Dom verkligen gamla exportbilar

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 15:21

Holger Hansen Kolding.jpg
Holger Hansen Kolding.jpg (26.42 KiB) Visad 18363 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 15:22

Valdemar Jensen Hornborg.jpg
Valdemar Jensen Hornborg.jpg (24.29 KiB) Visad 18363 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 15:23

Peter Hansen i Rendsburg 1960 i 145 hk MAN.jpg
Peter Hansen i Rendsburg 1960 i 145 hk MAN.jpg (31.89 KiB) Visad 18363 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 15:27

Här fotograferad ved sidan av en svenska Volvo med Floby hytt, från Schenker Schweden Spedition
172 hk MAN Skandinavisk Fjerntransport.jpg
172 hk MAN Skandinavisk Fjerntransport.jpg (24.71 KiB) Visad 18363 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 15:28

1962 Børge Langhoff København med en 172 hk Leyland Riever.jpg
1962 Børge Langhoff København med en 172 hk Leyland Riever.jpg (35.34 KiB) Visad 18363 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 15:31

lastscan64_w2.jpg
lastscan64_w2.jpg (38.04 KiB) Visad 18362 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Per Thomson » 05 jan 2011, 19:25

Bilden på Falk-bärgningsbilen får mig att minnas en incident jag rågade ut för i Holland en kall vinterdag i slutet på 60-talet. Jag hade som returlast 5 st bandrullar om ca 4,5 ton vardera. De som lastade dessa rullar i Rotterdams hamn hade spikat förstängningar så att rullarna skulle stå stadigt hela vägen till slutdestinationen Avesta. Vad de inte hade tänkt på var sidokrafterna och dåtidens vägar i norra Holland var bitvis av gatsten och kraftigt lutande mot de smala vägarnas ytterkanter. Detta fick till följd att rullarna flyttade sig ut mot flakets ytterkanter på trailern som till slut fick sådan kraftig slagsida att jag inte vågade fortsätta. Jag stannade vid en DKV-mack strax innan gränsen vid Denekamp och bad polisen om hjälp att kontakta holländsk tull då trailern var plomberad. Det här var sent en fredagskväll så ingen personal från tullen kunde komma förrän lördag förmiddag. Poliserna kontaktade såväl tullen som en bärgningsfirma samt skjutsade mig till ett närliggande pensionat där jag kunde övernatta.

Lördag morgon blev jag hämtad vid pensionatet av tullen och de bröt plomberingen så jag kunde se med egna ögon det jag redan förstod. En bärgningsbil med liknande kran som den på Falk-bilen anlände. Jag talade med den cigarr-rökande holländaren att denna eländiga kran kunde han åka hem med. Han gav sig inte och efter det att jag rivit 12 meter kapell så envisades han med att koppla en bandrulle till kranen. Först lyfte sig framänden på bärgningsbilen medan bandrullen stod kvar på flaket. Då försökte cigarr-mannen att omväxlande slå till och från kran-spelet för att rycka loss bandrullen. Det var ingen bra idé för just i ett sådant försök brast bärgnings-bilens ram precis bakom hytten och sett från sidan bildade den bokstaven A för den som med lite kreativt seende kan se liknelsen. Det värsta var att jag inte kunde hålla mig för skratt så jag skyndade mig bakom tankstationen och skrattade så att tårarna rann. Jag kunde inte hjälpa att jag uppfattade situationen så komiskt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Anders Roger Larsson » 05 jan 2011, 19:36

Skandinaven skrev:Per,- det är verkligen många olika lastvagnar fotograferad vid Frankfurt lufthavn å på denna perioden, var det världens 4 största lufthavn och huvudkvarter för Lufthansa.
/Skandinaven
falck.jpg


Obervera blockningen på denna bild samt Falckmannens eleganta uniform - skinnkappa och läderstövlar.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Stellan » 05 jan 2011, 20:26

Det var stil på bärgargubbarna på den tiden :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Skandinaven » 05 jan 2011, 22:20

Jag tror det var pga. dom alla ochså kjörde ambulance tjänst på denna perioden.
Även upp på midt 70 talet, havde danska redningsfolk denna uniformen å ja, bärgningsbilarna i dag ? 4 axlad Volvo FH Globetrotter, inte med loder trissor och spil, men alt bara i hydraulik, . .
/Skandnaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Per Thomson » 05 jan 2011, 22:53

En sak till :
En viss skillnad rådde i samhällssyn som var mer markant på den tiden, det var oartigtig att titullera någon utan herr, fru, präst, adjunkt, proffessor eller var nu det var. Detta var mer markant ju längre söderöver du kom från nordpolen. Sverige kanske var ett föregångsland att ta avstånd från detta. Danmarks närhet till Västtyskland ursäkter att detta kanske behölls längre även för denna typ av tjänste-arbete. Detta förhållande fick direkt ett avtryck i obligatoriska uniformer för lägre tjänsteyrken.

I dalarna sket vi i sådant och sa t om "Du" även till kungen :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Skandinaven » 06 jan 2011, 01:01

Jae Du Per,- det hörs ni inte har så stor respekt för kungehuset längre, . . . .
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Lars-Gunnar » 06 jan 2011, 01:20

God fortsättning på år 2011!

De verkligt kungatrogna var de som var födda på 1800-talet och första halvan av 1900-talet. De flesta är numera avlidna. Alltså min mor som var rojalist och var född 1916 var en av dessa och är numera avliden. Nu vill folk att kungen skall abdikera och Viktoria skall ta över. Men på det stora hela så visst stödet för monarkin är mindre idag.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Skandinaven » 06 jan 2011, 15:54

Detta bildet er lite nostalgisk. Det är Skandinavisk Fjerntransport, i perioden dom började kjöpa Scania och manden ni ser på bilden, är åkeren Börge Langhoff, kjöbenhamn, då på tiden kjörte mycket upphängt oksekött til Italien och Frankrike. Han havde ofte över 25 biler til at kjöre for säg å på et sätt, var han mycket tät på bli förhandler av Thermo King kylmaskiner, men det gick som sakt till Knud Hansen istellet.
/Skandinaven
nostalgiske Skandfjerner og Børge Langhoff.jpg
nostalgiske Skandfjerner og Børge Langhoff.jpg (43.94 KiB) Visad 18272 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Dom verkligen gamla exportbilar

Inläggav Skandinaven » 06 jan 2011, 15:56

lastscan89_w1.jpg
lastscan89_w1.jpg (39.68 KiB) Visad 18272 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster