Ärtskörden på 1950-60-talet

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Ärtskörden på 1950-60-talet

Inläggav S-V L44 » 14 jul 2010, 23:20

Gröna ärter produceras idag på ett antal platser i Sverige, främst i Skåne, Västgötaslätten samt Dalsland. Skörden pågår under några intensiva veckor från strax efter midsommar fram till början av augusti. Jag har själv farit som en tätting ett par somrar i början av 1970-talet i semestertrafiken mellan bl.a. Alnarp, Brålanda, Ellös och Lidköping för att kontrollera kvaliteten på ärtor och göra jämförande kontroller av mätinstrument, s.k. tenderometrar, som mäter ärtornas hårdhet. Ärterna måste kylas ned med is så snabbt som möjligt efter skörden för att inte kvaliteten (mjällheten) skulle förändras.
Hela ärtodlingen är ytterst välplanerad från sådd till infrysning av de tröskade ärtorna och det är mycket viktigt att varje ärtfält skördas vid exakt rätt tidpunkt. Skörden är naturligtvis också helt beroende på väderleksförhållandena och i vissa fall kan en enda timmas försenad skörd förorsaka hårdare ärter än man tänkt sig. Det händer t.o.m. att man tar beslut att överge ett ärtfält så att man helt enkelt plöjer ned ärterna i jorden.
Därför arbetas det för högtryck dag och natt under dessa intensiva sommarveckor. Ärterna skall skördas på fälten och därefter tröskas så att de tröskade ärterna kan skickas med lastbil oftast med is inblandad i ärtlasset för att hindra mognadsprocessen som skulle kunna göra ärterna knallhårda. Ärterna anländer sedan till fabriken. Innan infrysning blancheras ärtorna omedelbart (upphettas i hett vatten under några sekunder – för att ärtan inte skall smaka ”hö” efter någon tids fryslagring).

Ärtskörden på 1950-60-talet var kanske än mer spektakulär än den är idag eftersom ärtorna skördades på fälten men kunde sedan inte tröskas mobilt utan de avhuggna revorna lastades på lastbilar för att sedan köras till stationära tröskstationer.

På den tiden var nog Findus den otvetydigt största mottagaren av ärter för infrysning och konservering. Man hade bl.a. en med dåtidens mått mätt en stor anläggning med ett flertal stationära ärttröskor belägen i Norra Möinge mellan Asmundtorp och Billeberga utanför Landskrona. Det var kring denna som jag har de flesta minnena av verksamheten.

En hel del av denna verksamhet återberättas bl.a. i Hembygdstidningen Folk och Bygd utgiven i Landskrona (http://www.folkochbygd.se/), bl.a. i nummer 2.2008.
Det är genom Folk och Bygd som jag fått ta del av några bilder från Findus arkiv.

Färska ärtor är jättegott så det var ju inte så konstigt att man försökte cykla och springa efter lastbilarna och dra av ärtrevor som hängde utmed sidorna. Vi använde oss också av lövräfsor. Detta var ju ganska farligt så chaufförerna hötte ofta med nävarna åt oss i ett försök att skrämma oss. I vissa fall skulle bilarna med dessa höga lass av ärter passera genom alléer av träd och då föll det ju ned en hel del ärtrevor också som man sedan kunde plocka på marken.

Min far upplät aldrig sin lastbil till denna verksamhet dels p.g.a. att han körde mjölkskjuts och dels för att han försökte ta väl hand om sin lastbil.
Ärtskörden pågick ju 24 timmar om dygnet under cirka 6-8 veckor och bilarna fick slita hårt.

Man hörde otaliga historier om denna verksamhet.

En ovanligt regnig sommar så var fälten otroligt leriga. Ibland behövdes inte bara en utan två traktorer för att dra en tungt lastad lastbil genom fälten. Det gick rykten om att flera lastbilar delades på mitten. Detta var säkert skrönor, men det är inte otroligt att kanske t.ex. en och annan framstötfångare eller t.o.m. bakaxel drogs av.

Eftersom man körde på ackord så var det knappt tid för någonting utan bilarna måste rulla hela tiden. Det hände en och annan gång att killen som just tippat av sitt ärtlass vid tröskstationen glömde att släppa ned tippen och bara körde iväg. Tröskstationen låg i anslutning till järnvägen mellan Eslöv och Landskrona så det hände ibland att kontaktledningarna revs ned just p.g.a. att tippen var uppe.

Här är några sköna bilder som kommer från Findus arkiv.
Bild 1 visar en huggare till höger. Som huggare användes i princip uteslutande Fordson Major som byggdes om så att den backade med sin huggare och man satt på motorhuven och körde dem. Till vänster syns en Mercedes-Benz och en nästan fullastad Volvo Viking/Titan.
Ärtskörd - Findus Bild 1 - Huggning & Lastning - LR.JPG
Ärtskörd - Findus Bild 1 - Huggning & Lastning - LR.JPG (144.25 KiB) Visad 12651 gånger


Bild 2 visar hur lastningen gick till. Det ser ut att vara uteslutande Volvo med en Rundnos främst och sedan en Starke följd av två Viking/Titan. Som synes blev lassen väldigt höga.
Ärtskörd - Findus Bild 2 - Lastning - LR.JPG
Ärtskörd - Findus Bild 2 - Lastning - LR.JPG (128.55 KiB) Visad 12651 gånger


Bild 3 visar verksamheten vid den stationära tröskstationen i Norra Möinge. En Scania-Vabis L51 från Eslövs Lastbilscentral håller just på att backa till för att kunna tippa av sitt lass av ärtrevor. Raden av tröskor står till höger.
Ärtskörd - Findus Bild 3 - Tröskning - LR.JPG
Ärtskörd - Findus Bild 3 - Tröskning - LR.JPG (190.59 KiB) Visad 12651 gånger


Jag har inte identifierat någon av bilarna ännu, men registreringsnumren är fullt läsbara på flera av bilarna, så jag kommer naturligtvis att kolla upp dem.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ärtskörden på 1950-60-talet

Inläggav S-V L44 » 14 jul 2010, 23:26

Här är ytterligare en bild som kommer från Höganäs Kommuns Bildarkiv.
Bilen är en Bedford.
Bedford - Ärtskord - Höganäs 1957 - LR.JPG
Bedford - Ärtskord - Höganäs 1957 - LR.JPG (127.6 KiB) Visad 12650 gånger


Tidigare har också Anders Ason lagt in en fin bild på en Scania-Vabis L51 som arbetade med den skånska ärtskörden under tråden ”Findus rullande biograf”: viewtopic.php?f=13&t=2083&p=13721&hilit=biograf#p13721

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ärtskörden på 1950-60-talet

Inläggav Anders Ason » 15 jul 2010, 09:47

Mkt. intressant tråd, kanske kan mana till efterföljare inom andra specialområden? (varför inte betor och sockerproduktion, borde finnas gott om bilder?)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ärtskörden på 1950-60-talet

Inläggav Lars-Gunnar » 15 jul 2010, 21:39

Det här påminner ju om hölastning där man tog emot höet och lade det till rätta samt trampade drenetiskt så att det skulle gå att ta mesta möjliga.

Annars var det här verkligen intressanta bilder. Findus finns väl inte längre. Findus gjorde ju flera produkter om jag inte har fel.

I nr 2 2008 finns en rubrik "I en tyst värld". Vad handlar den om. Att vara döv?

Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 15 jul 2010, 21:45, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Re: Ärtskörden på 1950-60-talet

Inläggav Bo Norvinge » 15 jul 2010, 21:45

I förra nummret av Klassiska Lastbilar (1-2 2010 Bilder från förr - Rullande nyheter) hade jag med en T-registrerad Volvo i ärtskörden.
Visst ser det mysigt ut?

Pressbild_norvinge.jpg
Pressbild_norvinge.jpg (148.87 KiB) Visad 12600 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Ärtskörden på 1950-60-talet

Inläggav Anders Ason » 15 jul 2010, 21:49

En till (visad här förut):
artskord.jpg
artskord.jpg (93.35 KiB) Visad 12599 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ärtskörden på 1950-60-talet

Inläggav S-V L44 » 16 jul 2010, 23:54

Anders Ason skrev:
Mkt. intressant tråd, kanske kan mana till efterföljare inom andra specialområden? (varför inte betor och sockerproduktion, borde finnas gott om bilder?)


Det finns ett sockermuseum i Arlöv som jag har för avsikt att besöka. Man måste dock boka tid för att kunna komma in. Enligt telefonuppgift har de inte mycket material kring eller foton på lastbilar, men det skall ändå bli intressant att titta in i museet för jag tror nog att de ändå har massor av bilder. Det är nog bara så att man inte specifikt fokuserat sig på att det skulle finnas lastbilar i den verksamheten. I mitt jobb har jag haft ett specialintresse i just sockerkemin och användningen av socker och jag har mycket litteratur om socker, så det kan också finnas andra aspekter för mig att kika på deras museum.

Lars-Gunnar skrev:
Findus finns väl inte längre. Findus gjorde ju flera produkter om jag inte har fel.


Findus i Bjuv finns fortfarande, men är nu helt fristående från den Schweiziska Nestle-koncernen igen. Findus är för övrigt en förkortning av Frukt INDUStrier.
Jag jobbade faktiskt för dem i sydöstra Ungern nere vid den Rumänska gränsen under några månader i slutet av 1970 innan jag skulle in i lumpen.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ärtskörden på 1950-60-talet

Inläggav S-V L44 » 23 aug 2012, 01:49

Här är ytterligare några bilder från ärtskörden på 1950-talet.
Ursprungsbilden är tagen från Jan Kuuses bok Felix 1939-1984 En livsmedelsindustri under olika ägare.

Ärtskörd vid Findus - LR.JPG
Ärtskörd vid Findus - LR.JPG (135 KiB) Visad 11514 gånger

Volvo LV122 DS - 1940 - M3438 - Ch # 120-1921 - LR.JPG
Volvo LV122 DS - 1940 - M3438 - Ch # 120-1921 - LR.JPG (144 KiB) Visad 11514 gånger

Bilen är en Volvo LV122 DS av årsmodell 1940.
Med tanke på bilens ägarhistorik så bör fotot vara taget mellan 1948-1953 då bilen ägdes av två olika Helsingborgsåkare, först Carl Andersson och därefter Evert Wahlgren.
Bilen började sin karriär som en LV122 DT med P-boggi, men ägdes då av Höganäs-Billesholm AB som knappast pysslade med ärtkörningar.
Våren 1954 blev ägaren en trävaruhandlare utanför Staffanstorp som sannolikt inte heller befattade sig med ärtkörningar, men träfirman sålde bilen efter ett halvår till Anna Nilsson i Eslöv som också kan vara en potentiell transportör av ärtor. I så fall är bilden tagen 1955 innan bilen skrotades.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster