AC-åkare.

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

AC-åkare.

Inläggav Bo Norvinge » 06 jul 2010, 22:43

Känner någon till följande åkerier/åkare från Västerbottens län?
Det handlar om tidsperioden andra halvan av 1950-talet.

Emil Rönnberg, Sävar.

Oskar Olofsson, Samuel Mörtgatan 29 A, Kiruna.

Bröderna Lindfors KB, Umeå Import AB, Strandvägen 7, Umeå.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: AC-åkare.

Inläggav Muk » 10 jul 2010, 00:51

Bröderna Lindfors KB var enligt telefonkatalogen för 1963 järnhandlare i parti med avdelningar för rör och golv och med egna handelsresande. Enligt samma telefonkatalog var Umeå Import AB försäljare av livsmedel i parti bla agent för Gille-Glass.
MVH
Markus Uhrvik
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Re: AC-åkare.

Inläggav Lars-Gunnar » 10 jul 2010, 19:32

Jag tycker mig vagt minnas att jag sett en Bröderna Lindfors bil i Skellefteå 1960 och bilens färger gick i mörkrött och brunt. Bruna skärmar och vinrödkaross och takhöga lämmar med texten målad på lämmarna. Bilen var en Volvo Raske eller Starke. Jag har ev. en bild av en sådan körande under viadukten på högra sidan om den Titan som min far körde. Han hade varit till sågen i Kåge utanför Skellefteå och lastat virke och blev för hög på släpet. Han var medveten om det så han körde under försiktigt och såg att det inte gick men Norra Västerbotten fick något att fota och skriva om.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: AC-åkare.

Inläggav Bo Norvinge » 10 jul 2010, 22:24

Lars-Gunnar skrev:Jag tycker mig vagt minnas att jag sett en Bröderna Lindfors bil i Skellefteå 1960 och bilens färger gick i mörkrött och brunt. Bruna skärmar och vinrödkaross och takhöga lämmar med texten målad på lämmarna. Bilen var en Volvo Raske eller Starke. Jag har ev. en bild av en sådan körande under viadukten på högra sidan om den Titan som min far körde. Han hade varit till sågen i Kåge utanför Skellefteå och lastat virke och blev för hög på släpet. Han var medveten om det så han körde under försiktigt och såg att det inte gick men Norra Västerbotten fick något att fota och skriva om.

Lars-Gunnar :)


Intressant!
Jag har uppgifter om en Volvo L370 Brage (bensin) med ett forslundsaggregat som de köpte begagnad juli 1957 och hade fram till juli 1959. AC 2942 Kanske blev den ersatt av en ny Raske/Starke/Brage?
Dessutom en Volvo L385 Viking med någon slags lastapparat som de köpte ny februari 1956 och sålde februar 1960. AC 3016

Br. Lindfors har jag förstått efter Markus svar inte var ett åkeri i den bemärkelsen men ändå lastbilsägare. De ska ju ändå haft minst två bilar under andra halvan av 50-talet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster