14/4-1961 köps den av Firma Bil Dahlberg i Haparanda
19/6-1961 Avfört ur registret såsom utfört till Finland
I Finland
Dyker fordonet upp som buss hos ett företag vid namn Koskilinjat Oy i Oulu
får invnr 7 och reg OI-7
Då hade den fått Boxer-kaross tillverkad 1961 hos Haldin i Vasa med karossnummer 599
och chassit blivit förlängt till ett B7159
/Kalle
Re: T&P Åkeri

Postat:
03 sep 2012, 18:57
av Åkarns Kalle
Den 4 februari 1955 var denna notis införd i Sundsvalls Posten
efter som jag inte klarar av att skanna in dessa så blir det avskrifter istället.
Sundsvallsposten 4 februari 1955
Hässjöbo illa skadad vid bilolycka i morse
En Hässjöbo, 36 årige åkeriägaren Martin Persson från Edsåker skadades allvarligt när han på fredagsmorgonen påkördes av en personbil i Skäljom, Ljustorp.
P fördes till Sundsvalls Lasarett för vård.
Han hade ådragit sig bl.a. benbrott, hjärnskakning, skärsår i huvudet samt fått en chock.
Persson kastades vid kollisionen upp på bilens motorhuv och genom vindrutan,
som fullständigt krossades.
Som genom ett under klarade sig personbilsföraren utan skador, Persson hamnade till hälften inne i bilens förarsäte, medan glassplitter yrde om föraren.
Olyckan inträffade vid niotiden.
Persson körde en mjölkbil, som var på väg till Sundsvall.
Vid mjölkbryggan utanför hemmansägare Erling Olsson hade han stannat bilen för att lasta på en del flaskor.
Plötsligt sprang Persson över vägen framför bilen. Han skulle in i en granngård, där enligt uppgift ett telefonsamtal väntade.
Bakom lastbilen kom en personbil påväg från Stavreviken. Persson uppmärksammade inte bilen och bilföraren hade ingen möjlighet att se Persson för än denne dök upp bara några meter framför kylaren.
Trots häftig inbromsning och en förtvivlad gir åt sidan kunde inte föraren av personbilen undgå kollisionen.
Persson slungades först upp på bilens motorhuv och sedan krossade han vindrutan. Han fick rätt allvarliga skador och fördes skyndsamt i trafikbilägare
Kurt Lindströms bil till lasarettet.
Persson hade ådragit sig underbensbrott på bägge benen men hans tillstånd ingav inte några farhågor, meddelade jourhavande kirurg på middagen.
Forts. följer
Re: T&P Åkeri

Postat:
04 sep 2012, 16:36
av Åkarns Kalle
Dagbladet 5 februari 1955
SVÅR OLYCKA I LJUSTROP
En hässjöbo 36-årige åkeriägaren Martin Persson från Edsåker, skadades allvarligt när han på fredagsmorgonen påkördes av en personbil i Skälljom Ljustorp.
Persson fördes till Sundsvalls Lasarett för vård. Han hade ådragit sig bl.a. benbrott, hjärnskakning, skärsår i huvudet samt fått en chock.
Persson kastades vid kollisionen upp på bilens motorhuv och genom vindrutan, som fullständigt krossades. Han hamnade till hälften inne i bilens förarsäte, medan glassplitter yrde om föraren, som dock blev oskadd.
Persson hade parkerat sin mjölkbil efter vägen och fick ett brådskade ärende in i en gård. Han sprang ut på vägen bakom bilen utan lägga märke till att en personbil kom. Föraren av personbilen gjorde allt för att undvika krocken, men avståndet var för kort. Persson fick rätt allvarliga skador och fördes skyndsamt i trafikbilägare Kurt Lindströms bil till lasarettet. Persson hade ådragit sig underbensbrott på bägge benen, men hans tillstånd inger inte några farhågor.
Forst. följer
Re: T&P Åkeri

Postat:
05 sep 2012, 09:41
av Åkarns Kalle
Sundsvalls Tidning 5 februari 1955
Påkördes av bil skadades svårt
36-årige åkeriägaren Martin Persson från Edsåker, Hässjö skadades allvarligt när han på fredagsmorgonen påkördes av en personbil i Skälljom, Ljustorp.
Persson kastades vid kollisionen upp på bilens motorhuv och genom vindrutan, som fullständigt krossades.
Olyckan inträffade vid 9-tiden Persson körde en mjölkbil, som var påväg till Sundsvall. Vid mjölkbryggan utanför hemmansägare Erling Olsson hade han stannat bilen för att lasta på en del flaskor.
Plötsligt sprang Persson över vägen framför bilen. Bakom lastbilen kom en personbil på väg från Stavreviken
P. uppmärksammade inte bilen och bilföraren hade ingen möjlighet att se Persson förrän denne dök upp bara några meter framför kylaren.
Trots häftig inbromsning och en förtvivlad gir åt sidan kunde inte föraren av personbilen undgå kollisionen.
Persson fick rätt allvarliga skador och fördes skyndsamt i trafikbilägare Kurt Lindströms bil till lasarettet.
Han hade ådragit sig underbensbrott på bägge benen, men hans tillstånd ingav inte några farhågor.
Slut
Re: T&P Åkeri

Postat:
24 dec 2012, 00:09
av Åkarns Kalle
Har i sommar & vinter fått kännedom och information om ytterliggare ett fordon
1950 hade Y4158 gjort sitt och det var dags för en ny bil, i april 1950 levererades ett chassi
Scania-Vabis B62, chassinr 91541 som fick regnr Y4084 troligen påbyggds hos Hägglunds,
I trafik hos Åkaren Martin Persson 1950-07-04
Byttes in på Bil & Buss i Sundsvall 1954-12-13
Verkar ha gått som någon form av lånebil hos Bil & Buss i Sundsvall om man ser till antalet ägare samt en korta tid ägandet varat tills den hamnade hos Västersels Biltrafik i Sundåsen Den 4 juli 1959 där den var kvar tills 1966-06-23 då den hamnar hos Sjöströms Åkeribolag i Vännäs
Den har då ”blivit” buss och fått 9 passagerarplatser samt fått nytt ”namn” AC754
Antalet passagerarplatser varierar genom åren
1950=4 pass
1956=3 pass
1959=2 pass
1966=9 pass
Överförd till BRR den 30/11-1967
Avföres ur brr jml 20 § 3 såsom 3 mom 4 sr vtl. (eller möjligen vtf.)
Avreg. den 1/9-1971
Se ägarhistorik på SBH
www.svenskbusshistoria.se/go?id=37937God Hjul
/Kalle
Re: T&P Åkeri

Postat:
13 jan 2013, 11:34
av Åkarns Kalle
Y2561 Volvo LV127 DTG 1943 med P-boggie med Tipp
1943-06-18
John Byström & Olof Helmer Sjöström
Lagfors, Ljustorp Tel.nr. Lagfors 5 (Sjöström)
1943-12-02
Åkare Henry Eliasson, Lagfors, Ljustorp
1945-03-05
Karl Björk & Martin Persson & Olle Boström, Ljustorp
1945-05-17
Ink. anm. om ringdimensioner
1946-05-31
Ombesiktning gällande ändring av drivmedel från vedgas till bensin samt utrustning med draganordning krokkoppling
I samband med ny besiktning ändras också typen till
Volvo LV127 DT med boggie
1946-12-14
Aktiebolaget Ivar Petterssons Motorverkstad i Sundsvall
1949-06-21
Anmälde Ivar Pettersson Motorverkstad att automobilen nedskrotats
Avförd ur registret
Ja det är alltså första bilen jag har hittat i åkeriet tror dock inte att dom hade någon innan denna
Åkerinamnet var då Björk & Persson & Boström Åkeri
Jag har inte hittat några bilder på denna bil.......
Vad som ersatte Y2561 har jag inga uppgifter på mer än att den välte en gång och att även den var ägdes av samma trio
/Kalle