T&P Åkeri

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: T&P Åkeri

Inläggav Åkarns Kalle » 13 jan 2013, 16:49

Några frågor om bilen

Efter ombesiktning så står i nya regbeviset Volvo LV127 DT med boggie istället som i det första Volvo LV127 DTG 1943 med P-boggie
Vad står DT och DTG för och vilken skillnad är det?

Sedan en annan fundering var det troligt att man körde mjölk med en Tippbil?
eller användes bilen till något annat tro?........

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: T&P Åkeri

Inläggav Bo Abrahamsson » 14 jan 2013, 00:16

Åkarns Kalle skrev:Några frågor om bilen

Efter ombesiktning så står i nya regbeviset Volvo LV127 DT med boggie istället som i det första Volvo LV127 DTG 1943 med P-boggie
Vad står DT och DTG för och vilken skillnad är det?

Sedan en annan fundering var det troligt att man körde mjölk med en Tippbil?
eller användes bilen till något annat tro?........

/Kalle

Skulle tro att G stod för gengas, det var mycket vanligt att man körde annat gods när man slutat mjölken ofta ved och om man som vi hade kran även mycket timmer till något av dom små sågverken även förnödenheter till bönderna, det inkluderar dom nästan dagliga stoppen utanför bolaget för det var för det mesta någon som behövde en flaska.
Hälsn. Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: T&P Åkeri

Inläggav S-V L44 » 14 jan 2013, 01:18

Det är en intressant tråd, Kalle.

Betr. modellbeteckningarna så kan man även använda denna tråd viewtopic.php?f=12&t=3464.

Den vanligaste av LV125-serien var LV127 som hade ett axelavstånd på 410 cm
LV128 hade axelavståndet 470 cm
sedan fanns det även ett par kortare varianter som är/var lite ovanligare, LV125 med axelavståndet 340 cm samt LV126 med axelavståndet 380 cm
Tillägget DT (och t.ex. DS) vilka var de två vanligaste angav totalvikten. LV127 DT hade en totalvikt på 7150 kg.
P-boggin ökade totalvikterna. Med 6.00 personbilsdäck i st.f. gängse 7.00 eller 7.50 ökade totalvikten från 7150 kg till runt 8200 kg.
Om man valde att behålla boggi på bilen och fick "riktiga" lastbilsdäck på den igen steg totalvikten till strax över 9 ton.

"G" anger säkert, som Bo Abrahamsson kommenterar, gengas även om jag inte sett något G i just modellbeteckningarna tidigare.
Motorerna av typ FC hade däremot speciell beteckning med tillägget "G" för gengas, så det hette då FCG.

En tipp på bilen ökade givetvis mångsidigheten. Min far hade också åkeri och körde mjölkskjuts från starten 1939 tills han sålde åkeriet 1969 och han beställde alltid tippbilar. Mjölkkörningen skedde från cirka 06:00 och avslutades runt 10:30-11:00 sju dar i veckan året runt. Därefter var det annan körning som gällde, bl.a. grus, makadam, schakt, spannmål, sockerbetor, flyttlass, avfall, snö, kreatur, etc.. Men ibland var det naturligtvis ingen annan körning än mjölk. Mjölkkörningen var den garanterade inkomsten.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: T&P Åkeri

Inläggav Åkarns Kalle » 14 jan 2013, 22:15

Tack för info verkligen intressant......

Jo det stämmer tot.vikt 9220kg max.last. 5000kg mot för tot.vikt 7150kg och max.last. 3200kg

Jo jag vet att dom körde annat till bönderna lantmanna mm samt bolaget och sedan morfar tog över
(mormor funderade för ett tag sedan hur många liter brännvin hon tagit emot beställning på :wink: :wink: )

Jag har väldigt få uppgifter om den första tiden i åkeriet pratade för ett tag sedan med Byströms son och han hade inget minne av att fadern kört mjölk
och trodde bilen hade används till något annat då..... Antavligen såldes endast bilen och inte åkeriet.
Och att Björk & Persson & Boström startade det åkeriet......

På flera av regbevisen står även "Lämplig för krbr." vad kan det betyda?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: T&P Åkeri

Inläggav Anders Ason » 14 jan 2013, 22:26

Kron bruk, krigsplacerad och då ofta med förare, d v s kan bli inkallad. Har själv haft en bil med detta. Farsan var inne med sin Viking några månader, men det här förekommer inte längre.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: T&P Åkeri

Inläggav Reid Hulting » 14 jan 2013, 22:50

Krigsplacering av lastbilar fanns fortfarande på 70-talet, hade ett par lastbilar krigsplacerade då.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: T&P Åkeri

Inläggav Åkarns Kalle » 14 jan 2013, 22:52

Aha jag minns att farsan hade en LT45 som skulle: "användas av Försvarsmakten i händelse av......."

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: T&P Åkeri

Inläggav Thomas Almen » 17 jan 2013, 01:13

Alla 3 bilar som passerade mitt åkeri var krigsplacerade. Då handlar det om 90-tal.
Thomas Almen
 

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster