Sida 1 av 7

Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 03 dec 2010, 11:15
av Skandinaven
Her er en av dom första på Italien med kjött. Bemärk det stora hvide märka på sidan av hytten, " genehmiger und standort " märker som på denna tiden var krävades av dom tyska myndigheten, för körning igjennom Tyskland. P.C. Holm Pedersen, Hvalpsund.
Italiensbil2.jpg
Italiensbil2.jpg (110.08 KiB) Visad 23722 gånger

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 03 dec 2010, 13:38
av Böll
Ser att dom även hade en triangel på taket för släpvagn....ve de nåt krav i flera länder,om de nu va nått krav...

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 03 dec 2010, 14:38
av Skandinaven
Om jag känner rett, då er det från Nordiska lande + Tyskland.
1cc2f8eecb.jpg
1cc2f8eecb.jpg (38.23 KiB) Visad 23708 gånger

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 03 dec 2010, 15:50
av Stellan
Det är fantasiska fordon du visar Skandinaven, återigen många tack för att de vill dela med dig av dina skatter. Det måste verkligen ha varit strapatser att göra långresor med de här fordonen...och vi klagade på F88:or och 110:or på -70 talet, det kanske inte var bättre förr ändå :P

/Stellan

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 03 dec 2010, 16:53
av Skandinaven
Jae,- der var inte så mycket med klima-anläg och microbölgaovn & kylskap, . . . . . :lol:
32ca0816d5.jpg
32ca0816d5.jpg (34.85 KiB) Visad 23699 gånger

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 04 dec 2010, 01:00
av Skandinaven
Andreas Sveistrup i Spanien med oksekød 1957.jpg
Andreas Sveistrup i Spanien med oksekød 1957.jpg (40.14 KiB) Visad 23667 gånger

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 04 dec 2010, 01:04
av Skandinaven
gammel exportbil på Italien.jpg
gammel exportbil på Italien.jpg (55.84 KiB) Visad 23667 gånger

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 04 dec 2010, 01:11
av Skandinaven
PC Holm Petersen Italiensbiler.jpg
PC Holm Petersen Italiensbiler.jpg (35.76 KiB) Visad 23666 gånger

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 04 dec 2010, 22:25
av Lars-Gunnar
Lastbilen till vänster, vilket märke? Den ser stor ut.

Lars-Gunnar :)

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 04 dec 2010, 22:59
av Stellan
Jag passar på att gissa innan Skandinaven svarar...Henschel, tycker att det ser ut som deras "sjärna" i grillen.

/Stellan

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 04 dec 2010, 23:09
av Skandinaven
Jovist Stellan,- dom tyska modellarna var jo tilsamms med MAN & Deutz väldig mycket repräsenterad, i denna period innan dom flesta danska åkerier, rigitgt fick ögonar på Scania & Volvo.
/Skandinaven

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 05 dec 2010, 15:10
av Skandinaven
Exportbil.jpg
Exportbil.jpg (82.39 KiB) Visad 23590 gånger

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 06 dec 2010, 10:19
av Skandinaven
NC Kloster.jpg
NC Kloster.jpg (100.03 KiB) Visad 23549 gånger

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 07 dec 2010, 10:55
av Thomas Almen
Den sista bilden var stenfräck. Intet nytt under solen, "Modulekipage modell Ä". Krävdes nog lite för å köra den där med dåtidens förutsättningar. Såg nånstans att danska chaufförer som skulle köra 25,25-ekipage krävde högre lön. Undrar om piloten på de där åket fick nåt extra för insatsen?.

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

InläggPostat: 07 dec 2010, 11:50
av Skandinaven
Säkert inte Thomas,- förnöjelsen bärar lönnen i sig själv, . . .
Apropos long ekipage,- om dom ville, kunne hele Europa åke med 24 meter i dom sista månge år,- det är bara et fråge om vilje.
Jag ser inte problemet. På den sista peioden jag kjörte på export i 1985, då kjörte man i vesttyskland forsög med väldig lång trailere. Om jag minns rätt, då var hela ekipagen med fordon 4x2 & 3 axlad trailer, total 20 meter. Det var ingen problem.
/Skandinaven.