av JohanW » 16 jan 2011, 01:02
Meritförteckningen kan vi ta en annan gång men det är blygsamt med egna erfarenheter södr om Öresund.
Ett sådant fack skulle inte ha godkändts vid TIR besiktning i Finland om inte besiktningsmannen först försäkrat sig om att man inte, varken med eller utan verktyg, via luckan kunde ta sig in i det plomberade lastutrymmet. Vid en kontroll skulle skafferiet säkert ha undersökts.
Före EU-inträdet var mängden alkohol och tobak som en resenär fick ta in till Sverige, Norge och Finland begränsad.
Till Finland fick man, om jag inte minns fel, ta in 1 liter starkt, 1 liter svagt, 2 liter öl och en limpa cigaretter om resan varat mer än 24 timmar. En finländsk chaufför eller sjöman fick ta in den här mängden till Finland en gång per månad. Mängden reglerades för turister via biljetten, yrkesfolk skulle därutöver ha en tullbok. Den månatliga ransonen skulle antecknas av tulllen i boken när den togs in, behövde man mer skulle det smugglas.
Vid trafik till Sovjetunionen sökte ryssarna efter farliga saker som porrtidningar, biblar och damunderkläder vid utresan och finska tullen sökte efter vodka och champagne vid hemresan.