Åkeri startad 1917

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Åkeri startad 1917

Inläggav Lars-Gunnar » 04 aug 2010, 20:36

Hej!

Hittade lite smått och gått i en bok som jag hoppas skall vara till belåtenhet och igenkännande kanske?

Ett åkeri med start 1917 i Njurunda, Sundsvall

Herman Westberg var en driftig man som startade sitt vid nämnda tid med och från 1924 öppnades linjetrafik med lastbil ”Westbergs Expresstrafik” på sträckorna Sundsvall-Nyhamn och Njurundabommen. 1936 hade rörelsen tre lastbilar, en Fordson 1933 med lastförmåga 2,700 kg, en REO 1936 med lastförmåga 3,650 kg samt ytterligare en REO med lastförmåga 2,800 kg. En Chevrolet samt två Chryslar ingick i taxirörelsen. Alfred Henry Östlund anställdes som chaufför 1931. Transportavtal ingicks med Stockholms superfosfat på körning av karbid till gasverket i Sundsvall samt styckegodskörningar för SJ från Svartviks station så länge den var kvar och senare från centralstationen i Sundsvall.

I den bok jag har ser man Elis Källmans, Mjösund, Njurunda Dodge lastbil med fattigmansboggie. Som synes har ett antal amerikanska lastbilar rullat i vårt land.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Henry Östlund övertog taxirörelsen 1959. Månne det vara Östlund som sedermera blev så bekant med sina Volvo lastbilar med släp som körde flis från Tunadals såg målad i grönt med gul text eller var det en annan Östlund? Detta företag är nu ett minne blott tror jag. Det såldes och konkursade.

Här en bild från 1943 då Westberg hade 6 Volvo rundnosar och en Chevrolet verkar det som samt 3 taxibilar.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bonusbild med bussfoton av Arvid Bolins Scania-Vabis 1936 med bagagelåda samt en imponerande Tidaholmsbuss från 1930 som ägdes av Boströms Bussar. Vad månne det ha blivit av Tidaholmaren om inte ödet varit så dåligt. Kanske Tidaholm och Scania varit de två största och Volvo inte som nu spelar på världscenen. Eller Tidaholm och Volvo med Scania-Vabis begraven och glömd? Man måste ju tillstå att Tidaholm om de fått vara kvar hade mycket fina, starka och säkert med bra kvalite.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Det var det!
Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Åkeri startad 1917

Inläggav Thomas Almen » 04 aug 2010, 21:05

Östlund som hade flisbilar hette Eugen i förnamn. Han gick i pension runt 1975-76, men hann förolyckas innan han fick sin första pensionsavi. När han skulle hjälpa en fastkörd kollega på en barktipp på Ortviken,(tror jag det var), kom han på nåt sätt under bakhjulen på ena bilen.
Thomas Almen
 

Re: Åkeri startad 1917

Inläggav Åkarns Kalle » 04 aug 2010, 21:38

Oj oj oj oj oj vilken bok är det ?
Verkligen intressant.

Jag trodde det var på Blåbergstippen som Eugen Östlund förolyckades men det är kanske en missuppfattning
från min sida ?

Eugen Östlunds finns väl kvar än fast dom inte har fliskörning
åtminstone har jag för ett kort tag sen sett bilar med E Östlund tryckt på dörren
http://www.ratsit.se/5560811472

http://www.hegges.se/mars_09/mars_09.htm
5te raden 3de bilden

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Åkeri startad 1917

Inläggav Lasse Hsand » 04 aug 2010, 21:52

Vi brukar ha bilar som flyttar byggbodar dom står det E Östlund på sidan på. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Åkeri startad 1917

Inläggav Thomas Almen » 04 aug 2010, 22:33

Dotra, Elisabeth, och hennes man, Pelle? plus Eugens son tog över efter gubben. För nåt år sen såldes flisbilarna till nåt skumt företag som körde det i botten, och tömde det. Vet inte hur det är med 3:dje generation Östlund, men dom har behållt en del bilar. Mågen kör en bodbil, (tror fortfarande han åker F 12), och sonen var uppe i Åre och körde asfalt för 5-6 år sen med en lastväxlare. Dessutom har dom väl några trailrar som går för industri och hamnar i Sundsvall med div. containrar. Det har alltid varit ett oerhört välskött åkeri, Eugen stod t.ex och tvättade alla bilar varje kväll, om det behövdes. En f.d arbetskompis körde där några år på 60- och 70-talet. Tror han fick 3 NYA bilar på dom ca: 7 år han jobbade där. Beträffande vilken tipp det var, så har jag för mig att det var på nån av industrierna.
Thomas Almen
 

Re: Åkeri startad 1917

Inläggav Lars-Gunnar » 05 aug 2010, 23:21

Thomas Almèn skrev:Dotra, Elisabeth, och hennes man, Pelle? plus Eugens son tog över efter gubben. För nåt år sen såldes flisbilarna till nåt skumt företag som körde det i botten, och tömde det. Vet inte hur det är med 3:dje generation Östlund, men dom har behållt en del bilar. Mågen kör en bodbil, (tror fortfarande han åker F 12), och sonen var uppe i Åre och körde asfalt för 5-6 år sen med en lastväxlare. Dessutom har dom väl några trailrar som går för industri och hamnar i Sundsvall med div. containrar. Det har alltid varit ett oerhört välskött åkeri, Eugen stod t.ex och tvättade alla bilar varje kväll, om det behövdes. En f.d arbetskompis körde där några år på 60- och 70-talet. Tror han fick 3 NYA bilar på dom ca: 7 år han jobbade där. Beträffande vilken tipp det var, så har jag för mig att det var på nån av industrierna.


Ja, det stämmer med det där bolaget. De hade bilarna förvarade ute vid Bilbolagets lastvagnsverkstad så jag vet inte om de hade blivit beslagtagna. Östlunds hade ju bara Volvo med 4-axliga släp och var välskötta och gick då enbart med flis.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Åkeri startad 1917

Inläggav Lars-Gunnar » 05 aug 2010, 23:26

Åkarns Kalle skrev:Oj oj oj oj oj vilken bok är det ?
Verkligen intressant.

Jag trodde det var på Blåbergstippen som Eugen Östlund förolyckades men det är kanske en missuppfattning
från min sida ?

Eugen Östlunds finns väl kvar än fast dom inte har fliskörning
åtminstone har jag för ett kort tag sen sett bilar med E Östlund tryckt på dörren
http://www.ratsit.se/5560811472

http://www.hegges.se/mars_09/mars_09.htm
5te raden 3de bilden

/Kalle


Boken heter Gamla Kvissleby 1850 till "nutid". Om du vill låna på blioteket: ISBN 91-630-4859-0.

Jag kom över boken via en second hand butik som ligger vid Liz Motell utefter E4:an.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Åkeri startad 1917

Inläggav Åkarns Kalle » 06 aug 2010, 00:04

Aha tack för det Lars-Gunnar
Jag får gå till blioteket då för boken måste jag läsa

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster