David Johanssons Åkeri

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

David Johanssons Åkeri

Inläggav S-V L44 » 12 dec 2010, 18:35

Av en ren händelse råkade jag komma in på en intressant websida nämligen Linköpings Föreningsarkiv, http://www.linkopings.foreningsarkiv.di ... _29_1.html
Där såg jag en bild på en Scania-Vabis skakfyra som jag kommenterade lite.
Bums fick jag ett genmäle och detta har sedan resulterat i väldigt givande korrespondens med ytterligare fin-fina bilder från arkivet och några telefonsamtal med upphovsrättsinnehavaren, Lars Malmbjörk.
Det är tydligen ett detaljerat material med åkerihistoria från David Johanssons Åkeri i Rystad utanför Linköping som skänkts till Linköpings Föreningsarkiv. Det är nog lite unikt att man skänker så omfångsrikt material, men naturligtvis mycket tacksamt att allt detta inte bara hamnade på soptippen.
Jag har fått rättighet att visa upp ytterligare några av bilderna här i Forumet utav upphovsrättsinnehavaren till materialet.
Åkeriet hade genom åren 1929-1969 naturligtvis ett antal olika lastbilar, men de som intresserat mig mest personligen är tre skakfyror, nämligen
Sc-V 2L12 från 1948, regnr E3524 (bilden finns på Linköpings Föreningsarkivs hemsida)
Sc-V L44 troligen från 1950, regnr E6500
Scania-Vabis L44 - 1950 - E6500 - David Johanssons Åkeri - Rystad - Linköping - 01.JPG
Scania-Vabis L44 - 1950 - E6500 - David Johanssons Åkeri - Rystad - Linköping - 01.JPG (20 KiB) Visad 8270 gånger

Sc-V L51 troligen försedd med Rydhs boggi redan från första leverans, regnr E7372 (bilden är tagen av Ingvar Johansson)
Scania-Vabis L51 Boggi - 1953 - E7372 - David Johanssons Åkeri - Rystad - Linköping - 04.JPG
Scania-Vabis L51 Boggi - 1953 - E7372 - David Johanssons Åkeri - Rystad - Linköping - 04.JPG (16.87 KiB) Visad 8270 gånger

Jag skall absolut inte ”ta udden av” materialet här i Forumet, utan jag uppmanar de som vill veta mer om åkeriets historia att definitivt besöka eller kontakta Linköpings Föreningsarkiv.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: David Johanssons Åkeri

Inläggav Lars-Gunnar » 12 dec 2010, 23:11

Mycket trevligt att se S-V L44!

Jag har gjort likadant på Östersunds arkiv vad gäller en Volvo och fick då ett tack från arkivhållaren. Adressen är: http://bildarkivet.jamtli.com/default.aspx

Sök efter "Lastbil" och du får 434 träffar. Mycket Scania-Vabis, Volvo och Tidaholm?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: David Johanssons Åkeri

Inläggav Anders Ason » 12 dec 2010, 23:19

Intressant, men du har just pekat på en av svårigheterna när det gäller att leta bl a gamla lastbilsbilder och ännu svårare om det ska med historiken också. Har själv letat en del och stundtals är det ganska hopplöst eftersom det ligger så många lastbilsbilder under helt andra rubriker än "veteranlastbilar". Vem tänker på rubriken Föreningsarkiv i första taget?

Har själv exempelvis hittat bilder under rubriken "Konfirmation". Antingen har man åkt lastbil i det sammanhanget eller också har det bara råkat finnas med en lastbil i bakgrunden.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: David Johanssons Åkeri

Inläggav S-V L44 » 15 dec 2010, 22:10

Jag har nu fått kopior på regbevisen på de tre skakfyrorna.
2L12 blev såld till Kalmar län 1955 och fick då reg nr H4516.
L44 var inte årsmodell 1950 utan 1951. Den skrotades i Mjölby 1959.
L5142 är en av de allra tidigaste L51:orna, nämligen det 59:e byggda chassit. L51-modellen introducerades i april 1953, men denna bil registrerades första gången den 1/8-1953, troligen p.g.a. ombyggnaden med boggi. Skulle tippa att det var en Rydhs boggi då det nog inte fanns några andra oberoende boggileverantörer vid den tiden. Lastbilen såldes vidare till Skaraborgs län 1963 och fick nytt reg nr R2325.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: David Johanssons Åkeri

Inläggav Lars-Gunnar » 15 dec 2010, 23:52

Anders Ason skrev:Intressant, men du har just pekat på en av svårigheterna när det gäller att leta bl a gamla lastbilsbilder och ännu svårare om det ska med historiken också. Har själv letat en del och stundtals är det ganska hopplöst eftersom det ligger så många lastbilsbilder under helt andra rubriker än "veteranlastbilar". Vem tänker på rubriken Föreningsarkiv i första taget?

Har själv exempelvis hittat bilder under rubriken "Konfirmation". Antingen har man åkt lastbil i det sammanhanget eller också har det bara råkat finnas med en lastbil i bakgrunden.


Har du hittat några lastbilsbilder under "Barnens dag"? Man använde ju mest bara lastbilar samt något hästekipage på den tid det begav sig. Barnens dag firas nog inte längre. !965 var nog sista gången.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster