Karl Johansson Åkeri Gnarp

Här följer en liten historik om Kalle Johanssons Åkeri i Gnarp
som Jerker Brodén skrivit i boken "Profiler & Nostalgi" jag har utelämnad några rader samt ändrat och lagt till gällande platser.
Såhär skriver Jerker i kapitlet om Kalle
Karl Johansson Gnarp *1906 +1988
Kalles kiosk i Röde var samlingsplatsen för ungdomar i alla åldrar
Där träffades man, köpte godis och pratade om allt och inget.
Det Kalle var mest känd för utanför Gnarps gränser var nog åkeriet han
Han startade som 21åring år 1927.
Han växte upp i byn Gryttje i Gnarp där hans mor drev livsmedelsbutik.
Motorer och bilar var ett övergripande intresse redan i unga år han fick som 12åring pröva att köra. En av hans läromästare i bilkörning var hans morbror
Slaktaren och åkaren John Johansson i grannbyn Tjärnvik.
Honom fick Kalle ofta följa med vid köttleveranser till Sundsvall.
Han uppvisade tydligen goda egenskaper i bilkörning då länsman Blombergsson
Utfärdade kompetensbevis till honom som då gällde att köra bil inom Gnarp redan då Kalle var 13 år.
Sin bana som professionell chaufför började han som anställd hos en åkare i
Gränsfors under åren 1924-1927. Hos honom körde Kalle en sorts kombibil.
På vardagarna var lasten bland annat tunnor från en emballagefabrik i Jättendal
Till Hudiksvall. När det blev helg (Söndag) lyfte man på en typ av hytt på flaket
Och då brukades bilen för personbefordran.
Den egna rörelsen byggde han upp i Röde i Gnarp och som den store entreprenör han var blev den både omfattande och mångfasetterad.
I mitten av 30-talet byggdes det stora garage och verkstadsbyggnaden som ingick i åkeriverksamheten.
Pensionatet blev klart 1937 där hans fru Anna hade huvudansvaret för verksamheten.
Macken som sålde produkter av fabrikat ESSO kom som nästa anläggning och slutligen kioskrörelsen i början av 40-talet.
Till åkerirörelsen hörde förutom lastbilar av större och mindre typer även grävmaskin men där ingick även tjänsten att sälja och transportera grusmaterial.
En av åkeriets bilar torde inte ha fått göra några långa utfärder eftersom den from 1935 vid behov skulle vara tillgänglig som brandbil.
Det gick då till så, att i brandstationen fanns en ”låda” upphängd som var utrustad för att nyttjas vid bränder och för befordran av brandmännen.
När larmet gått åkte bilen till brandstationen där lådan skyndsamt firades ner
Och sattes fast på flaket, sedan var det bara att ”tuta och köra” fram till brandplatsen.
Bilen köptes senare in av brandförsvaret år 1938 för 2200:- och den nyttjades
Därefter med funktion som enbart brandbil ända fram till år 1952
En av Kalles troligen många och mer udda arbetskrävande perioder var nog under andra världskriget när han hade fyra st. lastbilar i trafik på sträckan
Petsamo-Rovaniemi-Haparanda.
Styckegodshantering var nog den största delen i åkeriets verksamhet men dagliga turer till och från Sundsvall, Hudiksvall och Bergsjö.
Från 1947 när mejeriet i Gnarp upphörde blev mjölktransporterna till Sundsvall
En väsentlig del i verksamheten.
Åkeriet om än i mindre omfattning drev Kalle under återstoden av sin levnad
Han avled år 1988 då 82 år i sviterna efter en trafikolycka.
Mer om Kalle Johansson kommer troligen senare
/Kalle
som Jerker Brodén skrivit i boken "Profiler & Nostalgi" jag har utelämnad några rader samt ändrat och lagt till gällande platser.
Såhär skriver Jerker i kapitlet om Kalle
Karl Johansson Gnarp *1906 +1988
Kalles kiosk i Röde var samlingsplatsen för ungdomar i alla åldrar
Där träffades man, köpte godis och pratade om allt och inget.
Det Kalle var mest känd för utanför Gnarps gränser var nog åkeriet han
Han startade som 21åring år 1927.
Han växte upp i byn Gryttje i Gnarp där hans mor drev livsmedelsbutik.
Motorer och bilar var ett övergripande intresse redan i unga år han fick som 12åring pröva att köra. En av hans läromästare i bilkörning var hans morbror
Slaktaren och åkaren John Johansson i grannbyn Tjärnvik.
Honom fick Kalle ofta följa med vid köttleveranser till Sundsvall.
Han uppvisade tydligen goda egenskaper i bilkörning då länsman Blombergsson
Utfärdade kompetensbevis till honom som då gällde att köra bil inom Gnarp redan då Kalle var 13 år.
Sin bana som professionell chaufför började han som anställd hos en åkare i
Gränsfors under åren 1924-1927. Hos honom körde Kalle en sorts kombibil.
På vardagarna var lasten bland annat tunnor från en emballagefabrik i Jättendal
Till Hudiksvall. När det blev helg (Söndag) lyfte man på en typ av hytt på flaket
Och då brukades bilen för personbefordran.
Den egna rörelsen byggde han upp i Röde i Gnarp och som den store entreprenör han var blev den både omfattande och mångfasetterad.
I mitten av 30-talet byggdes det stora garage och verkstadsbyggnaden som ingick i åkeriverksamheten.
Pensionatet blev klart 1937 där hans fru Anna hade huvudansvaret för verksamheten.
Macken som sålde produkter av fabrikat ESSO kom som nästa anläggning och slutligen kioskrörelsen i början av 40-talet.
Till åkerirörelsen hörde förutom lastbilar av större och mindre typer även grävmaskin men där ingick även tjänsten att sälja och transportera grusmaterial.
En av åkeriets bilar torde inte ha fått göra några långa utfärder eftersom den from 1935 vid behov skulle vara tillgänglig som brandbil.
Det gick då till så, att i brandstationen fanns en ”låda” upphängd som var utrustad för att nyttjas vid bränder och för befordran av brandmännen.
När larmet gått åkte bilen till brandstationen där lådan skyndsamt firades ner
Och sattes fast på flaket, sedan var det bara att ”tuta och köra” fram till brandplatsen.
Bilen köptes senare in av brandförsvaret år 1938 för 2200:- och den nyttjades
Därefter med funktion som enbart brandbil ända fram till år 1952
En av Kalles troligen många och mer udda arbetskrävande perioder var nog under andra världskriget när han hade fyra st. lastbilar i trafik på sträckan
Petsamo-Rovaniemi-Haparanda.
Styckegodshantering var nog den största delen i åkeriets verksamhet men dagliga turer till och från Sundsvall, Hudiksvall och Bergsjö.
Från 1947 när mejeriet i Gnarp upphörde blev mjölktransporterna till Sundsvall
En väsentlig del i verksamheten.
Åkeriet om än i mindre omfattning drev Kalle under återstoden av sin levnad
Han avled år 1988 då 82 år i sviterna efter en trafikolycka.
Mer om Kalle Johansson kommer troligen senare
/Kalle